01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Soukromé vlaky? Zatím spíš výjimka

Osobní železniční dopravu na Karlovarsku a Trutnovsku provozuje společnost Viamont, na Moravě působí Connex Morava a OKD Doprava, na lukrativní trať Praha-Ostrava chce nasadit svůj RT Express soukromá železniční společnost Railtrans. O vstupu na železnici uvažuje i převážně autobusová společnost...

Osobní železniční dopravu na Karlovarsku a Trutnovsku provozuje společnost Viamont, na Moravě působí Connex Morava a OKD Doprava, na lukrativní trať Praha-Ostrava chce nasadit svůj RT Express soukromá železniční společnost Railtrans. O vstupu na železnici uvažuje i převážně autobusová společnost Student Agency. Zdá se, že zájem soukromých firem může být pro státní České dráhy (ČD) významnou konkurencí.

CO ŘÍKAJÍ DOPRAVCI

Společnost Viamont v Karlovarském kraji zajišťuje moderními vozy Regiosprinter přes-hraniční dopravu ze Sokolova (Karlových Varů) do Kraslic. Od prosince 2006 bude jezdit z Karlových Varů do Mariánských Lázní. "Posilování aktivit v regionální dopravě vítáme. Nicméně ještě nelze říci, že se český trh v tomto směru postupně liberalizuje. Úřady stále málo hledí na to, aby cestující dostali kvalitnější a komfortnější služby," říká František Kozel, člen představenstva, ředitel divize Regionální dráhy Viamont, a. s.

Loni v říjnu společnost vyhrála výběrové řízení na trasu Karlovy Vary-Mariánské Lázně. Nabídla Karlovarskému kraji nejnižší cenu - 65 Kč za kilometr, zatímco České dráhy a další soukromá firma byly zhruba o 15 Kč, respektive o 20 Kč dražší. Přestože byla společnost ve výběrovém řízení úspěšná, s novým jízdním řádem nevyjela. Nemohla si včas sjednat smlouvu o závazku veřejné služby, kterou je Ministerstvo dopravy zvyklé sjednávat s dopravcem s patnáctiměsíčním předstihem.

S podobnými problémy se setkala i nadnárodní firma Connex, která je v Německu na železnici druhým nejsilnějším osobním dopravcem po státních DeutscheBahn, působí také ve Velké Británii, Skandinávii. V ČR jí patří značná část linkové autobusové dopravy na severní Moravě a ve východních a středních Čechách. Společnost chtěla od začátku platnosti nového jízdního řádu poprvé vyjet s prvním soukromým rychlíkem v ČR - z Pardubic přes Hradec Králové do Liberce. Jenže Ministerstvo dopravy tento plán nepodpořilo, přestože společnost měla včas předjednanou trasu se Státní správou železniční cesty, která infrastrukturu vlastní, a vlaky Connexu byly dokonce zahrnuty do návrhu jízdního řádu. Start se proto odkládá na konec letošního roku.

Někteří soukromí dopravci tvrdí, že v české osobní železniční dopravě není v současné době seriózní tržní prostředí, které by zajišťovalo rovné podmínky pro všechny. Jako příklad uvádějí nedávná výběrová řízení na zajišťovatele osobní dopravy na rychlíkových tratích Liberec-Pardubice a Plzeň-Most. V obou případech soutěž vyhrál státní dopravce. "Máme pochybnosti o regulérním průběhu obou výběrových řízení. Cena nabízená Českými drahami byla navíc extrémně nízká a naznačuje, že státní dopravce hodlá provoz tratí křížově financovat z jiných zdrojů. Chceme celou věc konzultovat s právníky a zvážit další postup," uvedl František Kozel.

ČD SE OBVINĚNÍ Z DUMPINGU BRÁNÍ

Podle soukromých dopravců šly ČD do výběrových řízení na provozování rychlíkových tratí s dumpingovými cenami, kterým oni nemohli konkurovat. Jak vyplývá z údajů publikovaných v roční závěrce za rok 2005, ČD požadují dotaci na 1 km zhruba 100 Kč. Do tendru na trať Plzeň-Most však šly s požadavkem 16,70 Kč na 1 km, na trať Pardubice-Liberec s 41 korun Kč na 1 km. Obě výběrová řízení, především díky nízké ceně vyhrály. Pokud by ČD vycházely v soutěži na trať mezi Libercem a Pardubicemi ze svých průměrných nákladů, v tendru měly nabídnout provozování trati za 100 mil. Kč. Podobné nabídky přitom podaly i společnosti Viamont (97,7 mil. Kč) a Connex - Veolia transport (99 mil. Kč). České dráhy však uspěly s nabídkou 46 mil. Kč. Zažehnaly tak první hrozbu, že by přišly o státní peníze na provozování regionálních rychlíků. A obvinění z dumpingu se brání. "Takto se náklady nedávají srovnávat. To, co je v ročence, obsahuje kalkulaci veškerých nákladů na fungování dálkové dopravy v rámci ČD jako společnosti, tedy i neprovozní náklady," argumentoval mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. ČD podle něj využily výhod ze síťového provozu a nabídly nejlepší podmínky.

Jiného názoru je Jiří Mužík ze Sdružení železničních dopravců: "České dráhy nabídly naprosto nereálné ceny. Teď by měly všechny kraje požadovat, aby jezdily za takové ceny i u nich."

Karel ŽÍTEK

Zkušenost kraje

Jan Kopál, oddělení vnějších vztahů a styku s veřejností Krajského úřadu Karlovarského kraje

V Karlovarském kraji působí již od května 1998 společnost Viamont, která provozuje regionální trať Sokolov-Kraslice. Zkušenosti krajského úřadu s tímto dopravcem jsou dobré, provoz na uvedené trati je zajištěn bez závažných problémů. Cestující veřejnost přivítala modernější vozidla Regiosprinter používaná k přepravě tímto dopravcem. Karlovarský kraj dotuje dopravní spoje společnosti Viamont, které spadají do takzvané základní dopravní obslužnosti. Jde o spoje nezbytně nutné pro to, aby se obyvatelé obcí a měst na uvedené trati dostali za prací, vzděláním, za nezbytnými veřejnými službami. Společnost Viamont nad rámec základní dopravní obslužnosti provozuje i některé další spoje, které již dotovány nejsou. Tyto spoje provozuje dopravce na komerční bázi.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down