01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Smlouva o provozu webu

Webové stránky firem a institucí jsou často klíčovým nástrojem pro komunikaci s veřejností, případně obchodním kanálem. Porucha webu tak může způsobit nemalé škody. Z tohoto důvodu je doporučeno smluvně zajistit podmínky jeho provozu. S ohledem na charakter těchto služeb je smlouva o provozování...

Webové stránky firem a institucí jsou často klíčovým nástrojem pro komunikaci s veřejností, případně obchodním kanálem. Porucha webu tak může způsobit nemalé škody. Z tohoto důvodu je doporučeno smluvně zajistit podmínky jeho provozu.

S ohledem na charakter těchto služeb je smlouva o provozování webu typem smlouvy, který není upraven obchodním zákoníkem - tzv. smlouvou nepojmenovanou, uzavíranou podle ustanovení § 269 odst. 2 obchodního zákoníku. Při uzavírání takové smlouvy je třeba klást důraz na dostatečné vymezení předmětů závazků obou účastníků, neboť obsah celé smlouvy si určují sami účastníci. Není-li účastníky smlouvy v určité otázce nic smluveno, mohou se na jejich právní vztah užít analogicky zákonná ustanovení, která upravují závazkový právní vztah obsahem a účelem nejbližší. Písemná forma smlouvy je s ohledem na právní jistotu smluvních stran doporučeníhodná.

OBSAH SMLOUVY

Smlouva o provozování webu obvykle obsahuje:

Základní práva a povinnosti smluvních stran;

Vymezení dostupnosti služeb a stanovení reakčních lhůt provozovatele webu;

Stanovení odměny za provoz webu a platebních podmínek;

Úpravu vzájemné komunikace smluvních stran (například pro případ hlášení výpadku);

Stanovení doby trvání poskytování služeb;

Sankce pro případ nedodržení smluvních povinností a odpovědnost za škodu;

Úpravu autorských práv;

Zánik smlouvy.

PRÁVA A POVINNOSTI PROVOZOVATELE

Provozovatel se zavazuje zajistit bezproblémový provoz:

Webu uživatele (vlastníka webu) na technických prostředcích provozovatele (tzn. zajištění nepřetržitého provozu webu a zajištění přístupu účastníků sítě Internet k webu);

Publikačního systému pro tvorbu, údržbu a provoz webu (pokud je součástí poskytovaných služeb);

Domény;

E-mailových schránek.

Často také provozovatel poskytuje technickou podporu, například dostupnost pracovníků provozovatele pro řešení případných dotazů uživatele a pro hlášení problémů, aktualizaci obsahu webu atd.

S uvedenými povinnostmi provozovatele mohou souviset i další služby, například:

Poskytování pravidelných zpráv o provozu webu (například návštěvnost, stav řešení požadavků uživatele);

Zajištění souladu provozovaného webu s aktuální právní úpravou (nebo alespoň informace o změnách právního řádu) atd.

Odpovědnost provozovatele za obsah webu se řídí zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, v platném znění.

Mezi základní práva provozovatele sjednávaná ve smlouvě patří:

Krátkodobě přerušit nebo omezit poskytování služeb, zejména z důvodu nutných oprav a údržby systému (provozovatel by měl informovat uživatele v dostatečném časovém předstihu; maximální doba výpadku bývá upravena prostřednictvím sjednání tzv. dostupnosti služeb);

Omezit nebo pozastavit poskytování služeb z důvodu:

- vyšší moci (požár, povodeň apod.),

- poruchy zařízení jiných dodavatelů (například výpadky energie, telekomunikačního spojení atd.),

- na straně třetích osob, pokud takovým skutečnostem nelze zabránit;

Za stanovených podmínek bez uvedení důvodu a bez jakéhokoli upozornění ukončit poskytování služby (například pokud je obsah webu v rozporu s právními předpisy, dobrými mravy, poškozuje dobré jméno provozovatele webu nebo jeho pověst, šíří nástroje či prostředky ohrožující bezpečnost internetu, souvisí s tematikou drog, hazardních her, extrémismu, je pornografický nebo jinak sexuálně orientovaný, je v rozporu s autorskými a jinými právy třetích osob apod.).

PRÁVA A POVINNOSTI UŽIVATELE

Smlouva specifikuje práva uživatele využívat služby provozovatele v souladu s právními předpisy a smlouvou o provozování webu, především tedy právo užívat web a další související služby.

Dále smlouva upravuje odpovědnost uživatele za informace a materiály, které uchovává, prezentuje nebo přenáší prostřednictvím svého webu. S tím je spojená i úprava odpovědnosti uživatele za případnou škodu vzniklou poskytovateli nebo třetím osobám v důsledku porušení této povinnosti.

DOSTUPNOST SLUŽEB A STANOVENÍ REAKČNÍCH LHŮT

Smlouva stanoví maximální možný výpadek (tzv. dostupnost) jednotlivých služeb (například nefunkčnost či nedostupnost webu) a lhůty, ve kterých je provozovatel povinen výpadek vyřešit.

Dostupnost služeb se obvykle vymezuje procentuálně (například max. počet hodin výpadku za rok provozu) s návazností na stanovení případné slevy z odměny za provozování webu pro případ porušení stanovené dostupnosti v daném časovém období. Úprava reakčních lhůt na možné výpadky v provozu webu by měla odpovídat reálným potřebám uživatele.

Je zřejmé, že vyšší úroveň dostupnosti webu a okamžitá reakce provozovatele na výpadek zvyšují náklady provozovatele, a tedy i odměnu placenou uživatelem za provoz webu.

ODMĚNA ZA PROVOZOVÁNÍ WEBU

Odměna za provozování webu (cena) je obvykle paušální za určité časové období a závisí na rozsahu poskytovaných služeb, úrovni dostupnosti webu (viz výše) a reakčních lhůtách provozovatele.

SMLUVNÍ POKUTY, ODPOVĚDNOST ZA ŠKODU

Pro případ porušení povinností vyplývajících ze smlouvy je vhodné stanovit smluvní pokuty, jejichž výše by měla odrážet význam konkrétní porušené povinnosti. Pro případ výpadku je možné sjednat například slevu z odměny za provoz webu.

Zcela konkrétním způsobem je doporučeno upravit podmínky odpovědnosti provozovatele za škodu, která by mohla uživateli vzniknout například v důsledku výpadku provozu webu, vadné funkce webu, ztráty dat apod. Výše odpovědnosti provozovatele za škodu je ve většině případů v praxi omezována částkou zaplacenou uživatelem provozovateli za konkrétní službu v daném časovém období.

Obdobným způsobem se upravuje případná odpovědnost uživatele za škodu způsobenou provozovateli v důsledku porušení smluvních povinností uživatelem.

AUTORSKÁ PRÁVA

Smlouva o provozování webu se rovněž věnuje autorskému právu k materiálu (texty, obrázky apod.), který byl vložen do webu uživatele, jakož i autorská práva k originálnímu designu webu.

ZÁNIK SMLOUVY

Klíčovou součástí smlouvy jsou podmínky zániku smlouvy (uplynutím doby, odstoupením od smlouvy, výpovědí atd.) a také práva a povinnosti smluvních stran s touto skutečností spojených. V případě zániku smlouvy je vhodné upravit mimo jiné povinnost provozovatele předat uživateli veškeré informace a podklady potřebné pro zajištění provozu webu jiným provozovatelem.

V rámci přípravy smlouvy je rovněž vhodné věnovat pozornost otázce ochrany osobních údajů, zachovávání mlčenlivosti a úpravě řešení vzájemných sporů.

JANA HLADÍKOVÁ

právní poradkyně společnosti ANTEE

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down