01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Soutěžní dialog - nové zadávací řízení jen pro veřejné zadavatele

Poslanecká sněmovna v současné době projednává návrh nového zákona o veřejných zakázkách, který v plném rozsahu nahradí zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a na něj navazujících právních...

Poslanecká sněmovna v současné době projednává návrh nového zákona o veřejných zakázkách, který v plném rozsahu nahradí zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, a na něj navazujících právních předpisů. Mimo již známých zadávacích řízení - otevřené řízení, užší řízení, jednací řízení s uveřejněním a bez uveřejnění - doplňuje navrhovaná právní úprava zcela nový druh zadávacího řízení, kterým je soutěžní dialog.

ZADÁVACÍ ŘÍZENÍ PRO ZVLÁŠŤ SLOŽITÉ ZAKÁZKY

Soutěžní dialog (competitive dialog) je zadávací řízení určené pro zvláště složité zakázky, umožňující veřejnému zadavateli získat inovativní řešení daného projektu v situaci, kdy sám není z objektivních důvodů schopen přesně specifikovat způsob provedení veřejné zakázky. Cílem soutěžního dialogu je tedy nalézt na podkladě jednání s vyzvanými zájemci, kteří veřejnému zadavateli předložili návrh svých řešení, jedno nebo více řešení splňující požadavky a potřeby veřejného zadavatele. V rámci soutěžního dialogu je veřejný zadavatel oprávněn s dodavateli diskutovat veškeré aspekty nabízených řešení s tím, že nesmí být narušena důvěrnost informací sdělených dodavateli v rámci předložených řešení.

V oznámení soutěžního dialogu oznamuje veřejný zadavatel neomezenému počtu dodavatelů svůj úmysl zadat veřejnou zakázku v tomto zadávacím řízení; oznámení soutěžního dialogu je výzvou k podání žádostí o účast v soutěžním dialogu a k prokázání splnění kvalifikace. Vedle oznámení je veřejný zadavatel oprávněn specifikovat své potřeby, požadavky a jiné skutečnosti rovněž v dokumentaci soutěžního dialogu. Nejde o klasickou zadávací dokumentaci, na jejímž základě se podávají nabídky, ale spíše o určitou primární představu zadavatele, týkající se budoucího plnění. Je to tedy specifický druh dokumentace související se zadávacím řízením, který v tuto chvíli supluje zadávací dokumentaci. Zadávací dokumentace totiž v okamžiku odeslání oznámení soutěžního dialogu ještě nemůže být zpracována, protože veřejný zadavatel není schopen specifikovat předmět veřejné zakázky. Veřejný zadavatel je schopen sdělit dodavatelům pouze informace o svých představách a požadavcích týkajících se budoucího plnění.

Vzhledem k tomu, že oznámení je výzvou k podání žádostí o účast v soutěžním dialogu a dokumentace soutěžního dialogu nemusí být v tuto chvíli veřejným zadavatelem poskytována, může veřejný zadavatel uvést své požadavky na prokázání splnění kvalifikace dodavateli též v kvalifikační dokumentaci. Dokumentaci soutěžního dialogu je veřejný zadavatel povinen poskytnout až dodavatelům, kteří prokázali splnění kvalifikace, případně byli vybráni při omezení počtu zájemců, a tuto dokumentaci jim poskytne v souvislosti s výzvou k účasti v soutěžním dialogu.

JAK SE VEDE JEDNÁNÍ

V průběhu soutěžního dialogu vede veřejný zadavatel jednání. O každém jednání v soutěžním dialogu je povinen vyhotovit protokol, z něhož bude patrný předmět a výsledek jednání, není však povinen jednat se všemi vyzvanými zájemci současně, je však povinen zachovat obdobný předmět a rozsah jednání se všemi zájemci. Veřejný zadavatel si může v oznámení soutěžního dialogu vyhradit, že soutěžní dialog bude probíhat ve fázích, jejichž cílem je snížit počet řešení, o nichž bude nadále probíhat soutěžní dialog. Snížit počet řešení je veřejný zadavatel povinen provést vždy podle hodnotících kritérií uveřejněných v oznámení soutěžního dialogu či v dokumentaci soutěžního dialogu, a to vždy po skončení jednotlivé fáze. Veřejný zadavatel pokračuje v dialogu do doby, než může vybrat a určit jedno nebo více řešení způsobilých splnit jeho potřeby a požadavky.

Účelem jednání není přitom stanovení smluvních podmínek; v rámci jednotlivých jednání se veřejný zadavatel snaží nalézt nejvhodnější prostředky a řešení, které by mohly naplnit jeho požadavky. Pokud dojde k určité dohodě na jednání s konkrétním dodavatelem, nelze takovou dohodu považovat za závaznou. Taková dohoda nemá jakoukoliv relevanci pro následné podání nabídek a dodavatel je vázán pouze návrhem smlouvy předloženým následně v nabídce. Zápis z jednání v rámci soutěžního dialogu slouží tedy spíše k zachycení dojednaných řešení či eliminace některých způsobů provedení veřejné zakázky. Výběr některého z řešení však neznamená vyloučení zájemce z účasti v soutěžním dialogu. K podání nabídky zadavatel vyzývá veškeré zájemce, kteří byli původně vyzváni k dialogu a kteří na základě takové druhé výzvy k podání nabídek následně podávají nabídky, a to pouze na řešení zvolené veřejným zadavatelem.

Veřejný zadavatel může účastníkům soutěžního dialogu poskytnout soutěžní ceny za to, že řešení jimi předložené bylo vybráno veřejným zadavatelem jako způsobilé splnit jeho potřeby a požadavky. Veřejný zadavatel může účastníkům soutěžního dialogu poskytnout rovněž jiné platby spojené s jejich účastí v soutěžním dialogu. Podmínky poskytnutí soutěžních cen či jiných plateb uvede veřejný zadavatel v oznámení soutěžního dialogu nebo dokumentaci soutěžního dialogu.

Jakmile veřejný zadavatel vybere nejvhodnější jedno či více řešení, informuje o této skutečnosti všechny zájemce a tyto zájemce vyzve k podání nabídky na plnění veřejné zakázky. Ve výzvě k podání nabídky a v zadávací dokumentaci, která může být součástí výzvy, musí veřejný zadavatel náležitě vymezit zvolená(é) řešení, a to do té míry, aby vyzvaní zájemci mohli předložit srovnatelné nabídky. Po podání nabídek postupuje veřejný zadavatel podle obecných pravidel pro otevírání, posouzení a hodnocení nabídek atd. (viz rámeček).

Věřím, že se nové zadávací řízení bude s úspěchem používat a přispěje k zefektivnění zadávání veřejných zakázek.

Návrh zákona o veřejných zakázkách přináší i další změny. Osobně vnímám jeho přijetí ve srovnání se zákonem č. 40/2004 Sb., jako krok kupředu, neboť je propracovanější a po legislativně technické stránce kvalitnější dílo.

Radek Jurčík
právník

Zadávací směrnice, které musí implementovat nové členské státy EU do 31. 1. 2006

směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/18/ES ze dne 31. března 2004, o koordinaci postupů při zadávání veřejných zakázek na stavební práce, dodávky a služby,

směrnice Evropského parlamentu a Rady 2004/17/ES ze dne 31. března 2004, o koordinaci postupů při zadávání zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb.

Postup veřejného zadavatele v soutěžním dialogu

Soutěžní dialog bude probíhat v následujících krocích:

1. oznámení soutěžního dialogu na formuláři (Věstník Společenství, centrální adresa, jiný způsob) - toto řízení je umožněno použít jen veřejným zadavatelům,

2. zájemci podají žádost o účast v soutěžním dialogu, spolu s údaji a doklady prokazujícími jejich kvalifikaci,

3. posouzení kvalifikace zájemců a možný výběr (selekce) zájemců, kteří budou vyzváni k podání nabídky (nejméně 3),

4. výzva kvalifikovaným či vybraným zájemcům k účasti v soutěžním dialogu a informace o dokumentaci soutěžního dialogu,

5. jednání s pozvanými zájemci (jednání o řešeních a představě veřejného zadavatele, projednání všech aspektů veřejné zakázky),

6. výběr jednoho či více vhodných řešení pro realizaci veřejné zakázky se zvlášť složitým předmětem plnění,

7. výzva zájemcům jednajícím v soutěžním dialogu k podání nabídek s informací o zadávací dokumentaci,

8. hodnocení nabídek (nejnižší cena nebo ekonomicky nejvýhodnější nabídka - vyřazení nabídek s mimořádně nízkou nabídkovou cenou),

9. rozhodnutí o přidělení veřejné zakázky,

10. sdělení důvodů pro rozhodnutí,

11. uzavření smlouvy,

12. odeslání oznámení o přidělení zakázky (Věstník Společenství, centrální adresa).

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down