01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Sdílené prostory emancipují všechny druhy dopravy

Při tvorbě dopravně-urbanistických projektů se nelze spolehnout pouze na doporučení obsažená v technických předpisech. Veřejné prostranství se neustále proměňuje. Je místem bez jedné dominantní funkce, proto se při jeho úpravách a rekonstrukcích osvědčuje přístup spočívající v realizaci projektů »šitých na míru« konkrétnímu místu. Jedním z možných a poměrně inovativních konceptů jsou tzv. sdílené prostory.

Koncept sdíleného prostoru formuloval již před 30 lety nizozemský dopravní inženýr Hans Monderman. Primárním cílem jeho návrhů úprav veřejných prostranství nebylo snížit a omezit intenzitu a rychlost motorových vozidel, ale vhodným uspořádáním veřejného prostoru dosáhnout dobrovolné změny chování všech účastníků provozu tak, aby byly zrovnoprávněny všechny druhy dopravy. Vhodné uspořádání spočívá zejména v odstranění formálních dopravních pravidel, především vodorovného i svislého dopravního značení a typických dopravně-inženýrských prvků. Nahrazují je »neformální« sociální pravidla (oční kontakt, komunikace mezi jednotlivými účastníky). Základní pravidla silničního provozu (přednost jízdy zprava apod.) zůstávají zachována.

Principem sdílených prostor je tedy předpoklad, že dopravní chování je možné ovlivnit charakterem prostředí, a to mnohdy efektivněji než pomocí příkazů a zákazů. Omezením příkazů či nejasnou indikací přednosti v jízdě motoristé vnímají prostor - na rozdíl od »konvenční« pozemní komunikace - odlišně. Proto volí ke své jízdě nižší rychlost a své dopravní chování uzpůsobují přímo chování ostatních účastníků provozu (motorizovaných i nemotorizovaných). Například škola, před kterou si hrají děti na vhodně upraveném prostranství, má na volbu rychlosti projíždějících řidičů často větší vliv než příčné prahy a dopravní značení.

PŘÍKLAD REALIZACE

Nejvíce uskutečněných projektů sdílených prostor je v Nizozemsku, další jsou v Dánsku, Švédsku, na severu Španělska, v Anglii a Německu. Podrobněji představíme projekt z nizozemského města Haren. V 80. letech minulého století byly na jeho 800 metrů dlouhé Rijksstraatweg (dopravní zatížení 8500 až 12 000 vozidly denně s významným podílem nákladní a autobusové dopravy) zbudovány podél 7 metrů široké vozovky oddělené pruhy pro cyklisty. Tři přechody pro chodce byly vybaveny signalizačním zařízením. V roce 1999 byla ulice přestavěna podle principů sdílených prostor. Vozovka je asfaltová o šířce 6 metrů, cyklistické pruhy a světelná signalizace byly zrušeny. Rychlost motorové dopravy poklesla na 25-30 km/hod. a významně se také snížila kongesce (neprůjezdnost). Pohyb osob s omezenou schopností orientace se intenzivně řešil ve spolupráci s místní slepeckou školou.

Pro projekt byla zpracována hodnoticí studie s těmito nejdůležitějšími závěry:

Novou podobu veřejného prostranství vysoce oceňují všechny zájmové skupiny. Stávající stav je mnohem atraktivnější.

Počet evidovaných nehod významně poklesl, v podstatě nebyly zaznamenány žádné nehody se zraněním.

V kontrastu s nehodovými statistikami se jeví vnímání bezpečnosti samotnými účastníky provozu. Většina respondentů se domnívá, že nový design není bezpečný. Například 90 % dotazovaných v Harenu si myslí, že by prostor pro cyklisty měl být zřetelně oddělen od jízdních pruhů pro vozidla.

CO NOVÉHO PŘINÁŠEJÍ?

Sdílené prostory představují především určitou filozofii, podle které by se rezidenční oblasti měly utvářet tak, aby byly vyváženy všechny funkce městského prostředí a aby motoristé byli v tomto prostředí tolerováni spíše jako »návštěvníci«. Hlavním impulsem pro uskutečnění téměř všech projektů byla snaha zkvalitnit nevzhledný veřejný prostor. Proto jsou převážně urbanistické. Tykají se revitalizace městských prostranství, jejichž prvořadým cílem je zvýšit kvalitu života a vizuální kvalitu místa, podpořit lokální ekonomiku a poskytnout větší svobodu pohybu obyvatelům měst. Tyto principy sdílených prostor lze vysledovat v dopravním zklidňování již v 80. letech 20. století - někteří odborníci proto sdílené prostory nazývají »starým principem v novém hávu«. Novinkou je promíchání rozdílných druhů dopravy i při relativně vysokých intenzitách dopravy a řešení přednosti v jízdě i na významných křižovatkách zavedením přednosti zprava. Novým opatřením je také odstranění téměř veškerého dopravního značení, ačkoli se tento princip používal v projektech dopravního zklidňování v letech minulých, ale ne v takovém rozsahu a důslednosti.

DŮSLEDKY PRO BEZPEČNOST

V souvislosti s bezpečností sdílených prostor se často uvádí, že »nebezpečí přináší bezpečí«. Tento hlavní argument obhajující bezpečnost sdílených prostor vychází z předpokladu, že pokud se lidé necítí bezpečně, chovají se zvlášť pozorně. A naopak, když se cítí bezpečně, nevěnují tolik pozornosti potenciálním rizikům. Druhá část této domněnky se zdá být v pořádku, zatímco první je sporná. Předpokládá se v ní, že všichni účastníci provozu jsou schopni rozpoznat nebezpečí a rizika a že ohrožení účastníci provozu se kvůli zvýšenému nebezpečí chovají správně a bezpečně - vědí co dělat, jsou schopni to dělat a nechybují. Jsou však tyto předpoklady opravdu pravdivé?

OSOBY S HANDICAPEM

Poměrně diskutovanou problematikou je pohyb osob s omezenou schopností pohybu a orientace (zejména slepců) v místech upravených podle zásad sdílených prostor. Mezi problematické oblasti patří zejména:

riziko střetu s vozidlem kvůli obtížím při rozeznávání rozdílných částí ulice a prostranství,

obtíže při navigaci prostranstvím při absenci přirozených vodicích linií,

nespolehlivé a neadekvátní reakce řidičů,

nedostatek vyhrazených a chráněných prostor pro odpočinek, znovuzorientování se atd.

Z existujících vyhodnocení ale nevyplývá žádný důkaz toho, že projekty sdílených prostor jsou více nehodové než tradiční uspořádání nebo že by byly rizikovější pro osoby s daným handicapem. Naopak se uvádí jejich přínos při snížení počtu nehod.

ZÁVĚR

Za jakých podmínek je možné a vhodné uskutečnit projekt podle principů sdílených prostor? To je zásadní otázka. Z hodnocení reálných projektů vyplývá, že:

- sdílené prostory je nutno chápat jako filozofii návrhu městských prostor s cílem jejich zkvalitnění,

- sdílené prostory by se měly zřizovat zejména v rezidenčních oblastech bez vnější (průjezdní) dopravy; je důležité, aby účastníci provozu byli nějak spřízněni s řešenou oblastí,

- při realizaci projektu sdílených prostor v jedné výškové úrovni je nutno pečlivě řešit parkování,

- je nezbytné usnadnit vedení osob s omezenou schopností pohybu a orientace pomocí různých vodicích prvků,

- je potřebné zapojit všechny zájmové skupiny do projednání a příprav projektu, existence multidisciplinárního projektového týmu je významným klíčem k úspěchu,

- rychlost motorové dopravy by neměla přesahovat 30 km/hod.,

- je důležitá komplexnost přestavby celého prostoru,

- zvláštní péče musí být věnována odvodnění v případě provedení projektu v jedné výškové úrovni,

- kontrastní provedení barev povrchů pomůže usnadnit orientaci zrakově postiženým,

- sdílené prostory nenabízí univerzální návod pro úpravu veřejných prostranství; každý projekt má svá specifika a vyžaduje originální řešení.

Použitá literatura

Shared Space: Safe or Dangerous? A contribution to objectification of a popular design philosophy.

R. Methorst, J. Gerlach, D. Boenke, J. Leven, WALK 21 Conference, říjen 2007.

Shared Space Research. MVA consultancy. Listopad 2009

Shared Space, a Room for Everyone. Interreg IIIB project Shared Space. Červen 2005.

PETR POKORNÝ
Centrum dopravního výzkumu, v. v. i. Brno

SOUTĚŽ CESTY MĚSTY

S inovačním charakterem sdílených prostor tematicky souvisí také již 9. ročník soutěže o inspirativní, originální a účinné dopravní řešení v obcích a městech Cesty městy. Tu každoročně organizuje Nadace Partnerství s cílem propagovat a ocenit kvalitní a šetrná dopravní řešení, která se mohou stát inspirací pro další obdobné projekty. Mediálním partnerem soutěže je časopis Moderní obec, generálním partnerem společnost Škoda Auto. Letošní ročník byl vyhlášen 16. února a až do konce května mohou svá řešení přihlašovat města a obce, které na svém území uskutečnily opatření podporující udržitelné formy dopravy a přispívající ke zvýšení kvality života svých obyvatel.

Více informací o soutěži lze vyhledat na http://www.nadacepartnerstvi.cz/doprava či www.cdv.cz.

Ukázka aplikace principu sdílených prostor.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down