Jedním z největších kartografických vydavatelství u nás je SHOCart. Mimo jiné se zabývá zpracováním produktů pro veřejnou správu. O jeho činnosti jsme hovořili s Ing. Karlem Kršákem, jednatelem a spolumajitelem firmy SHOCart. [*] Vaše vydavatelství je v...
Jedním z největších kartografických vydavatelství u nás je SHOCart. Mimo jiné se zabývá zpracováním produktů pro veřejnou správu. O jeho činnosti jsme hovořili s Ing. Karlem Kršákem, jednatelem a spolumajitelem firmy SHOCart.
[*] Vaše vydavatelství je v kontaktu s několika krajskými úřady. Na čem konkrétně spolupracujete?
Vydavatelství v současnosti spolupracuje s jedenácti krajskými úřady. Těmto úřadům nabízíme a zpracováváme široký sortiment produktů dle jejich požadavků převážně na podporu cestovního ruchu. Jde především o materiály založené na mapovém základě, například mapy památek, turistické či cykloturistické mapy krajů a regionů, mapy chráněných krajinných území, plány měst, atlasy a další. Dalšími praktickými a častými výrobky jsou informační mapy od jednoduchých "trhacích" až po informační systémy - vývěsní mapy a nástěnné mapy. Kromě mapových výrobků zpracujeme i klasické propagační materiály od pohlednic až po obsáhlé katalogy.
Zákazníkům nabízíme a dodáváme finální výrobky, popřípadě pouze data, pokud si dané materiály chtějí zajistit jinou cestou, popřípadě pouze umístit např. na své internetové stránky.
[*] Patří k vašim zákazníkům také města a obce? Jak probíhá spolupráce na této úrovni?
Samozřejmě, a nejen města a obce, ale i nejrůznější zájmová sdružení, mikroregiony a další subjekty, které se aktivně zabývají cestovním ruchem. Nabídka je totožná.
Pravidelně se zúčastňujeme nejrůznějších prezentací a téměř všech veletrhů cestovního ruchu. Na rovinu musím ale říci, že nejúčinnější reklamou jsou kvalitní výrobky a služby. Veřejná sféra je víceméně uzavřená komunita, kde dokonale funguje přenos zkušeností. Pokud uděláte kvalitní výrobek a zákazník je spokojen, šíří se tato informace velmi rychle a další spolupráce roste. Bohužel tento princip platí i obráceně, pokud něco "zkazíme", stojí nás to velké úsilí získat zákazníka opět zpět.
[*] Kartografie v současné době pracuje s moderními technologiemi. Jsou radnice obeznámeny s tím, co jim v tomto směru můžete nabídnout?
Doufám, že ano. Od samého počátku vzniku firmy - mimochodem letos slavíme již dvanácté výročí - využíváme pouze digitální data. Díky této technologii jsme velmi pružní ať již s jakýmikoliv úpravami map, tak především v krátkých výrobních termínech. V současné době uvádíme na trh novinku - pohledové mapy. Kombinací s modelem terénu umíme vytvořit pohledové mapy z různých směrů. Efekt přirozeně nejvíce vynikne při znázorňování pohoří.
[*] Jaké technologie využíváte při zpracování map a atlasů?
Kromě digitálních dat využíváme i nejnovějších technologií v následných zpracováních. Tištěné produkty zpracováváme CTP technologií, která zaručuje dokonalý soutisk, vývěsní mapy např. tiskneme speciálními UV barvami s pětiletou garancí stálobarevnosti ve venkovním prostředí. Můžeme je ochránit speciální úpravou i proti mechanickému poškození a sprejerům.
Samostatnou kapitolou zpracování dat je aktivní sběr informací. Musíme se pochválit, protože naše mapy jsou všeobecně považovány za nejaktuálnější, i když chybky se jistě najdou. Máme širokou síť spolupracovníků, spolupracujeme i s úřady, správci lesů, vojáky a dalšími institucemi. Touto cestou bych jim chtěl poděkovat, protože sebekrásnější mapa bez aktualizace je téměř bezcenná.
[*] Chystáte nějaké novinky v této oblasti na nejbližší období?
Ano, sice se to cíleně netýká nabídky úřadům, ale zákazníci se mohou těšit. Připravujeme několik atraktivních titulů z území Slovenska, např. mapu hradů a zámků a mapu kempů. Ve spolupráci se slovinským vydavatelstvím chystáme obsáhlý turistický atlas Jadranského pobřeží a na podzim první český zeměpisný atlas světa na bázi čistě digitálních dat.