Se zájmem jsem si přečetla na tomto místě (MO č. 10) sloupek ministra dopravy Ing. Aleše Řebíčka Hledání peněz pro zklidňování dopravy je téma pro samosprávy. Se vzrůstajícím počtem automobilů i řidičů je toto téma nekončícím problémem, který s největší pravděpodobností bude i s ohledem na většinou...
Se zájmem jsem si přečetla na tomto místě (MO č. 10) sloupek ministra dopravy Ing. Aleše Řebíčka Hledání peněz pro zklidňování dopravy je téma pro samosprávy. Se vzrůstajícím počtem automobilů i řidičů je toto téma nekončícím problémem, který s největší pravděpodobností bude i s ohledem na většinou nevhodné silnice gradovat. Naši předkové bohužel neodhadli v začátcích automobilismu budoucí trendy a ne všude lze technicky rozšiřovat příliš úzké silnice či stavět obchvaty.
I v Bohumíně se nám podařilo ve spolupráci s Krajským úřadem Moravskoslezského kraje a Ředitelstvím silnic a dálnic, pracoviště Ostrava, alespoň zčásti omezit tranzitující nákladní dopravu na frekventované silnici I/58 Ostravská v městských částech Pudlov a Vrbice. Souběžně s ní byla postavena dálnice, kterou však kamiony a nákladní automobily nevyužívaly a nadále jezdily po historicky úzké ulici Ostravské. Otevření dálnice D47 v prosinci 2007 kritickou situaci neřešilo. Protože šlo o silnici 1. třídy, možnosti města zde končí a letitý problém Vrbických i Pudlovských mohl trvat i nadále. Město se postavilo za své občany a i díky vstřícnosti obou jmenovaných subjektů se řešení našlo. Výsledkem byla dohoda o umístění zákazové značky omezující vjezd vozidlům, jejichž okamžitá hmotnost překračuje 12 tun, a dodatkové tabulky "Mimo dopravní obsluhy" v jedné části úseku silnice I/58 Ostravská. Drobný úspěch spolupráce samosprávy se státní správou.
Překvapením pro vedoucí odborů dopravy obecních úřadů obcí s rozšířenou působností byl však požadavek ministerstva dopravy z 5. 9. 2008. Do tří pracovních dnů mu měli dodat k připravované legislativní změně novely zákona o provozu na pozemních komunikacích údaje o všech druzích přeprav, které se uskutečňují na komunikacích v jejich spádové oblasti. Většina úřadů nereagovala, ale to nebyl výraz "neposlušnosti". Městské úřady těmito daty nedisponují a zjistit je pravdivě podle skutečnosti v šibeničním termínu bylo nemožné.
Na tento přípis jsem si vzpomněla při čtení článku Zákaz kamionů se vleče, vypršel další termín (HN 8. 10. 2008), kde se píše: "Obeslali jsme obecní a krajské úřady kvůli výjimkám jízd, které chceme zapracovat přímo do zákona". Následně 11. 11. schválila vláda návrh novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, která omezuje jízdu vozů o hmotnosti nad 7,5 tuny. Celoroční zákaz se má vztahovat na pátky od 15 do 18 hod. a neděle od půlnoci do 22 hod. Nevzpomínám si, že by tento krok byl konzultován s odbory dopravy na obcích, ale s ohledem na životní prostředí i stoupající nehodovost je to návrh pozitivní.
Diskutabilní je ale opět připravenost naší infrastruktury. Nebude praxe taková, že řidiči kamionů nestihnou dojet včas a budou muset stát na odstavných parkovištích, kterých je akutní nedostatek? Nezpůsobí to přehuštěnost ve zbývajících dnech? Definitivní slovo bude mít parlament, jehož obě komory musí ještě novelu projednat. Věřme, že schválí variantu prospěšnou nejen životnímu prostředí a bezpečnosti silničního provozu, ale také vstřícnou i vůči obcím a jejich občanům.
Samosprávy jsou ochotny a připraveny podat v jakékoliv oblasti pomocnou ruku. Ale zkoordinujme svoji spolupráci tak, aby veřejnost nenabyla dojmu přehazování horkých brambor.
DAGMAR FIALOVÁ
tajemnice Městského úřadu Bohumín