Učitelé v mateřské škole Mateřídouška ve Frýdku-Místku už několik let aktivně vychovávají své žáčky k ekologii. Děti se učí pečovat o zvířata a rostliny, třídit odpad nebo šetřit energiemi. Podobných projektů přibývá, například ekologická soutěž pro školy o ochraně klimatu jménem CO2 liga už osmým rokem připravuje soutěžní úkoly pro žáky základních a středních škol z celého Česka.
Aktivity MŠ Mateřídouška se od sběru odpadů rozšířily v dalších letech do mnoha ekologických oblastí. „Chtěli jsme dostat děti z betonového sídliště do přírody. Ze zahrady jsme si vytvořili zelenou oázu a začali výuku přenášet tam. Děti byly spokojené a my cítili, že je to tak správně. Proto jsme zelené aktivity rozvíjeli dál,“ říká Šárka Čerňáková, ředitelka MŠ Mateřídouška.
Ekologické vzdělávání pro nejmenší
Děti se na školní zahrádce učí pěstovat byliny, ovoce a zeleninu. Mateřská škola také organizuje různé ekologické akce, jako je Den Země, příprava krmítek pro ptáčky nebo exkurze do sběrného dvora. Sběr odpadu probíhá i v rámci školky. Kromě běžného odpadu děti třídí použité elektrospotřebiče nebo bioodpad. Ve školce se zabývají dokonce i energetickými úsporami – snaží se děti motivovat k šetření vody a elektřiny. „Děti si samy vybírají, do kterých činností se chtějí zapojit. Za jejich aktivity je odměňujeme a žáčky to moc baví,“ dodává Čerňáková. MŠ Mateřídouška se pod projektem Ekologické vzdělávání pro nejmenší přihlásila do 10. ročníku soutěže E.ON Energy Globe. V kategorii Mládež bojuje o vítězství s projektem CO2 liga, ekologickou soutěží pro žáky 2. stupně základních škol a středních škol z celé republiky.
CO2 liga – ekologická soutěž pro školy o ochraně klimatu
Soutěž se zaměřuje na aktuální téma ochrany klimatu a vede žáky k poznání cestou osobního prožitku. Během školního roku proto žáci plnili soutěžní úkoly v pěti okruzích: Klimatická změna, Jídlo, Voda, Energie a Doprava. „Chtěli jsme rozšířit téma ochrany životního prostředí do škol, protože věříme, že ekologie je v poslední době jedno z nejdůležitějších témat a ve školách by se jím studenti měli zabývat,“ říká Hana Machů, projektová manažerka Ekologického institutu Veronica, pořadatele soutěže.
Žáci například řešili otázku, jak budou žít lidé v roce 2040, počítali uhlíkovou stopu vlastních spotřebičů, množství oxidu uhličitého z rodinných jízd nebo spotřebu vody u nich doma. V rámci okruhu Jídlo žáci počítali, kolik kilometrů by uspořili, kdyby nakoupili jídlo z regionu. Měli také za úkol týden nevyhazovat zbytky jídla nebo připravovat svačinky z regionálních potravin. „Soutěž je hodně kreativní a činorodá, klademe důraz na to, aby to žáky bavilo. Nechceme do nich tlačit vědomosti silou. Měli by se učit mimoděk, ze svých osobních zkušeností. Pro žáky je tento přístup nový, vtáhneme je do děje, řeší reálné otázky a jsou z toho nadšení,“ dodává Machů. Soutěž letos proběhla už po osmé a každoročně se do ní hlásí na 60 škol.
Vítězný projekt vybírá veřejnost
Oba projekty nominované v soutěži E.ON Energy Globe v kategorii Mládež teď soutěží o sympatie diváků. „O vítězném projektu rozhodnou lidé v online hlasování. Motivací k hlasování je přitom možnost vyhrát vůz ŠKODA KODIAQ na čtyři měsíce zdarma a další skvělé ceny,“ říká Vladimíra Glaserová z organizačního týmu soutěže. Hlasovat pro jeden ze dvou unikátních projektů můžou lidé na stránkách www.energyglobe.cz do 30. září 2018.*
/TZ E.ON/