01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Schyluje se k harmonizaci dopravních systémů měst a regionů?

Připravenost podílet se na úpravách dopravní legislativy ve vazbě na integrované dopravní systémy v České republice vyjádřili letos na jaře zástupci několika organizátorů veřejné dopravy u nás. Od 15. září se u Krajského úřadu Moravskoslezského kraje pět z nich nechalo také zaregistrovat jako zájmové sdružení právnických osob pod názvem Česká asociace organizátorů veřejné dopravy.

S Ing. Jiřím Prokelem, ředitelem příspěvkové organizace hl. m. Prahy ROPID (Regionální organizátor pražské integrované dopravy), jsme hovořili o zkušenostech, které v české metropoli zatím získali zejména při dopravní obsluze jejího spádového území.

0"Tím, že jako příspěvková organizace hlavního města máme za úkol budovat moderní integrovaný dopravní systém hromadné dopravy osob v Praze a jejím okolí, tedy již na území Středočeského kraje, nejlépe zaznamenáváme rozdíly mezi městskou a regionální autobusovou dopravou. Zatímco městská - a to pochopitelně nemluvím jenom o Praze - je prakticky odkázána na finanční zdroje města, regionální doprava (lhostejno zda autobusová či železniční) těží z dotací státu. Tento nesoulad pak vede někdy i ke konfliktním situacím při jednáních měst s okolními obcemi, když se nastolí otázka, jak by měla být zajišťována dopravní obslužnost spádového území velkých sídel. Velká města zcela zákonitě totiž zajištění této obslužnosti zvažují pod zorným úhlem možnosti svých rozpočtů," vysvětluje ředitel Prokel.

Proto města a organizátoři jejich veřejné dopravy s takovým napětím čekají, jak v Poslanecké sněmovně nakonec dopadne vládní návrh novely zákona o rozpočtovém určení výnosů daní, který by měl krajům výrazně zvýšit jejich podíl na výtěžku sdílených daní. Ředitel Prokel sice připouští, že kraje by pak mohly volněji nakládat se svými finančními prostředky a na úkor dopravní obslužnosti třeba momentálně řešit okamžitou tíživou situaci ve zdravotnictví či školství. Přesto soudí, že posílené kompetence krajů rozhodovat samostatně o všech svých příjmech by vedly k harmonizaci dopravních systémů měst a regionů, neboť de facto jde o jeden dopravní systém, který by měl být založen na jednotných právních podmínkách.

ROPID přitom již dnes úzce spolupracuje se Středočeským krajem i mnoha obcemi na jeho území. "Kraje ovšem mají zatím krátkou historii a řadu problémů zdědily z minulosti," soudí ředitel Prokel. "Vezměme kupříkladu územní plánování. Zatímco Praha svůj územní rozvoj poměrně přísně regulovala, o to živelněji se už v minulém desetiletí leckde projevil za jejími hranicemi. Typická je v tomto směru oblast kolem dálnice D1, kde vyrostl komplex hned několika komerčních, logistických a průmyslových zón, jejichž dopravní obsluha zahlcuje i komunikace paralelní s dálnicí. To se pak promítá i do kvality dopravní dostupnosti blízkých nových čtvrtí vilových domů, které vznikly v procesu suburbanizace hlavního města. Kupříkladu když jsme v minulém desetiletí začleňovali Jesenici v okrese Praha-západ a další přilehlé obce do systému příměstské dopravy (která je ostatně už ze své podstaty ztrátová), měly autobusy interval zhruba dvacet minut. Dnes už jsme na pěti minutách - ale ne v pouhé snaze zkracovat cestujícím čekání na další spoj, nýbrž proto, abychom lidi z této oblasti do hlavního města vůbec dokázali odvézt."

V souvislosti s využíváním železniční i autobusové příměstské dopravy a s její návazností na městskou hromadnou dopravu pak mohou, jak ředitel organizace ROPID upozorňuje, vyvstávat i další potíže. Třeba takové, že jeden typ a velikost zavazadla cestující bez problémů dopraví po dráze, ale do městské hromadné dopravy se s ním nedostane.

"Proto i Sdružení organizátorů veřejné dopravy usiluje o sjednocení přístupů, ať už jde o financování dopravy v rámci integrovaných dopravních systémů, o různé druhy slev, nebo o přepravní podmínky, tarify, ale například i o sjednocení a návaznost jízdních řádů, označení vozidla na zastávkovém sloupku, označení samotných vozidel atd.," říká inženýr Prokel. "Vhodnou formou k tomu by byl například zákon o veřejné dopravě." Při úpravách legislativy by bylo vhodné i zavést pojem organizátor (koordinátor) veřejné dopravy s rámcovými povinnostmi a definovat integrovanou dopravu. Z hlediska budoucího vývoje je podle názoru Sdružení organizátorů veřejné dopravy pak nezbytné vytvořit i legislativní podmínky pro užití elektronických jízdních dokladů (například řešení problému při sporech platnosti dokladu).

"Dokáži si však představit i zachování současných zákonů č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, a č. 266/1994 Sb., o dráhách, ovšem za podmínky kvalitního sladění a kompatibility příslušných paragrafů, protože podstatný je samozřejmě obsah, nikoliv forma legislativy," říká ředitel Prokel. Podle něho je nyní velkou výzvou pro organizátory veřejné dopravy i současná příprava státní dopravní politiky, která by měla vytvořit podklad pro následné legislativní úpravy.

Síť veřejné dopravy v systému Pražské integrované dopravy

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down