Vyhlášení nouzového stavu a strachu z koronaviru začali masivně zneužívat také tzv. šmejdi. Využívají toho, že se lidé bojí nákazy, stejně tak černých scénářů ohledně ekonomického dopadu. Zejména senioři totiž vedle strachu z onemocnění tradičně slyší na magická slůvka jako sleva či nižší cena u dlouhodobých služeb.
S falešnou vidinou nižších cen energií nabádají energetičtí šmejdi spotřebitele ke změně dodavatele. Využívají tak krizové situace a volají především bezradným seniorům, kterým nabízejí možnost uspořit díky rekordně velkému poklesu cen energií způsobenému současnou situací týkající se koronavirové pandemie. Tento pokles cen se však zatím nekoná a konat nemůže. Nákup energií je totiž dlouhodobý proces, který se děje průběžně, nikoliv v daném okamžiku. Případné změny cen energií na burzách se projeví až v dlouhodobém horizontu.
„Energetičtí šmejdi jsou většinou svými šéfy systematicky školeni v oblasti obchodních a manipulativních technik. Zde se opět rychle přizpůsobili aktuální situaci. Prodejcům pak stačí vymámit po telefonu pouze souhlasné ano a smlouva je platná. Vyvázat se z ní pak bývá velice drahé. Na první pohled kolikrát ani není jasné, že k volajícímu hovoří zprostředkovatel, který se snaží vnutit nového dodavatele,“ varuje nejen seniory Jan Kovalský z Energie ČS.
Situace je v současné situaci o to vážnější, že v případě, kdy lidé podvodníkům podlehnou, podání odvolání proti uzavřené smlouvě, či její zrušení, vyžaduje návštěvu pošty. A tam se zejména senioři obávají nyní chodit.
Z nouzového stavu v ČR těží i další šmejdi, kteří se nyní zaměřují na prodej roušek či respirátorů po telefonu. Ti cílí také zejména na seniory. Jeden z případů je například seniorka z Pardubic, kde se jí podvodník, vydávající se za zástupce pojišťovny, snažil prodat roušky. Pardubický magistrát proto apeluje v těchto dnech na své občany, aby se podobnými nabídkami nenechali oklamat a neposílali podvodníkům předem peníze.
Podobná situace je v posledních dnech také na internetu, kde řada podvodníků nabízí opět předražené roušky či respirátory, které často zákazníkům ani nepošle. Využívají toho, že většina prověřených e-shopů nyní apeluje na využívání bezhotovostních plateb či plateb předem, aby se minimalizoval kontakt kurýrů s možnými nakaženými osobami.
Na internetu se objevují ale také další e-shopy, které ale ve skutečnosti e-shopy nejsou. „Jde o anonymní provozovatele, kteří zatím jen sbírají osobní data, která se pak dají využít třeba pro telefonní marketing, ale v budoucnu by mohli chtít od spotřebitelů i peníze za výrobky, které třeba ani neodešlou, jako se to děje u mnoha dalších podvodných anonymních webů,“ varuje ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.*
/tz/
Ilustrační foto: archiv ASPEN