Současné daně nestačí Výdaje měst a obcí rostou rychleji než jejich příjmy. Odborníci varují, že obce nic nenutí bát se zadlužování. Téměř třetinu běžných výdajů obcí u nás tvoří náklady na nákup vody, paliv a energie. V rámci celé ČR utratí města denně na tyto potřeby přes milión korun, což jen...
Současné daně nestačí
Výdaje měst a obcí rostou rychleji než jejich příjmy. Odborníci varují, že obce nic nenutí bát se zadlužování.
Téměř třetinu běžných výdajů obcí u nás tvoří náklady na nákup vody, paliv a energie. V rámci celé ČR utratí města denně na tyto potřeby přes milión korun, což jen loni znamenalo vydání 36, 7 mld. Kč.
K dalším výrazným výdajům patří dotace obcí pro základní školy, nemocnice, hasičské sbory, záchrannou službu či domovy důchodců. Na ně města přispěla částkou přes 20 mld. Kč, dalších 16,2 mld. Kč obce vyplatily svým zaměstnancům a 11,7 mld. Kč získaly od obcí lidé na sociálních dávkách. Téměř 11 mld. Kč musely navíc municipality ze svých rozpočtů zaplatit soukromým podnikatelům k zajištění dopravní obslužnosti pro své obyvatele.
Proti předcházejícím letům začaly obce znovu investovat. Znamená to především oživení bytové a dopravní výstavby, zatímco nákup cenných papírů se snížil. Základní investice také nemalou měrou míří na ekologické programy (např. výstavba čističek) a do nových průmyslových zón.
Jen České Budějovice například loni vynaložily nejvíce peněz (cca 4 mld. Kč) na výstavbu 101 bytových jednotek, domu s pečovatelskou službou a rekonstrukci radnice a zimního stadionu. Podobně investoval Liberec, Praha a další města. Investiční potřeby kryjí municipality z prodeje akcií rozvodných energetických firem a z cizích zdrojů, což ale zvyšuje jejich zadlužení a prohlubuje tolik kritizovaný deficit veřejných financí. V loňském roce dosáhl celkový dluh měst a obcí výšky 41 mld. Kč. Bez započítání magistrátních měst je ale dluh jen o málo vyšší než 24 mld. Kč.
"Menší obce se navíc často zadlužily v roce 1997, když stát naordinoval tzv. balíčky a ještě přišly povodně," připomíná ředitel odboru financování územních rozpočtů Ministerstva financí Rudolf Prokop. Přestože se obce v posledním roce snaží své hospodaření zlepšovat, uvažují politici i ekonomové o způsobech, jak zabránit případné finanční krizi. Regulace municipálního zadlužení je ve světě obvyklá. Za dluhy obcí totiž stát neodpovídá a věřitelé by pak mohli při uplatňování svého práva získat například budovu místní školy. Město by pak jen těžko vykonávalo své zákonem dané povinnosti vůči občanům.
Zatím mohou města pokrývat své potřeby z nestandardních zdrojů (např. právě prodeje akcií či privatizace bytů), tento zdroj ale podle odborníků brzy vyschne. Zbudou potom jen daňové příjmy, které rostou jen o málo víc než běžné výdaje, dotace od státu či evropských struktur a příjmy z vlastního podnikání. Zatímco celkové výdaje se ale během loňského roku obcím zvýšily o 9,3 %, celkové příjmy klesly o 2,3 %. Podle expertů by obcím mohlo pomoci zavedení speciálních místních daní, ale především úsporná výdajová politika.
Jiří Němeček
(Přetištěno z HN, 7. 5. 2001)