V souvislosti s probíhající reformou veřejných financí stojí před Svazem měst a obcí ČR po jeho květnovém X. sněmu velký úkol. Totiž důsledně obhajovat rozpočtové zájmy obcí. Chceme, aby obcím příjmy z daní nejen neklesaly, ale naopak aby byly ještě více posíleny. Svazu se v první fázi už podařilo...
V souvislosti s probíhající reformou veřejných financí stojí před Svazem měst a obcí ČR po jeho květnovém X. sněmu velký úkol. Totiž důsledně obhajovat rozpočtové zájmy obcí. Chceme, aby obcím příjmy z daní nejen neklesaly, ale naopak aby byly ještě více posíleny. Svazu se v první fázi už podařilo zabránit zrušení daně z nemovitostí ze zemědělských pozemků, která by nutně snížila příjmy zejména malých obcí.
Budou-li první kroky reformy schváleny, obce nově získají daleko větší manévrovací prostor při stanovování sazeb u daně z nemovitostí, kterou by mohly rozhodnutím zastupitelstva navýšit až pětkrát. A k základním cílům SMO přece patří umožnit obcím, aby dostaly příležitost daleko více rozhodovat o svých příjmech.
S reformou veřejných financí by ovšem také mělo jít o reformu příjmů obcí. Náš svaz už dlouho požaduje novelizaci zákona o rozpočtovém určení daní. V ní prosazujeme zejména omezení počtu velikostních kategorií obcí a odstranění pevných hranic mezi nimi či zahrnutí spotřebních daní mezi daně sdílené pro kompenzaci propadů při snižování přímých daní. Chceme, aby obce získaly podíl na případných ekologických daních, například na dani z plynu, z elektřiny a z pevných paliv. Všechny tyto kroky by byly i ve prospěch malých obcí, jejichž příjmy už konečně potřebují výrazněji posílit.
Další výzvy přináší i nové programovací období Evropské unie. V něm by všechny obce měly dostat rovné šance získat evropské prostředky. Pokud jde o města, zůstává otevřená otázka, do jaké míry se podaří zajistit financování infrastruktury veřejné dopravy, na niž není v programech s podporou evropských fondů dostatek peněz. S tím rovněž souvisí nutnost propojit roztříštěné operační programy alespoň prostřednictvím integrovaných plánů rozvoje měst: Snažíme se, aby to platilo pro všechny operační programy a aby při integrovaném přístupu, který díky multiplikačnímu efektu daleko lépe zhodnotí vložené peníze, byly projekty tohoto druhu určitým způsobem zvýhodněny.
Pro malé obce zase chceme vytvořit systém poradenství, které jim umožní orientovat se v problematice využívání evropských peněz.
Chci však zdůraznit, že za jednotnost a koordinaci těchto činností musí nést spoluodpovědnost především ministerstva pro místní rozvoj a zemědělství.
A snad ještě jedna poznámka. Naprosto rozumím tomu, že některé skupiny obcí upřednostňují své zájmy proti jiným. Ale zastupuje-li SMO ČR všechny obce, ať nikdo neočekává, že svaz podpoří případné extrémní varianty. Pokud někdo ze Zlínské výzvy navrhuje, aby příjmy některých měst klesly až o třetinu, pak jde o řešení, za něž se svaz ze své podstaty nemůže nikdy postavit. Svaz však musí prosazovat kompromisní návrhy, vycházející z kontinuity systému a historie. Nelze přece radikálně zasáhnout do příjmů obcí, a omezit tak tvorbu rozpočtů. I obce přece mají své dlouhodobé plány, záměry - a samozřejmě také závazky.
Při reformě veřejných financí Svaz měst a obcí ČR musí být korektním, ale nikoliv povolným partnerem vlády. A má-li být vládou považován za silného partnera, pak nejednotností a oslabením SMO by obce ničeho nedosáhly. Nedávný sněm svazu v Hradci Králové však potvrdil, že o rozkolu v Svazu měst a obcí ČR se rozhodně hovořit nedá.
Ing. OLDŘICH VLASÁK
předseda Svazu měst a obcí ČR, poslanec Evropského parlamentu