Dopravu v některých částech jihočeského Tábora komplikuje již několik měsíců oprava obchvatu města na trase dálnice D3. Vedení města teď dostalo další ránu, neboť oprava se zřejmě výrazně protáhne. Městský soud v Praze totiž vyhověl stížnosti majitelů pozemků v těsné blízkosti obchvatu a stavební práce zastavil. To se nelíbí jak městu Tábor, tak Ministerstvu dopravy i Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).
Ministerstvo a ŘSD jsou ve sporu s majiteli pozemků, kteří si stěžují na to, že je stavba připraví o jedinou příjezdovou cestu k motocentru, které nedaleko okruhu provozují. Resort argumentuje tím, že zmíněná spojovací obslužná cesta měla být jen dočasná. Při povolování stavby motocentra si toho však stavební úřad ani katastr nemovitostí a další instituce nevšimly a stavba byla povolená jako trvalá. Soud však vyhověl stížnosti majitelů pozemků, kteří hovoří o šikaně ze strany Ministerstva dopravy.
»Ministerstvu jsme poslali stanovisko k celé situaci a čekáme na jeho vyjádření. Nepřijde-li žádná reakce, podáme kvůli celému sporu žalobu,« řekl jeden z majitelů motocentra Pavel Bratránek.
KDE SE STALA CHYBA A ČÍ BYLA?
Ministerstvo dopravy na rozhodnutí soudu reagovalo podáním kasační stížnosti, ve které rozporuje především to, že po kolaudačním řízení získaly stavby automaticky oprávnění k časově neomezenému používání příjezdové cesty. Povolení používat příjezdovou komunikaci podle ministerstva zaniklo už v roce 2008, a provozovatelé motocentra ji proto používají neoprávněně. Stejnou stížnost podalo i ŘSD. »Zastavení stavby samozřejmě oddaluje dokončení plnohodnotného dálničního spojení v celém úseku mezi Meznem a Veselím nad Lužnicí,« uvedl mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Obchvat je nyní průjezdný jen pro jeden pruh v každém směru.
Jihočeský hejtman Jiří Zimola se domnívá, že došlo k pochybení na straně táborských úředníků. Táborský stavební úřad si zatím nepřipouští, že by pochybil při povolování stavby motocentra u obchvatu na dálnici D3. »Orgán, který tehdy stavbu motocentra povolil, byl jiný než stavební úřad. A pokud jsem měla možnost se seznámit se spisem, vše naznačuje tomu, že tehdy kolegové chybu neudělali,« prohlásila vedoucí táborského stavebního úřadu Jitka Doležalová.
Podle senátora Pavla Eyberta, předsedy Sdružení výstavby D3 a R4, se může celý problém vléct několik let. »Klidně může současný stav trvat až tři roky. To znamená, že po tu dobu bude obchvat průjezdný jen v jednom pruhu pro každý směr. Ministerstvo dopravy si sice podalo kasační stížnost proti rozhodnutí soudu, ale nevím, jestli má šanci uspět,« konstatoval senátor.
PRVOŘADÉ JE RYCHLE VRÁTIT DOPRAVU NA D3 V OBOU SMĚRECH
Zastavení opravy obchvatu Tábora kvůli soudnímu sporu podle starosty města Jiřího Fišera přinese dlouhodobé dopravní komplikace. Nákladní doprava, směřujícíod Písku a pokračující na České Budějovice nebo Brno, při uzavření obchvatu používá jako tranzitní trasu cestu přes některé čtvrti Tábora. Auta totiž nemohou kvůli opravě D3 na komunikaci v jednom směru najet.
Jak starosta Tábora dále uvedl, není nyní zásadní, kdo za 15 let starý problém může. »Teď je nejdůležitější, aby se podařilo celou věc vyřešit, oprava mohla pokračovat a provoz se co nejdříve zase plnohodnotně vrátil na D3 v obou směrech. Tím pádem by se výrazně ulevilo řadě obyvatel čtvrtí, kudy dnes každou hodinu projíždějí desítky nákladních aut,« uzavřel Jiří Fišer.
TOMÁŠ JOHÁNEK
BUILDING NEWS
Dálnice D3 je součástí doplňkové sítě evropských dopravních koridorů TINA. Na snímku záběr z úseku u Tábora.
ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV AUTORA