Zdá se, že svět se mění ještě rychleji, než jsme si zatím dokázali představit, bohužel ale ne vždy k lepšímu. O to víc si však začínáme vážit toho, co nám dává pocit stability a bezpečí. I přes dramaticky nepříznivý vývoj vstupních nákladů a rekordní inflaci patří naše potravinářství mezi ty sektory, kterým se daří dopady na občany alespoň mírnit, i když stále více lidí bude i tak mnohem pečlivěji zvažovat, čím naplnit svůj nákupní košík, aby za přijatelnou cenu získalo i patřičnou kvalitu.
Jedním ze způsobů, jak vyjít s rodinným rozpočtem, je i snížení dosud poměrně velkého plýtvání potravinami v našich domácnostech – chutné potraviny se totiž tak lehce nevyhazují. Spotřebitelé se sice již naučili sledovat složení potravin, to jim ale spolehlivě nezaručí, že jim budou také chutnat. Ne vše, co je takzvaně „zdravé“, se totiž musí zároveň snoubit s lahodnou chutí.
SOUTĚŽ, KTERÁ MÁ TRADICI
Naštěstí je tady už čtrnáctým rokem soutěž o značky ČESKÁ CHUŤOVKA a DĚTSKÁ CHUŤOVKA, do níž čeští výrobci přihlašují to nejchutnější, co svým zákazníkům chtějí nabídnout, a tak není nic jednoduššího, než si takto označené výrobky vyhledat a udělat radost nejen sobě, ale i svým blízkým. A že je už z čeho vybírat! Značku ČESKÁ CHUŤOVKA získalo dosud celkem 227 českých firem pro 1381 svých výrobků a DĚTSKOU CHUŤOVKU již 97 českých výrobců pro celkem 223 potravin.
Prozíraví výrobci tak stále častěji přitahují pozornost spotřebitelů ke svým výrobkům tím, že se vysoutěženými logy ČESKÁ CHUŤOVKA a DĚTSKÁ CHUŤOVKA chlubí ve své propagaci a umísťují je i přímo na obal výrobku. Všechny úspěšné potraviny si navíc mohou spotřebitelé jednoduše vyhledat i na webu www.ceskachutovka.cz. Vzhledem k tomu, že se v posledních letech stále více zákazníků uchyluje k nákupům potravin on-line, navázali pořadatelé soutěže o značky Česká chuťovka a Dětská chuťovka partnerskou spolupráci s největším e-shopem potravin u nás Rohlík.cz. To držitele obou značek ještě více na trhu zviditelní.
Vysokou prestiž značce ČESKÁ CHUŤOVKA zajišťuje od počátku to, že ji uděluje zcela nezávislá hodnotitelská komise renomovaných potravinářských odborníků, kteří vznik soutěže před 14 lety iniciovali a stále dbají na její objektivitu a regulérnost. Nad 14. ročníkem soutěže o značku Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka 2022 převzala i letos odbornou garanci renomovaná Vysoká škola chemicko-technologická v Praze společně s VOŠ, SPŠ a SOŠ PODSKALSKÁ, kde budou na podzim opět probíhat i veškerá hodnocení přihlášených výrobků. Odborným patronem soutěže je rektor VŠCHT prof. Dr. RNDr. Pavel Matějka.
Značku DĚTSKÁ CHUŤOVKA bude již podvanácté udělovat dětská porota složená z členů Dětské tiskové agentury, studentů 1. ročníku pražské Střední potravinářské školy Podskalská a žáků ZŠ Londýnská v Praze 2. Jen výrobky označené touto značkou se mohou chlubit tím, že si ji vysoutěžily v senzorickém testování přímo dětmi a odrážejí tak věrně dětské chuťové preference, které jsou často jiné než u dospělých. V neposlední řadě se organizátoři snaží propagací této značky podpořit zájem mladé generace o uplatnění v potravinářském průmyslu.
Čtrnáctý ročník soutěže proběhne opět pod záštitou Stálé komise Senátu pro rozvoj venkova a ministra zemědělství Zdeňka Nekuly a nově i pod záštitou prezidenta Agrární komory Jana Doležala. Předávání ocenění se uskuteční tradičně v Rytířském sále Valdštejnského paláce, v sídle Senátu, 31. října 2022. I letos se počítá s tím, že tři něčím výjimečné výrobky získají Cenu novinářů – Česká chuťovka 2022. V pořadí již dvanáctá výrazná osobnost českého potravinářství bude slavnostně poctěna titulem Rytíř české chuti.
JAK A DOKDY SE PŘIHLÁSIT DO SOUTĚŽE
Uzávěrka přihlášek výrobců do letošní soutěže je 15. září. Přihlášku i pravidla soutěže lze nalézt na: www.ceskachutovka.cz. Českou chuťovku je možné také sledovat na facebooku, kde jsou uveřejňovány aktuální informace a novinky, mj. i od výrobců nejchutnějších českých potravin.*
/zr/
Na snímku: Záběr z vyhlášení minulého ročníku soutěže
Foto: archiv soutěže