01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Schválení závěrečného účtu

Prosím o radu ve věci projednávání závěrečného účtu a přijímání opatření z auditu hospodaření. Na zasedání zastupitelstva obce by mělo být uvedené projednáno do 30. 6. 2009, což jsme ale nestihli. Co to pro obec znamená, hrozí obci nějaká pokuta? Povinnost projednávání závěrečného účtu obce je dána...

Prosím o radu ve věci projednávání závěrečného účtu a přijímání opatření z auditu hospodaření. Na zasedání zastupitelstva obce by mělo být uvedené projednáno do 30. 6. 2009, což jsme ale nestihli. Co to pro obec znamená, hrozí obci nějaká pokuta?

Povinnost projednávání závěrečného účtu obce je dána zákonem o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů (stanoví bližší postup projednávání) a dále rovněž zákonem o obcích (stanoví termín, ve kterém má k projednání dojít).

Podle § 17 zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů musí být návrh závěrečného účtu nejméně po dobu 15 dnů přede dnem jeho projednání v zastupitelstvu územního samosprávného celku (v tomto případě obce) zveřejněn vhodným způsobem a ve vhodném rozsahu na úřední desce a v elektronické podobě způsobem umožňujícím dálkový přístup. Součástí závěrečného účtu obce při jeho projednávání v zastupitelstvu je zpráva o výsledku přezkoumání hospodaření (zpráva auditora, byl-li obcí sjednán, jinak zpráva krajského úřadu). Projednání závěrečného účtu se uzavírá vyjádřením

a) souhlasu s celoročním hospodařením, a to bez výhrad, nebo

b) souhlasu s výhradami.

Podle § 43 zákona o obcích závěrečný účet za uplynulý kalendářní rok projedná zastupitelstvo obce do 30. června následujícího roku.

Jak vyplývá z výše citovaných ustanovení, obec je povinna projednat závěrečný účet včetně zprávy o výsledku přezkoumání hospodaření za uplynulý kalendářní rok, v zastupitelstvu obce nejpozději do 30. června následujícího roku a přijmout opatření k nápravě nedostatků. Nedodržení tohoto termínu znamená porušení zákona ze strany obce.

Důvodů, proč obec závěrečný účet neprojedná, je v praxi celá řada, zpravidla jde o to, že se zastupitelstvo obce nesejde v usnášeníschopném počtu.

Pokud jde o důsledky neprojednání závěrečného účtu, je třeba věc posuzovat ve dvou rovinách, respektive ve světle dvou právních úprav:

1. podle zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů:

Zákon v § 22a vymezuje správní delikty, za které lze uložit pokutu až do výše 1 mil. Kč. Neprojednání závěrečného účtu, respektive jeho neprojednání v zákonem stanoveném termínu, však skutkovou podstatu správního deliktu ve smyslu tohoto zákona nezakládá, tedy za nesplnění této povinnosti obci pokuta být uložena nemůže. V této souvislosti je však třeba upozornit, že nedílnou součástí řádného projednání závěrečného účtu obce je předchozí zveřejnění jeho návrhu, a to po dobu 15 dnů před jeho projednáním v zastupitelstvu obce; nezveřejnění návrhu závěrečného účtu v souladu se zákonem naopak správním deliktem podle tohoto zákona je, a obci je tedy za "nezveřejnění" možné pokutu uložit (pokutu by ukládal krajský úřad).

2. podle zákona o přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků:

Projednání závěrečného účtu obcí je jednou ze skutečností, která je předmětem přezkoumání hospodaření obce. Tzn. že v rámci přezkoumání hospodaření obce za kalendářní rok 2009 bude krajský úřad, případně auditor, dodržení zákonem stanoveného termínu pro projednání závěrečného účtu za rok 2008 ověřovat. V případě, že zjistí jeho nedodržení, bude konstatovat porušení zákonné povinnosti obce jako nedostatek podle § 10 odst. 3 písm. c) tohoto zákona s tím, že tento nedostatek bude vyhodnocen jako neodstranitelný. Tento závěr může negativně ovlivnit například vyřízení žádostí obce o poskytnutí státních dotací apod. I přesto, že jde o nedostatek z hlediska závěrů přezkoumávání neodstranitelný, lze obci doporučit, aby k projednání závěrečného účtu došlo neprodleně, na nejbližším zasedání zastupitelstva.

 

Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

  1. Audit v obci zjistil neoprávněně vyplacení odměn některých zastupitelů(členů a předsedu výboru) v rozporu s usnesením zastupitelstva - to odsouhlasilo odměny bez kumulace odměn - ale vyplacení bylo prováděno jako kumulované odměny.Nyní dotceni zastupitele žádají,aby zastupitelstvo nevymahalo preplatky na těchto doménách.Může zastupitelstvo tak rozhodnout a můžou tito zastupitelé hlasovat ve svůj prospěch i když jde o porušení zákona a nařízení vlády (odměňováni ne uvolněných zastupitelů ?) Děkuji za odpověď.

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down