Školáci chodili pěšky do školy. Nejvíce ve Středočeském a Moravskoslezském kraji

Celkem 439 škol z 13 krajů se zapojilo do letošní výzvy Pěšky do školy. Ta se konala v týdnu 18.–22. září. Do projektu se letos podařilo zapojit o 133 více škol než v roce 2022 (306 škol) a s výzvou oslovit meziročně o stovku více obcí (270 v roce 2023 oproti 168 obcím ve 2022). Počet školáků, kteří si to “štrádovali” do školy (alespoň částečně) pěšky se zvýšil ze 70 000 na 100 000.

Školáci se do projektu Pěšky do školy zapojili již po sedmé. Projekt současně znovu upozornil na dopravní situace v okolí českých škol. Ta kvůli extrémní automobilové dopravě v okolí škol nebývá bezpečná. Organizace Pěšky městem, která je nositelem projektu, školám pomáhá s dopravní a environmentální výchovou školáků (pomocí dodaných výukových materiálů) i v rámci poradenství.

„Letos se do projektu podařilo zapojit takřka všechny kraje České republiky a především skokově vzrostl počet obcí, pro které jsou denní návyky školáků tématem. Jak trefně poznamenal jeden diskutující na našich sociálních sítích, je vlastně na pováženou, že takový projekt vůbec musí existovat. Pro generaci dnešních rodičů byla pěší doprava do školy – popřípadě pěší v kombinaci s městskou hromadnou dopravou – naprostým standardem. Podle posledních dat se do školy dopravuje s pomocí tzv. mamataxi každý čtvrtý školák. Okolí škol ale není na takovou dopravní zátěž architektonicky připravené a v době před i po vyučování dochází k pro děti nepříjemným a zmatečným dopravním situacím,“ dodává k letošnímu ročníku Marie Čiverná, projektová koordinátorka Pěšky do školy.

Ve zdravém těle zdravý duch

Podle doporučení WHO potřebují školáci hodinu pohybu denně. To nyní splňuje ale jen pětina z nich. Pěšky do školy spolupracuje s odbornými ambasadory projektu, mezi které patří dětský obezitolog Zlatko Marinov nebo Martin Musálek z Fakulty tělesné výchovy a sportu University Karlovy. Druhý jmenovaný k potřebě přirozeného pohybu dodává: „Dolní končetiny máme proto, abychom hned po tom, co se naučíme stát, začali chodit a běhat. Obojí dnes dětem výrazně chybí. Rodiče nelení odvést ratolest do školky nebo školy autem třeba jen čtyři sta metrů s argumentem, že to mají po cestě. Byť za tím často skrývají obavy o bezpečí svých dětí. Přitom ranní procházka, nebo jízda do školy na kole je pro děti tím nejlepším tréninkem pro jejich tělo i mozek. Už dvacetiminutová procházka výrazně zvyšuje výkonnost našeho mozku.“

V rámci krajů letos dominoval Středočeský kraj, ve kterém se zapojilo 54 škol, v závěsu a ním poté kraj Moravskoslezský (48 škol). Jediným nezapojeným krajem letos zůstal kraj Karlovarský. Z měst bylo nejvíce škol zapojených v Praze (45 škol), o půlku méně škol zapojila Ostrava (22 škol). Na třetím až šestém místě se umístila menší města – Benešov, Opava, Teplice a Přerov. „Jsem moc ráda, že se naše škola do projektu zapojila bez ohledu na pořadí. Auto využívám minimálně, protože v Kolíně je vše na dosah pešky a opravdu mě potěšilo, že i většina mých kolegů se k dětem přidala. Nejen, že děti motivovali, ale řešili společně důležitost chůze pěšky. V Kolíně máme autobusovou dopravu zdarma a jestli alespoň jedno z dětí vymění auto za jiný způsob dopravy, budu šťastná,“ okomentovala průběh projektu v kolínské ZŠ Kolín II jedna z učitelek.

Cílem je pravidelný návyk

Školy se v rámci výzvy mohly i letos zúčastnit soutěže o ceny. Ta zohledňovala pravidelnost docházky, nikoliv celkový počet nachozených kilometrů v daném týdnu. Ve třech kategoriích (mateřské školy, první stupeň ZŠ a druhý stupeň ZŠ plus víceletá gymnázia) se do soutěže aktivně zapojilo 2 916 tříd s 68 651 dětmi.

Ostatní školy využili pěšího týdne, ale o ceny nesoutěžily. „Od letošního ročníku mohly jednotlivé školy, třídy či týmy vyplňovat způsob docházky přímo do nové webové aplikace Pěšky do školy. Ta umožňovala sledovat v reálném čase body konkurenčních týmů, čím žáky více hecovala k upřednostnění pěší dopravy před automobilovou. Na prvních místech opět rozhodovaly body přidělené v rámci dobrovolných aktivit. Školy akci Pěšky do školy spojují s připomenutím základních pravidel bezpečného pohybu v ulicích. V Benešově se například děti s dopravními policisty účastnily silniční kontroly a odměňovaly řidiče usměvavými nebo zamračenými smajlíky. Školy se letos s dětmi více pouštěly do dopravních průzkumů, například v Třebotově zjistili, že díky akci Pěšky do školy 12 % dětí uvažuje o změně svého způsobu dopravy, Pěšky do školy má být pro děti hlavně zábava, proto se tradičně velké oblibě těšily zážitkové happeningy, projektové dny a společné cesty dětí, ve Svitavách, nebo v Cítově vyzkoušeli i pěškobusy,“ dodává Marie Čiverná.*

/tz/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down