01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Souběh členství ve výboru zastupitelstva a komisi rady

Může být člen zastupitelstva obce zvolen předsedou finančního výboru a zároveň předsedou nějaké komise (například Sboru pro občanské záležitosti). Pokud ano, náleží mu jedna či dvě odměny za tyto dvě funkce? Také bych se chtěla zeptat, jestli členy výborů a komisí musí být vždy jen občané obce?...

Může být člen zastupitelstva obce zvolen předsedou finančního výboru a zároveň předsedou nějaké komise (například Sboru pro občanské záležitosti). Pokud ano, náleží mu jedna či dvě odměny za tyto dvě funkce? Také bych se chtěla zeptat, jestli členy výborů a komisí musí být vždy jen občané obce?

Zákon nevylučuje skutečnost, aby člen zastupitelstva obce (dále jen zastupitelstvo) vykonával funkci předsedy jakéhokoliv výboru zastupitelstva (dále jen výbor) a současně komise rady obce (dále jen komise), jde o zákonem předpokládaný souběh funkcí.

Pokud jde o odměňování člena zastupitelstva v takovém případě, je nezbytné rozlišit, zda jde o uvolněného nebo neuvolněného člena zastupitelstva.

Podle § 77 odst. 3 písm. a) zákona o obcích totiž při souběhu výkonu několika funkcí náleží uvolněnému členovi zastupitelstva měsíční odměna podle funkce, za kterou se poskytuje nejvyšší odměna.

Naopak u neuvolněného člena zastupitelstva lze podle § 77 odst. 3 písm. b) zákona o obcích v případě souběhu několika funkcí poskytnout měsíční odměnu až do výše souhrnu odměn za jednotlivé funkce (tedy při zmiňovaném souběhu tak lze členovi zastupitelstva poskytnout měsíční odměnu až do výše souhrnu odměn za výkon funkce člena zastupitelstva, předsedy finančního výboru a předsedy komise Sboru pro občanské záležitosti), s tím, že příplatek podle počtu obyvatel lze poskytnout ke každé dílčí odměně. Je třeba zdůraznit, že stanovení konkrétní výše odměny pro neuvolněné členy zastupitelstva v mezích maximálně možného souhrnu je vždy na rozhodnutí zastupitelstva.

V podrobnostech týkajících se odměňování členů zastupitelstva lze odkázat na metodiku zpracovanou Ministerstvem vnitra - Metodické doporučení k činnosti územních samosprávných celků č. 5 - Odměňování a ostatní související nároky a peněžitá plnění členů zastupitelstva obce, kterou naleznete na webových stránkách ministerstva www.mvcr.cz.

Co se týče dotazu, kdo může být členem výborů a komisí, lze uvést základní pravidla, která vyplývají pro složení výborů a komisí ze zákona o obcích.

Ve vztahu ke složení výborů je možné v zákoně nalézt tato pravidla:

počet členů výborů je vždy lichý,

s výjimkou osadního/místního výboru (dále jen osadní výbor) jejich předsedou musí být člen zastupitelstva,

členy finančního a kontrolního výboru nemohou být starosta, místostarosta, tajemník obecního úřadu ani osoby zabezpečující rozpočtové a účetní práce na obecním úřadu,

nejméně polovinu členů výboru pro národnostní menšiny tvoří příslušníci národnostních menšin,

členy osadního výboru jsou občané obce, kteří jsou přihlášení k trvalému pobytu v té části obce, pro kterou je osadní výbor zřízen.

Ve vztahu ke komisím zákon o obcích žádná pravidla týkající se členství nestanoví (až na jednu výjimku, a to jsou komise se svěřeným výkonem státní správy - předsedou této komise může být jen osoba, která, nestanoví-li zvláštní zákon jinak, prokázala zvláštní odbornou způsobilost v oblasti komisi svěřené přenesené působnosti).

Občanství obce tedy hraje určitou roli pouze pro členství ve výborech - neboť předsedou výborů může být jen člen zastupitelstva (což musí být občan obce) a členy osadního výboru zastupitelstva mohou být pouze občané, kteří s trvalým pobytem v té části obce, pro kterou je osadní výbor zřízen.

Ve vztahu ke komisím zákon o obcích v tomto ohledu žádné limity nestanoví.

 

Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down