01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

SMS ČR: Na jedinou daň nevsadíme

V pracovní skupině pro přípravu nového zákona o rozpočtovém určení daní (RUD), která pracuje pod gescí ministerstva financí, působí za Sdružení místních samospráv (SMS) ČR člen jeho předsednictva, starosta městyse Osvětimany na Uherskohradišťsku Ing. Josef Bartoněk. "Obecně mohu říci, že představy...

V pracovní skupině pro přípravu nového zákona o rozpočtovém určení daní (RUD), která pracuje pod gescí ministerstva financí, působí za Sdružení místních samospráv (SMS) ČR člen jeho předsednictva, starosta městyse Osvětimany na Uherskohradišťsku Ing. Josef Bartoněk. "Obecně mohu říci, že představy a postoje ministra financí reflektují reálný stav v oblasti financování samospráv a míří k nastavení nového systémového řešení. Proto jsou si naše postoje navzájem blízké," podotýká k dosavadní činnosti pracovní skupiny.

Ministr Kalousek připouští, že systém RUD by se opíral třeba jen o výnos daně z příjmů fyzických osob. Souhlasili byste?

Závislost příjmů samospráv na výši výběru jediné daně považujeme za rizikovou. Samosprávy by ohrožoval možný propad výkonnosti jednoho sektoru, změny daňových pravidel a samosprávy by se snadněji staly rukojmím politických a stranických zájmů, jako se stalo při nedávných daňových přesunech a změnách. Naopak propojení státní ekonomiky s financováním samospráv považujeme za logické a prospěšné. Jako velmi problematické také vidíme úzké vazby financování samospráv na výkonnost spravovaného území. Vyhodnotíme-li dřívější zkušenosti s příjmy z daní fyzických osob, musíme konstatovat, že tento systém se neosvědčil. Nedokáže totiž reagovat na zásadní místní podmínky, které jsou z valné části objektivní a neovlivnitelné. Na dopravní dostupnost, lokalizaci obce v blízkosti velkého města či dálnice nebo polohu uvnitř chráněného území. Vede velmi rychle k diametrálním rozdílům v rozvoji obcí v různých oblastech.

Co očekáváte od analýzy výdajů obcí objednané ministerstvem financí?

Jako člen pracovní skupiny na ministerstvu raději počkám až na její výsledky. Ale zcela soukromě odhaduji, že v oblasti výkonu státní správy v přenesené působnosti mají trojkové obce hrazený téměř 90% podíl nákladů, u obcí dvojkových to bude něco kolem 60 %. Předpokládám, že dnešní čtyřnásobný rozdíl v příjmu na občana mezi Prahou a nejmenší obcí bude analýzou shledán neodůvodněný s tím, že za přiměřenou bude označena hranice někde mezi 2,2 až 2,4násobku rozdílu, jak je to běžné v Evropě. A že za zcela neopodstatněný bude vyhodnocen dosavadní selektivní přístup k Praze, Brnu, Plzni a Ostravě.

Vyhovují vašemu sdružení současná, novelou zákona o RUD upravená či nově začleněná přerozdělovací kritéria?

Vyhovují, ale zcela nevyhovuje jejich váha, což tvrdíme od samého počátku. Souhlasili jsme s nimi za podmínky, že ministerstvo financí bezodkladně zahájí práce na přípravě nového zákona o RUD. Původně jsme s panem ministrem dohodli variantu, v níž byl podíl 5 % na prostého občana. V této variantě byly podmínky pro obce a menší města o poznání výhodnější a také se stíral rozdíl mezi obcemi s různou rozlohou katastru. Proto nás velmi mrzí, že další projednávání této varianty zablokoval Svaz měst a obcí. Údajně proto, že snižovala příjmy čtyř největších měst. Ale ona přece pouze zmírňovala nárůst jejich příjmů.

Je něco, na čem se shodnete se Svazem měst a obcí ČR?

Vítáme, že SMO podpořil náš požadavek na zpracování analýzy financování obcí, a společně se rovněž zasazujeme o zahrnutí co možná nejširšího spektra a o komplexnost zkoumaných otázek. Naším společným cílem je i prosadit navýšení celkového balíku financí v RUD, plné úhrady nákladů na výkon přenesené působnosti, zrušit osvobození novostaveb od daně z nemovitostí a úprava některých správních poplatků. Zásadně se však lišíme v názoru na způsob, jakým by se mělo financování obcí reformovat, a v míře důležitosti, kterou přikládáme vzájemným rozdílům v příjmech mezi různými velikostními kategoriemi obcí. My chceme svým spoluobčanům, kteří nás ve volbách poctili svou důvěrou, zajistit důstojné a rovnoprávné postavení vůči obyvatelům měst, odstranit jejich diskriminaci a zabezpečit jim srovnatelnou kvalitu samosprávných služeb. SMO se naopak musí řídit usnesením svého sněmu a prosazovat, aby žádné samosprávě nebylo ubráno. Za situace, kdy pan ministr Kalousek si jako podmínku pro sestavení pracovní skupiny vymínil, že nový zákon nesmí mít dopad na státní rozpočet, SMO logicky hájí zájmy pěti největších měst (Prahy, Brna, Ostravy, Plzně a Olomouce) proti všem ostatním obcím a městům. Představa SMO, že diskriminace bude odstraněna jen navýšením přídělu ze státního rozpočtu bez vnitřních úprav, je za dnešní situace nereálná.

rozhovory na obou stranách připravil

IVAN RYŠAVÝ

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down