Rozvojový a vzdělávací program Úspěšný manažer zdravotnických a sociálních zařízení kraje Vysočina mohl původně být vcelku běžnou vzdělávací akcí, proti níž by patrně málokdo vznesl jakoukoliv námitku. Začlenění odborné stáže a sdílené dobré praxe však účastníkům programu umožnilo vstoupit do příslovečné "krajiny za zrcadlem" .
Program pro zhruba 35 vedoucích pracovníků nejrůznějších zařízení veřejných služeb je rozvržen svými tématy a moduly zhruba do jednoho roku. Jeho účastníci procházejí standardní "výukou" s lektorem ve standardních podmínkách seminární místnosti a s větší či menší pozorností a záj-mem sledují a osvojují si principy manažerského přístupu k řízení své organizace.
STANDARD? PROČ NE? ALE...
Až potud by to byl standardní příběh o vzdělávacím programu, který nikoho nepřekvapí, neurazí, a patrně ani nepřiměje příliš zvednout obočí jako projev vzbuzeného zájmu. Ano, tak zpravidla probíhá vzdělávání, jaké ze svých zkušeností známe snad téměř všichni. O reálných efektech takto stereotypního přístupu k rozvoji lidí by "vzdělávači" a vzdělávaní asi mohli vést plamennou diskusi. Pravdou je, že takový model vzdělávání se běžně prezentuje, nabízí, uplatňuje (a prodává) ve všech sférách - ať v soukromém sektoru, či ve veřejné správě.
A běžně se to děje i navzdory faktu, že kdykoliv se účastníků podobných seminářů zeptáte, co jim tyto vzdělávací akce přinesly pro jejich profesní rozvoj a co je nejvíce posunulo na pozici, kterou nyní zastávají, pořadí podle četnosti jednotlivých druhů odpovědí bývá takřka shodné:
1) Dostal jsem příležitost, chtěl jsem ji využít.
2) Hodili mě do vody, musel jsem plavat.
3) Šéf mně dal náročný úkol a důvěru, že ho zvládnu.
4) Viděl jsem to u šéfa, kterého si vážím, tak jsem to tak dělal.
5) Měl jsem novou roli v týmu, spoléhali na mě, nechtěl jsem je zklamat.
6) Měl jsem novou roli v týmu, pomáhali mi, ukazovali, jak se to dělá.
7) Viděl jsem, že to jinde jde, chtěl jsem to zkusit.
...
18) Byl jsem na školení, na tréninku, na semináři.
19) Dali mi manuál, informace.
V "KRAJINĚ ZA ZRCADLEM"
I proto jsme do ročního rozvojového programu účastníkům zařadili odbornou stáž a sdílení dobré praxe. Obě dvě tyto vzdělávací aktivity totiž spojují několik faktorů se zřetelným dopadem na rozvoj lidí a jejich praxi. Lidé totiž na vlastní oči vidí, že něco někde funguje, uvědomují si paralely a souvislosti s vlastní praxí, cítí se jistě s lidmi ve "stejném klubu", vnímají, že jsou chápáni, rozumějí si navzájem, mají příležitost si daný problém "osahat" a diskutovat o něm svým vlastním jazykem, v reáliích své odbornosti. Přitom přirozeně rozvíjejí vlastní kreativitu, motivaci a chuť věci zkoušet, měnit, posunovat. "Chtějí to taky tak", jakmile vidí pozitivní reálný příklad, že to jde, že odlišný způsob uchopení problému je funkční a má hmatatelné dopady do života organizace, kterou řídí a v níž pracují. Není to nic abstraktního, co by jim přednášel lektor typu "Jana Zlatoústého" jen za zdmi učebny, protože reálný svět je přece o něčem jiném...
Tak jsme jednoho dne naše účastníky programu Úspěšný manažer přivedli do "jiného světa", a to v Česku. Prostě jsme vstoupili "za zrcadlo" a všichni jsme koukali jako Alenka v říši divů, že tohle v Česku přes všechna protivenství taky jde.
DOJMY Z "ŘÍŠE DIVŮ"
Diagnostický ústav se zřizovatelem krajským úřadem. Celkem 140 klientů nejrůznějšího věku (3-72 let) a s postižením, kterému ústav vytváří domov. "Zadání ze zákona" jako každé jiné. Ovšem přístup vedení ústavu k zadání - tj. forma a obsah - je výjimečný.
Jaký domov jsme spolu s účastníky viděli? Byly to:
pavilon ležících klientů;
rodinné buňky;
speciální škola;
chráněné bydlení;
chráněné dílny;
rehabilitační oddělení a bazén;
facilitační a volnočasové prostory.
Co vás oslovilo, čím jste byli inspirováni? Ptali jsme se účastníků odborné stáže při odpolední diskusi nad tím, co jsme viděli a zažili.
Nejvíce je zaujalo:
bydlení v komunitách;
snídaně na odděleních;
výběr z příloh k obědu;
přihlášky do kurzů ústavu z řad podřízených;
možnost "rozpříčkovat" (přizpůsobit) prostor;
řídicí styl pana ředitele;
snaha vylepšit kvalitu života lidí;
důraz na vzdělání personálu;
svépomocné investice;
zaměstnávání klientů;
"duch" domova;
vyrovnanost, klid;
personál ví, co má, co chce;
člověk v centru péče odborníků;
fungující tým;
široká nabídka (služeb a poradenství) pro klienty;
ucelený komplex.
MÁ TO CENU!
Bylo by naivní domnívat se, že ředitelé sociálních zařízení, kteří se účastnili odborné stáže, mávnutím kouzelného proutku přeměnili své organizace v pohodový, kvetoucí domov pro klienty. Od "Alenčina zrcadla" jsme se vrátili do reálií vlastních zařízení, se všemi jejich podmínkami, potenciály i obtížemi.
Nicméně pokud se alespoň v jednom zařízení:
nakoupilo pár varných konvic, aby si klienti mohli kdykoliv uvařit čaj, jaký chtějí;
našel způsob, jak přeorganizovat prostor, aby klienti měli více soukromí;
zahájil svépomocný kurz k prohloubení kvalifikace zaměstnanců/pečovatelů;
začaly vařit dvě přílohy k jídlu, aby si klienti mohli vybrat;
našla cesta, jak zapojit klienty k zvelebování jejich domova;
... pak vzdělávání formou odborné stáže nebylo marné a svým malým drobným kamínkem přispělo k zlepšení kvality života obyvatel jednoho českého regionu.
ZDENA SVATOŠOVÁ
lektorka a poradce pro oblast personalistiky
M.C.TRITON
Co jsme také viděli a zažili... (ze zápisu účastníků stáže)
Prostředí
čistota
květiny
klid
pořádek
pozitivní pocity, pohoda
prostor
"rozpříčkované" prostory
okna bez mříží, brána dokořán
Klienti
někteří jako by sem ani nepatřili
super úklid na pokojích
rodinné zázemí
vklad do života - rozvoj kompetencí - pokud je nemají, tak si je vytvářejí
Nástroje
dotace, finance
prostor
kvalifikovaní lidé
Systém
prosazení změny
snídaně na odděleních
přesun z velkého prostoru do několika menších
menší komunity - "rodina"
"jako by" to funguje samo
pravidla
kompletnost, návaznost systému výchovy - vzdělání - příprava na život - přechod do života
pracovní aktivity - vlastní příjem klientů - hospodářské aktivity - rekreace
Personál
nasazení
dostatek
kvalifikace
řídící (fungující) manažer - řízení 140 lidí - delegování
ZDROJ: M.C.TRITON