01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Školní zahrada jako sdílený prostor

Školní zahrada má v rámci organismu města či obce zvláštní postavení. Má v sobě velký potenciál jak pro rozvoj vzdělávacího programu školy, tak pro soužití místní komunity.

Možnosti »otevření« školní zahrady v kontextu městského prostoru ovlivňuje více činitelů. Roli hraje stupeň, zaměření školy, bezpečnostní a provozní limity, samotný pozemek i jeho okolí a rovněž zajištění odpovídající údržby. Bez ohledu na to, zda může školní pozemek v daném rámci sloužit i širší komunitě, je u nás stav mnohých zahrad neuspokojivý. Řada škol stojí před otázkou, jak tu svou změnit v originální a současně funkční a dlouhodobě udržitelné místo.


PŘÍPRAVA A KOMUNIKACE

Tam, kde se do aktivit školy běžně zapojují rodiče nebo další články místní komunity, bude spolupráce na obnově a využívání zahrady snazší. Pokud kontakt školy s okolím vázne, může projekt přispět ke změně.

Místem, kde spolupráce širší komunity funguje, je mateřská škola v Kollárově ulici v Českém Brodě. Obnovu školní zahrady podporuje program Zahrada hrou nadace PROMĚNY. Projekt, který inicioval klub rodičů, zapojuje též zástupce místní radnice, základní umělecké školy a dalších zájmových a neziskových organizací. Zahrada má sloužit hlavně nejmenším, proto se na přípravě projektu a proměně zahrady od počátku podílejí také děti.

JINÝM POHLEDEM

Vedle zapojení komunity podpoří kvalitní přípravu projektu též přizvaní externisté. Architekt, výtvarník, pedagog, psycholog či zástupce školy, kde podobný projekt úspěšně řešili, pomohou odhalit témata, jež běžní uživatelé zahrady nemohou vidět.

V Českém Brodě se do chystané proměny zahrady MŠ Kollárova zapojili také studenti 3. ročníku Zahradní a krajinářské architektury Mendelovy univerzity v Brně. V dubnu mohli během workshopu lépe poznat řešené místo, získat inspiraci od přizvaných odborníků a zkonzultovat své první koncepty se zástupci školy, rodiči, dětmi i s architekty Michalem Fišerem a Štěpánem Špoulou, podle jejichž návrhu se zahrada bude obnovovat. Podrobnosti o projektu najdete na www.nadace-promeny.cz.

Sdílení zkušeností a inspirace jsou základem, na němž lze s úspěchem budovat jakýkoliv projekt. Školní zahrada, která může z pohledu dětí fungovat jako model světa a připravovat je na vstup do toho skutečného, je k tomu vhodným prostorem.

 

PETRA HRUBOŠOVÁ
nadace PROMĚNY

Workshop v MŠ Kollárova byl tvůrčím setkáním studentů zahradní architektury, zástupců školy, rodičů, dětí a architektů.

FOTO: NADACE PROMĚNY

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down