01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Sociální dávky formou poukázek se osvědčují

Zhruba třetina městských a obecních úřadů už poskytuje část sociálních dávek prostřednictvím poukázek určených výhradně k nákupu potravin, základních hygienických potřeb, oděvů a obuvi.

Více než půlroční zkušenosti ukazují, že tento způsob pomoci v hmotné nouzi se osvědčil a evidentně přispívá k tomu, aby příjemci sociální dávky nezneužívali. Prokazuje to i průzkum, který si dělala koncem roku 2007 společnost Ticket Service. Ta je distributorem poukázek a také kontroluje jejich využívání.

Ve Svitavách využívají poukázky již několik měsíců. Eva Huschková ze sociálního odboru městského úřadu říká: "Pokud jde o klienta, který z dávek žije, nebyl s přijímáním poukázek problém. Kdo však měl dávku pouze jako "kapesné" nebo na nákup alkoholu, cigaret či jako "náplň" do hracích automatů, tomu se tato změna samozřejmě nelíbí."

Také v Českém Těšíně si od projektu slibují, že poukázky pomohou převychovat alespoň některé klienty. "Počítáme s tím, že poukázky budeme vydávat také dlouhodobě nezaměstnaným klientům, a doufáme, že je budou motivovat, aby si nezvykali zůstávat v sociální síti různých podpor a příplatků a práci aktivně začali hledat," věří vedoucí sociálního odboru městského úřadu Uršula Chrástecká a dodává: "V evidenci sociálního odboru je zhruba tisícovka potřebných z celkem 28 tisíc obyvatel města. Každým rokem radnice vyplatí na těchto dávkách 96 milionů korun." K těmto číslům se váže další nesporná výhoda systému: Poukázky jsou evidovány a prostředky za ty, které nebyly využity, se vracejí do pokladny státní správy.

Rovněž Jitka Vaňková z odboru sociální péče Městské části Praha 6 hodnotí zavedení poukázek namísto výplat sociálních dávek v hotovosti pozitivně. A to přesto, že pracovnice odboru musely čelit v prvních dnech i urážkám a nadávkám. "Mnozí příjemci sociálních dávek se dříve dlouhodobě vyhýbali práci, žili pouze ze sociální podpory. Po zavedení poukázek si někteří z nich našli zaměstnání nebo je aspoň začali hledat. Na Praze 6 se tím počet příjemců sociálních dávek snížil," říká Jitka Vaňková. Za další výhodu považuje to, že poukázky učí klienty hospodařit s financemi, protože dostávají v hotovosti pouze přesně vypočítané prostředky na bydlení, léky a další nezbytnosti.

V Humpolci zavedli poukázky v říjnu. I zde jsou podle vedoucího odboru sociálních věcí městského úřadu Josefa Fialy zkušenosti velmi dobré. "Naši pracovníci se pouze v některých případech setkali s negativní reakcí klientů, jiné problémy nenastaly. Někteří lidé protestovali, že mohou poukázky směnit za zboží jen ve vybraných obchodech a že byli zvyklí nakupovat jinde. Když jsme tyto stížnosti prošetřovali, zjistili jsme, že tito lidé dříve nakupovali v obchodech s daleko vyššími cenami, než jsou v provozovnách vybrané sítě. Naprostá většina lidí, jimž se poukázky vydávají, jsou bohužel alkoholici, další početnou skupinou jsou gambleři. Poslední typ klientů tvoří lidé ve věku od 30 do 40 let, kteří jsou absolutně zdraví, většinou bezdětní a svobodní a mohli by si bez problémů najít zaměstnání, ovšem práci se dlouhodobě vyhýbají. Máme případy, kdy jedinec žije ze sociálních dávek třeba 11 let. Přitom pracovnících příležitostí je v Humpolci dostatek a kdo skutečně hledá práci, bez problémů ji u nás najde."

Existují také případy, kdy městské úřady vydávají vlastní poukázky. Někde se možná osvědčují, ale může tu vyvstat problém související s nedostatečnou ochranou proti zneužití - dokonalé ochranné prvky přece jen není tak snadné vyrobit. Také může chybět dostatečná zpětná vazba, čili informace o využití.

/jo/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down