SMS ČR se minulý týden dopisem obrátilo na premiéra Babiše, ministry Hamáčka a Plagu, hlavní hygieničku Rážovou a náměstka ministra zdravotnictví Prymulu s žádostí o zapojení do diskuse k otevření škol a školských zařízení. Upozorňuje mimo jiné na to, že malé školy a některé rodiny na menších obcích mají jiné možnosti a předpoklady, pokud jde o distanční vzdělávání. Varuje před prohlubováním rozdílů mezi jednotlivými školami a žáky.
Sdružení místních samospráv ČR (SMS) sdružuje 2000 obcí a měst ČR a zastupujeme tak významnou část zřizovatelů základních a mateřských škol. „Pečlivě sledujeme diskusi o otevření škol i průběh šíření nemoci covid- 19. Plně respektujeme prioritu ochrany zdraví před epidemiologickou nákazou. Jako zřizovatelé známe dobře celou paletu škol a školských zařízení i jejich prostorové a kapacitní možnosti. Známe také jejich limity včetně technické vybavenosti a reálných možností tzv. vzdálené výuky,“ píše se v dopisu, který SMS ČR představitelům vlády a Ústředního krizového štábu adresovalo.
SMS ČR je přesvědčeno, že je na místě přistupovat ke školám diferencovaně a nezanedbat informování a spolupráci s rodiči. „Žádáme vás o konzultování postupného rozvolňování opatření dopředu, také proto, že zřizovatelé obvykle zajišťují technické zázemí škol, včetně vybavenosti osobními ochrannými pomůckami,“ stojí v dopisu. SMS ČR upozorňuje například na to, že možnosti malotřídních a neúplných škol jsou zásadně jiné než škol velkých, vybavenost IT technologiemi a jejich kvalita v menších sídlech a dostupnost v jednotlivých rodinách je naprosto rozdílná a u významné části dětí běžných základních škol reálně neumožňuje vzdálenou výuku, která by byla alespoň srovnatelná s běžnou výukou. „V čase se budou výrazně prohlubovat rozdíly mezi školami a také mezi jednotlivými žáky podle jejich zejména sociálních a materiálních možností,“ varuje SMS ČR. Upozorňuje také na to, že základní a mateřské školy zejména v obcích a menších městech jsou schopny režimových opatření k omezení počtu osob, které současně pobývají ve škole, což by umožnilo prezenční výuku.*
/zr/