Už 16. září budou v Litomyšli vyhlášeny výsledky letošního ročníku soutěže Cesty městy zaměřené na zklidňování dopravy. Během léta se zástupci hodnoticí komise postupně přímo na místě seznamují se všemi 39 soutěžními projekty.
Soutěž již podeváté vyhlásila Nadace Partnerství pod záštitou Ministerstva dopravy. Generálním partnerem je společnost Škoda Auto, hlavním mediálním partnerem měsíčník Moderní obec.
V půli července členové komise navštívili i České Budějovice, Třeboň, Jindřichův Hradec a Humpolec.
ČESKÉ BUDĚJOVICE: PŘES VLTAVU PO LÁVCE PRO CYKLISTY
Soutěžní projekt lávky pro cyklisty (a pěší) v českobudějovické ulici E. Pittera připravila Inženýrská kancelář Stráský, Hustý a partneři. Původně se počítalo s tím, že lávka bude určena výhradně cyklistům, a proto na ní zatím chybějí odlišené pruhy pro cyklisty a chodce. Díky lávce se však v této oblasti bezpečně propojily cyklotrasy po obou březích Vltavy. Dříve totiž cyklisté museli pro přejezd řeky volit most v Mánesově ulici, kde po silnici č. II/156 oběma směry proudí až 37 tisíc vozidel denně.
A nejen to: Lávka je dalším praktickým důkazem, že jakmile se ve městě - obci vyřeší kritická místa pro cyklistickou dopravu, povzbudí to k častějšímu či pravidelnému využívání jízdních kol další místní obyvatele. Výsledkem takto pojatých projektů je pak zvýšení dopravní bezpečnosti v místě, stejně jako pronikavé zlepšení podmínek pro cyklistickou a pěší dopravu.
TŘEBO#209#: NA KOLE KE SVÉMU SPOJI AŽ NA AUTOBUSOVÉ NÁDRAŽÍ
Zejména místním obyvatelům je určena stezka pro cyklisty a pěší v Třeboni. Úsek z místní části Břilice k autobusovému nádraží zkolaudovaný loni v září byl radnicí přihlášen do soutěže. Na něj navazuje letos nově otevřený úsek až k Bertiným lázním.
Radnice těžila z faktu, že se při výstavbě cyklostezky podél silnice č. III/15512 nemusela složitě domlouvat se soukromými vlastníky pozemků, ale jednala jen se Správou údržby silnic Jihočeského kraje, v níž nalezla vstřícného partnera. Naopak smůlu měla v tom, že také jí byla pozastavena už schválená dotace z Regionálního operačního programu Jihozápad, v němž protikorupční policie šetří nejasnosti při výběru projektů doporučených k financování. V přihlášce projektu do soutěže proto stojí, že náklady za více než 7,4 mil. Kč plně pokryl rozpočet města.
Členy komise potěšilo, že město u autobusového nádraží vybudovalo na vlastní náklady i přístřešek na jízdní kola, která si v něm mohou lidé uzamknout. Pak už v klidu odcestují příslušným spojem do zaměstnání, aby po návratu na nádraží zase usedli do sedel kol a pohodlně po cyklostezce odjeli zpět do svých domovů. Příjemné je také nově vysazené stromořadí, které cyklostezku odděluje od silnice.
JINDŘICHŮV HRADEC: CO VTISKLO CYKLOSTEZCE PŮVAB
V Jindřichově Hradci už dva roky slouží cyklostezka mezi sídlištěm Vajgar a rychle se rozvíjející místní částí Otín. Původně tam byla vyježděná polní cesta. Začínala v podchodu pod hlavní komunikací a za dobrého počasí ji poměrně často využívali jak chodci, tak cyklisté. V zimě a za špatného počasí však byli nuceni používat frekventovanou silnici I. třídy. Zpevněná cyklostezka s živičným povrchem, s jejímž financováním pomohl Státní fond dopravní infrastruktury, problém vyřešila.
Pravda, město se nedokázalo dohodnout s vlastníky pozemků, a tak se cyklostezka »klikatí«. Ale právě to jí dává půvab, než kdyby byla vystřižena »jako podle pravítka«. Kéž by však netrpěla nájezdy vandalů, kteří na ní systematicky ničí lavičky na odpočinkových místech...
HUMPOLEC: PODĚKOVÁNÍ, KTERÁ ZASKOČILA I RADNICI
Čest kraje Vysočina letos v soutěži zachraňuje jediný projekt - úprava komunikace a chodníků v Kamarytově ulici v Humpolci. Tato páteřní komunikace č. II/347 (Humpolec-Světlá nad Sázavou) se v úseku mezi sídlištěm a městským parkem vyznačuje velkou frekvencí pěší dopravy a při minulém dopravním průzkumu se tam napočítalo 5872 vozidel oběma směry za 24 hodin.
V projektu za 6,7 mil. Kč a významně podpořeném krajem si město předsevzalo opravit povrch komunikace i chodníků, vybudovat přechody pro chodce se středními dělicími ostrůvky, vyznačit nová místa pro přecházení a zřídit parkovací zálivy. Výsledkem je bezpečnější přecházení chodců, zklidněná doprava i lepší estetický vzhled celého prostoru. A hlavně spokojení občané. Místostarosta Ing. Tomáš Křišťan totiž dodává: »Dvanáct let pracuji pro město v různých funkcích, ale ještě jsem nezažil, aby lidé radnici tolik děkovali, jako se to stalo právě v případě Kamarytovy ulice.«
Mohutné, v noci nasvícené žebro je charakteristické pro lávku pro cyklisty v ulici E. Pittera v Českých Budějovicích. Jednostranný ocelový oblouk má rozpětí 53,20 m a je vetknut do ocelobetonové mostovky. Projekt za 17,3 mil. Kč byl spolufinancován SFDI.
Nové dopravní řešení Kamarytovy ulice v Humpolci je součástí programu postupné rekonstrukce komunikací ve městě.
FOTO: RADEK PATRNÝ