Jsem rád, že jsme se s panem ministrem Kalouskem shodli na vypracování analýzy, která bude odpovídat na otázky, které služby a povinnosti mají obce vykonávat jak pro své občany, tak pro stát, a mají-li na to dost peněz. Jsem přesvědčen, že se s ním shodujeme i v tom, že obce musí mít dostatek finančních prostředků také na svůj další rozvoj. Konstatuje to předseda Svazu měst a obcí (SMO) ČR Ing. Oldřich Vlasák.
Pan ministr si umí představit systém rozpočtového určení daní (RUD), který by se opíral o výnos například jen daně z příjmů fyzických osob. Ale SMO požaduje do sdílených daní zahrnout i daně spotřební...
Návrh SMO se prozatím nezměnil. Domníváme se, že do sdílených daní by měly patřit jak přímé, tak nepřímé daně, daně spotřební i ekologické. Veřejné rozpočty by podle našeho názoru měly "dýchat společně". Bude-li se státu dařit, přilepší si i obce. Nebude-li se dařit, budeme spolu se státem hledat úspory a budeme šetřit.
Jaké výsledky by mohla potvrdit analýza výdajů obcí, kterou si ministerstvo financí nechává zpracovat?
Nechci je zatím nijak předjímat, ale naše průzkumy prokázaly, že obce na státní agendy všeobecně doplácejí. Výše úhrady z municipálních rozpočtů závisí na tom, zda jde o obce I., II., či III. typu. Tyto disproporce se prozatím řeší formou příspěvků, které jsou nedostatečné.
Vyhovují Svazu měst a obcí současná, novelou zákona o RUD upravená či nově začleněná přerozdělovací kritéria?
Do stávající novely zákona se již některá námi požadovaná kritéria dostala, jako třeba velikost katastru obce. Podařilo se i odstranit rozdíly mezi velikostními kategoriemi obcí. Diskusi nad dalšími případnými změnami se však nebráníme a dokážeme si představit jako nové například kritérium nadmořské výšky, protože například horským obcím se v zimě výrazně zvyšují náklady při úklidu sněhu.
V čem se v pracovní skupině pro změnu zákona, která pracuje pod gescí ministerstva financí, shodujete se zástupci Sdružení místních samospráv - a v čem nikoliv?
Spíše pociťuji větší aktivitu zástupců našeho svazu, který má k dispozici odborné zázemí a komise. Analytický text k návrhu nového zákonu ze strany SMS zatím předložen nebyl, takže k jejich požadavkům se lze těžko vyjadřovat.
Jaké vidíte šance návrhu SMS, aby 70 % současného objemu nenárokových dotací pro obce a města se jim všem nárokově rozdělovalo přímo?
Svaz měst a obcí ČR již několik let, tedy ještě než SMS vůbec vzniklo, prosazoval ve svých dokumentech omezení nenárokových dotací na minimum a převedení těchto prostředků do sdílených daní. I díky našemu tlaku na vládu se snížily finanční prostředky na tzv. rozdělování medvěda více než o polovinu. Jsem proto velmi rád, že v tomto návrhu se k nám SMS přidá a bude nás podporovat.