Udržet i za recese alespoň minimální investiční aktivity a efektivněji využívat peníze z evropských fondů. Snažit se o co nejmenší zadlužení a nespoléhat na výraznější meziroční růst daňových příjmů v roce 2010. Šetřit a omezovat provozní výdaje. Přijímat však i nutná sociální opatření a pod tlakem krize nerezignovat na úlohu obcí v péči o potřeby svých občanů. Takové apely zněly na listopadové XII. finanční konferenci Svazu měst a obcí (SMO) ČR.
Pro zkušené matadory, kteří se finančních konferencí SMO účastní opakovaně rok co rok, leckteré z přetřásaných témat, která se projednávalo i na jejím posledním ročníku 23. a 24. 11. 2009 v Praze, nebylo ničím novým. Podobně jako stesky, které finanční konference zpravidla provázejí: Obtížné zabezpečení financování rozvoje municipalit, administrativní náročnost čerpání dotací z evropských fondů i nutnost pro přijetí této pomoci často složitě hledat zdroje na předfinancování či kofinancování projektů, otazníky nad rozpočtovým určením daní stejně jako třeba faktické odstavení obcí od možnosti regulovat provozování hazardních her na svém území. To vše tentokrát navíc ještě podtrženo přetrvávající hospodářskou recesí a propadem daňových příjmů obcí a měst i rostoucí nezaměstnaností jejich obyvatel.
POMOC, AVŠAK NE MUNICIPALITÁM
Předseda Svazu měst a obcí ČR, poslanec Evropského parlamentu Ing. Oldřich Vlasák úvodem mj. připomněl, že pro rok 2009 lze z údajů Ministerstva financí (MF) vyčíst meziroční pokles daňových příjmů na úrovni 15 %, ve srovnání s přijatým státním rozpočtem dokonce až téměř o 20 %.
»Daně z příjmů velmi citlivě reagují na hospodářský vývoj, což opět podporuje dlouholetý požadavek SMO na rozšíření portfolia sdílených daní o spotřební daně, které zaznamenaly meziročně mnohem menší relativní pokles. Obce navíc výrazně v příjmech pocítily dopad Národního protikrizového plánu vlády. Odpuštění záloh na daň z příjmů živnostníkům a firmámdo pěti zaměstnanců se prostřednictvím sdílení daní dotklo převážně obcí. Většina ze starostů už dostala od MF dopis, že jejich daňové příjmy budou nadále kráceny kvůli nadměrným převodům na začátku roku. Svaz chápe nezbytnost některých vládních protikrizových kroků, ale zdá se, že ty jen zřídka berou v úvahu dopad na rozpočty samospráv,« uvedl Ing. Oldřich Vlasák.
Upozornil i na to, že MF sice na rok 2010 (stejně jako předloni na rok 2009) opět odhaduje meziroční růst daňových příjmů, jenže tento růst má zčásti zajistit dvojnásobné zvýšení daně z nemovitosti. Ačkoliv SMO dlouhodobě upozorňoval na její postupné zastarávání a nutnost valorizace jejích sazeb i úpravu základu, jednorázové zvýšení sazeb, které se někde kvůli místnímu koeficientu náhle změnilo na šesti či desetinásobek, za systémové řešení považovat nelze. »Navíc s ohledem na celkovou sumu daně ani dvojnásobný růst sazby, který se nadto nevztahuje na všechny pozemky a stavby, nenahradí výpadek v důsledku nižšího inkasa daní z příjmů,« konstatoval předseda SMO, podle něhož nastal čas podrobně se zabývat zcela novým pohledem na zdaňování nemovitostí, aby se zohlednila jejich kvalita, ale například i už provedené investice do místní infrastruktury, které pozemek či stavbu zhodnocují.
PŘÍJMY OBCÍ PRÝ POROSTOU, ALE...
S očekávanou skutečností deficitu hospodaření obcí v roce 2009 seznámil účastníky konference náměstek ministra financí Ing. Bohdan Hejduk. Proti roku 2008, kdy přebytek hospodaření obcí činil 15,62 mld. Kč, by za rok 2009 měly vykázat schodek 14,7 mld. Kč. Ministerská predikce pro rok 2010 uvádí celkové příjmy obcí 264,8 mld. Kč (v roce 2009 podle očekávané skutečnosti by mělo jít o 251,8 mld. Kč), celkové výdaje pak 268,0 mld. Kč (266,5 mld. Kč v roce 2009), takže deficit by měl v letošním roce činit 3,2 mld. Kč.
Rovněž letos zůstanou nejvýznamnějším zdrojem rozpočtů obcí daňové příjmy. MF predikuje, že dosáhnou 154,3 mld. Kč, zatímco za rok 2009 je očekává ve výši 139,2 mld. Kč. Letošní nárůst daňových příjmů obcí o asi 15 mld. Kč proti roku 2009 má být dán zvýšením obou sazeb daně z přidané hodnoty (DPH) i zvýšením daně z nemovitostí. (Pro pořádek uveďme, že v roce 2008, kdy recese Česku teprve začínala hrozit, daňové příjmy obcí, ještě bez zvýšení daně z nemovitosti a bez úprav sazeb DPH, činily 154,42 mld. Kč. - pozn. redakce.)
Příjmy obcí celkem (tedy včetně nedaňových příjmů, kapitálových příjmů i přijatých dotací) mají letos dosáhnout 264,8 mld. Kč (v roce 2008 činily 269,67 mld. Kč a za loňský rok by se měly dostat na úroveň 251,8 mld. Kč). (Ovšem ačkoliv zástupci vlády loni v květnu na XI. sněmu SMO v Karlových Varech potvrdili, že podpora investičních akcí v municipální sféře je jednou z priorit Fischerova kabinetu, návrh státního rozpočtu pro rok 2010 zůstal v oblasti dotací pro územní samosprávné celky skoupý a jak připomněl předseda SMO Ing. Oldřich Vlasák, jejich meziroční pokles se má v roce 2010 pohybovat na úrovni 30 %.)
POMŮŽE I »TABULKA PRAVDY«
Ostatně i Jan Zikl, ředitel odboru financování územních rozpočtů a programového financování MF, zdůrazňoval, že současná situace na straně příjmů obcí je opravdu výjimečná a že za posledních jedenáct let obce vždy mohly počítat pouze s meziročními nárůsty daňových příjmů.
Jan Zikl proto pro nejbližší období zástupcům obcí a měst na finanční konferenci SMO mj. doporučil:
průběžně sledujte plnění svých daňových příjmů v roce 2010 a srovnávejte je se stejnými obdobími v letech 2008 a 2009;
uvážlivě používejte rezervy vytvořené v minulých letech;
zvažujte investice, které generují další režijní výdaje;
identifikujte možné úspory;
mějte pod kontrolou závazky;
vyplňte si »tabulku pravdy«, tedy připravte si víceletý, zcela upřímný výhled příjmů a výdajů včetně splátek.
PŘEŠTICE RADÍ: NA REGISTRACI PLÁTCE DPH SE VČAS PŘIPRAVTE
Hodně jednacího času se na konferenci věnovalo dani z přidané hodnoty (DPH), neboť právě v roce 2009 se nemálo obcí a měst stalo jejími plátci. Zkušenosti Přeštic na Plzeňsku jako registrovaného plátce DPH od 1. 4. 2009 shrnula tajemnice mětského úřadu Eva Česáková. »Museli jsme "zlomit" psychické bariéry, zejména u účetních, a důkladně proškolit nejen je, ale i všechny další zaměstnance, kteří přicházejí do styku s účetními doklady. Důležité je, aby pochopili, proč od nich účtárna najednou vyžaduje jiné doklady a jiné informace než dosud (především se to týká všech příkazců operací). Protože rada města rozhodla, že pronájem nebude od DPH osvobozen, velkým problémem, hlavně časovým, se stalo přepracování všech uzavřených nájemních smluv, případně zpracování dodatků k nim tak, aby se na jejich základě mohlo účtovat podle zákona o DPH,« uvedla Eva Česáková. Upozornila rovněž, že město si muselo najmout spolehlivého daňového poradce, neboť škála výkonů obce s rozšířenou působností a nemalým majetkem je rozsáhlá a bez předchozích zkušeností s DPH se příprava vlastními silami nedá zvládnout.
»Máme za sebou dvě přiznání - jsme zatím čtvrtletní plátce. V prvním jsme uplatnili, v souladu se zákonem, zpětná plnění, výsledný nadměrný odpočet byl finančním úřadem zkontrolován a byl v pořádku. Nadměrný odpočet nám díky jedné větší investiční akci vyšel i napodruhé, i ten již bez problémů prošel daňovou kontrolou. Největší pozor je nutné dát na správné přiřazení všech příjmů a s nimi souvisejících výdajů do daňových "kategorií" - osvobozené, podléhající dani, krácené koeficientem. To bych obcím, které registrace k DPH teprve čeká, opravdu doporučovala nebrat na lehkou váhu.«
Další radou tajemnice MěÚ Přeštice je včas začít s přípravou: »Nám se půl roku předem zprvu zdálo jako optimální doba. Ale ukázalo se, že je nedostatečná, zejména s ohledem na to, že nemáme, bohužel, spolehlivého dodavatele software, takže účetní program pro DPH se u nás instaloval den před zahájením jejího účtování a jelo se rovnou naostro, bez jakéhokoli testovacího období,« uzavřela Eva Česáková.
PROGRAM ROZVOJE VENKOVA SE STÁVÁ VSTŘÍCNĚJŠÍM
Nad budoucím financováním podpory a rozvoje zemědělství a venkova se na konferenci zamýšlel vrchní ředitel sekce rozvoje venkova Ministerstva zemědělství Ing. Pavel Sekáč. Podle jeho slov finanční prostředky na podporu venkovských obcí budou i nadále v Evropské unii s největší pravděpodobností rozdělovány jak v rámci její kohezní politiky, tak v rámci II. pilíře Společné zemědělské politiky (SZP). V České republice bude SZP dál logicky a kompetenčně administrována Ministerstvem zemědělství. ČR však musí na své úrovni a podle výsledků budoucího nastavení obou politik evropskou sedmadvacítkou zajistit mezi nimi rozdělení oblastí intervencí.
V současnosti je pro Program rozvoje venkova (PRV) příznačný značný rozdíl mezi poptávkou (množstvím předložených projektů) a nabídkou (množstvím disponibilních finančních prostředků). »Evropská komise se proto může ptát, čím je tento rozdíl dán,« upozorňuje Ing. Pavel Sekáč. »Dílčí odpovědi může přinést až probíhající střednědobé hodnocení PRV. Už teď je ovšem jasné, že uvedená disproporce je v PRV společná pro všechna investiční opatření programu. Budeme-li tento jev nazírat optimisticky, pak je pozitivní v tom, že chuť a možnost investovat trvají. Viděno pesimisticky však uvedená disproporce signalizuje, že přetrvávající vysoká potřeba investovat neustále vyvolává potřebu dalších a dalších stimulačních nástrojů, které však nejsou a rozhodně ani nebudou neomezené,« shrnuje vrchní ředitel sekce rozvoje venkova Ministerstva zemědělství.
Ing. Pavel Sekáč také na konferenci připomněl, že Ministerstvo zemědělství už u PRV prodloužilo dobu realizace z 18 na 24 měsíců. Upravilo i některá ustanovení v Pravidlech o čerpání dotace (hlášení o změnách, sankční nástroje apod.), aby nedocházelo ke zbytečnému ukončování projektů. Od letošního února bude vyhlášena další výzva pro příjem projektů do opatření I.1.1, I.3.2, III.1.1 a III.1.2. Ostatní výzvy se budou vyhlašovat během roku podle průběžných výsledků uskutečňování realizace programu (čerpání) a jeho implementace.
V metropoli účastníky XII. finanční konference SMO ČR uvítal jeho čestný předseda, primátor Prahy MUDr. Pavel Bém.
Konference se konala v budově někdejší burzy, po válce parlamentu, ještě později (po přístavbě) Federálního shromáždění, pak Rádia Svobodná Evropa a nyní Národního muzea.
FOTO: ČTK