Malá obec Karlík v okrese Praha-západ se rozhodla řešit nedostatek volných míst v mateřské škole novou netradiční technologií. Veškeré diskuse o různých variantách nakonec rozhodly dva hlavní ukazatele - cena a rychlost výstavby. Volba padla na modulární systém.
Přiklonili jsme se k výstavbě školky modulárními systémy, protože nám dodavatelé ve výběrovém řízení potvrdili, že proti klasické zděné variantě ušetříme minimálně třetinu - možná i polovinu - nákladů. Nyní jsme zažádali o dotaci 3,7 milionu korun z Regionálního operačního programu (ROP) Střední Čechy a jakmile ji dostaneme, nebude to trvat ani dva měsíce a školka bude stát. Po naší objednávce totiž vítězná firma moduly vyrobí během 4 až 6 týdnů a za dva dny smontuje. Uvedl to Tomáš Tesner, člen zastupitelstva obce Karlík.
CO KRAJ NABÍZÍ?
»Vzhledem k tomu, že mnohdy vybudování školky nebo školy je nad finanční možnosti obcí i kraje, poskytujeme dotaci z nově vzniklého Fondu rozvoje obcí a měst. A také bylo požádáno u Evropské komise o přealokaci finančních prostředků na budování a rekonstrukce předškolních a školních zařízení,« uvedl Marcel Chládek, náměstek středočeského hejtmana.
Prvním výrazným počinem je tedy pokus přesunout na řešení této problematiky prostředky z fondů EU. Dalším finančním zdrojem jsou dotační programy Středočeského kraje, konkrétně Fond rozvoje obcí a měst (FROM).
Kraj může nabídnout:
Realizaci programu FROM pro stavbu, dostavbu a rekonstrukce mateřských a základních škol.
Metodickou pomoc obcím při využití nabídky realizace staveb, dostaveb a rekonstrukcí mateřských a základních škol pomocí leasingu.
Metodickou pomoc obcím při využití nabídky realizace staveb, dostaveb a rekonstrukcí mateřských a základních škol formou netradičních technologií (dřevostavby modulové systémy apod.).
Zvýšení alokace prostředků do ROP pro další období v oblasti podpory školství.
ŠKOLKA Z MODULÁRNÍCH SYSTÉMŮ
»Kontejnery, buňky - to neslyšíme rádi a dokonce nás to uráží. Náš koncept sice vzešel z tzv. unimobuněk, ale dnes je již mnohem dál. Jde především o jeho variabilnost, rychlost výstavby a cenovou vstřícnost vůči zákazníkovi,« vysvětluje Patrik Minařík ze společnosti Pegas Container, s. r. o., který má na starosti obchod v ČR a SR a východních státech. Dodává, že poměr mezi cenou a užitnými vlastnostmi je to hlavní, co charakterizuje modulové systémy. Jeho slova jen potvrzují skutečnost, kterou již zmínil Tomáš Tesner.
Modulové systémy reprezentují moderní styl výstavby. Koncepční stavebnice umožňují skládat nepřeberné množství variant obytného prostoru podle požadavků a přání zákazníka - podobně jako z kostek lega. Proto si obec Karlík pro školku tuto technologii vybrala.
Základní modul se skládá ze samonosné ocelové konstrukce s předem definovanými poměry stran: 6 x 2,5 m x 2,8 m. Lze je všelijak propojovat, nastavovat, přistavovat, připojovat... a logicky i odebírat, a tím zmenšovat. Moduly lze řešit individuálně a atypicky, aniž by to ovlivnilo výslednou cenu stavby.
Stavba mateřské školy v obci Karlík je navržena jako kontejnerová sestava. Jde o přízemní objekt (výška okolo 3,3 m, půdorys asi 30 x 7,5 m), jehož dispozice je navržena pro 28 dětí. Za vstupem je chodba, z které je přístup do ostatních místností: šatna pro děti, toalety pro děti, toalety pro personál, úklidová místnost, šatna pro personál, výdejna jídel a denní místnost. Plocha místností je 127 m2, světlá výška 2,8 m. Kubatura denní místnosti (355 m3) vyhovuje počtu maximálně 29 dětí. (Požadavek při výšce menší než 3 m je minimálně 12 m3 na 1 dítě.). V koupelně bude osazeno šest záchodových mís a stejný počet umyvadel. Její kapacita vyhovuje počtu až 30 dětí.
DĚTI SE STĚHUJÍ ZA PÁR DNŮ
Většina modulů se na stavbu dopravuje kompletně vybavená, na místě se dokončují jen místa choulostivých spojů, například sádrokartonových stropů, stěn a podlah. Hotové stěny a stropy se, stejně jako v kterékoli jiné stavbě, vytmelí, vybrousí a následně vymalují.
Zajímavá je však pokládka podlahové krytiny. V případě plovoucích podlah (dřevo, laminát i keramická dlažba) se u samostatných modulů montuje podlaha jako celek včetně zalištování už ve výrobním závodě. Pokud se propojují dva či více moduly v jeden celek, místa spojů je zapotřebí dokončit až na staveništi.
Prakticky stejně se postupuje při kompletaci venkovní fasády. Jestliže se obec rozhodne pro dřevo, plech, případně jiný deskový materiál, povrch stěn se upravuje už v tovární hale a místa spojů se »doladí« až ve chvíli, kdy z modulů vyroste kompletní školka.
»Děti by se mohly teoreticky nastěhovat již první den,« říká Minařík. Nábytek se však stěhuje v následujících dvou dnech, a proto lze plnohodnotně školku využívat do jednoho týdne. V tomto termínu také zpravidla předáváme kompletní dílo,« doplňuje.
Základní verze modulů jsou koncipovány jako prvky pro objekty s plochou střechou. To umožňuje jednoduché napojení dalších stavebních jednotek ve třech směrech. Tuto variantu si zvolili i v obci Karlík - šlo přece o cenu a rychlost.
Výsledné dílo ovšem může krýt i střecha sedlová či pultová, pokud si to přeje investor nebo to vyžadují místní regulační podmínky. Montovaný systém modulů nabízí možnost růstu do výšky až čtyř podlaží nebo řadovou výstavbu. Obec předpokládá, že ve chvíli, kdy skončí populační boom, bude možno mateřskou školu rozmontovat a využít pro další účely obce. Například jako zázemí pro sportovce...
Modulové systémy reprezentují moderní styl výstavby.
Základní modul se skládá ze samonosné ocelové konstrukce s předem definovanými poměry stran: 6 m x 2,5 m x 2,8 m.
FOTO: ARCHIV