Některá města a obce si v rámci dopravně-bezpečnostních opatření objednávají měření rychlosti projíždějících vozidel soukromou firmou, která jim dodává záznamy o spáchaných přestupcích. Vyskytují se názory, že měřit rychlost vozidel může jen Policie ČR nebo městská policie. Jak je tomu ve...
Některá města a obce si v rámci dopravně-bezpečnostních opatření objednávají měření rychlosti projíždějících vozidel soukromou firmou, která jim dodává záznamy o spáchaných přestupcích. Vyskytují se názory, že měřit rychlost vozidel může jen Policie ČR nebo městská policie. Jak je tomu ve skutečnosti?
Jeden z ústavních principů (čl. II. odst. 3 Listiny základních práv a svobod) uvádí, že "každý může činit, co není zákonem zakázáno". Ten se vztahuje nejen na občany, ale na veškeré subjekty právních vztahů, tj. bez jakýchkoliv pochybností i na obce.
Měření rychlosti vozidel projíždějících obcí na pozemních komunikacích ani dokumentování průjezdu vozidel křižovatkou s řízeným provozem žádný zákon nikomu nezakazuje. Na tomto faktu nic nemění ani příslušná ustanovení zákona o provozu na pozemních komunikacích (zákon číslo 361/2000 Sb. v platném znění), která svěřují dohled nad bezpečností a plynulostí provozu na pozemních komunikacích orgánům Policie ČR /včetně jeho novely platné od 1. 7. 2006, která dává oprávnění k měření rychlosti vozidel policii a obecní policii (§ 79 odst. 8 cit. zák.)/. Z této skutečnosti nelze v žádném případě dovodit, že by rychlost vozidel projíždějících obcí na pozemních komunikacích ani dokumentování průjezdu vozidel křižovatkou s řízeným provozem nemohl měřit kdokoliv jiný. Obci tedy žádný platný zákon měření rychlosti vozidel nebrání.
Obec nejenže může rychlost měřit sama, ale má dokonce k této činnosti i zákonný důvod. Ten vyplývá z příslušných ustanovení zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, která mj. obcím v samostatné působnosti ukládají, aby pečovaly o všestranný rozvoj svého území a přitom chránily veřejný zájem (§ 2 odst. 2), nebo aby při uspokojování potřeb občanů dbaly na ochranu veřejného pořádku (§ 35 odst. 2 citovaného zákona).
Ochranu veřejného pořádku proto nelze chápat pouze jako oprávnění obce, ale i jako její povinnost. Když proto obec při plnění této povinnosti není sama svými technickými prostředky a znalostmi schopna měření rychlosti vozidel projíždějících obcí a průjezd těchto vozidel křižovatkami s řízeným provozem zabezpečit, žádný zákon ani podzákonný předpis jí nebrání v tom, aby výkon této činnosti smlouvou sjednala se soukromým subjektem specializovaným na tuto činnost. Soukromý subjekt však smí měřit rychlost pouze na základě zvláštních předpisů a oprávnění. Doložené výsledky měření takto certifikovaného subjektu jsou poté zákonným podkladem pro případné přestupkové řízení.
Zdeněk Novák
advokát
Podmínky pro subjekty poskytující měření rychlosti
Subjekt, který poskytuje měření rychlosti projíždějících vozidel jako službu městům a obcím, musí splňovat následující náležitosti:
Mít autorizaci k výkonu úředního měření v oboru měření rychlosti silničních vozidel podle zákona č. 505/1990 Sb., o metrologii, udělenou Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví.
Být držitelem koncesní listiny pro předmět podnikání úřední měření.
Mít platnou certifikaci Českého metrologického institutu pro používaná měřicí zařízení.