Zavádění koncepce společenské odpovědnosti firem (Corporate Social Responsibility - CSR) do každodenní praxe organizace si od jejího vedení vyžaduje nadšené odhodlání koncepci začít uplatňovat - a rovněž velkou trpělivost při překonávání řady překážek, s nimiž se management při tom určitě setká.
Zavádění CSR předcházejí nejméně tři důležité kroky (viz schéma vpravo), které posilují pravděpodobnost porozumění a hlavně přijetí koncepce do organizace. Připomeňme klíčové milníky implementace CSR v organizaci veřejné správy:
Motivace. Organizace si zvolila čtyři oblasti motivace (viz tabulka).
Analýza současného stavu CSR chování. Organizace by nejprve měla posoudit své současně aktivity v této oblasti. Může jí v tom pomoci sada otázek pro sebehodnocení (pět oblastí hodnocení CSR aktivit):
Oblast CSR strategie: Přistupujeme k odpovědným aktivitám strategicky?
Oblast Trh: Chováme se odpovědně ke klientům a obchodním partnerům?
Oblast Pracovní prostředí: Jednáme odpovědně se svými zaměstnanci?
Oblast Životní prostředí: Chováme se odpovědně k životnímu prostředí?
Oblast Místní komunita: Chováme se odpovědně ke svému nejbližšímu okolí?
Tvorba CSR koncepce. Východiskem by měla být vize organizace, její hodnoty a strategie, o něž se opírá její činnost CSR.
Vize společenské odpovědnosti. Pro-střednictvím zaměstnanců identifikovaných s CSR strategií se zaměřit na systematickou osvětu a propagaci CSR aktivit organizace vůči jejímu širokému okolí tak, aby se zvyšoval pozitivní obraz o ní u klíčových stakeholderů (subjekty s vlivem na chod organizace, či které jsou jím ovlivněny). Hodnoty CSR organizace: Strategie CSR je založena na hodnotách typu: atraktivní zaměstnavatel; bezpečné a příjemné pracovní prostředí; vysoká kvalita poskytovaných služeb; ekologické zaměření; rozvoj integrovaného systému řízení; úspory při hospodaření s energetickými zdroji; respekt k zákazníkovi a systematické zlepšování péče o něj; u dodavatelů (partnerů) upřednostňování kvality služby před cenou; transparentní chování vůči okolí; spolupráce organizace v regionu.
Principy odpovědného chování. Na základě firemních hodnot organizace stanoví principy odpovědného chování jako základní stavební kameny CSR strategie. (Jde o systematický přístup organizace k CSR; provázání procesů v organizaci tak, aby podporovaly strategii CSR; zaměstnanci rozumějí cílům a činnostem v oblasti CSR, jsou s nimi identifikováni a naplňují je.)
Strategie CSR. Organizace veřejné správy, s níž společnost M.C. TRITON spolupracuje při zavádění koncepce CSR, se myšlenkou systematicky rozvíjet své společensky odpovědné chování začala zabývat v roce 2008, kdy však ještě šlo spíše jen o pouhou ad-hoc aktivitu. Loni se však už CSR začala u cílových skupin využívat jako marketingový nástroj. Letos jde o to zaměřit se více na zaměstnance.
Stanovení hlavních CSR témat/cílů. Pro stanovení strategie CSR se definují hlavní témata (cíle), kterých se organizace snaží dosáhnout v každé oblasti své společenské odpovědnosti (viz spodní tabulka).
Zavádění CSR do organizace. Jde o to vytvořit akční plán CSR aktivit k naplnění zvolených cílů. Upřesnit je třeba informace typu: personální pravomoci a odpovědnosti, finanční rozpočet a časový plán.
MAREK PAVLÍK
konzultant M.C. TRITON
Čtyři oblasti motivace k zavádění CSR koncepce
Oblast motivace |
Zaměření CSR koncepce |
Organizace - vyhledávaný zaměstnavatel |
zaměření na stávající zaměstnance n atraktivní oslovení potenciálních zaměstnanců n celkové zlepšení na trhu práce |
Organizace - ekologická společnost |
více »prodat« stávající ekologické aktivity |
Ošetření rizik |
výstavba nových projektů - vliv místních komunit |
Prezentace organizace navenek |
CSR jako jeden z nástrojů, jak ukázat širšímu okolí, co jsme za společnost, více pozitivních informací o organizaci v médiích, vnímání akcionáře organizace je do značné míry ovlivněno médii, posílení značky organizace |
Hlavní CSR témata/cíle po oblastech
PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ |
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ |
TRH (KLIENTI A PARTNEŘI) |
ŠIRŠÍ OKOLÍ SPOLEČNOSTI |
1. Rozvíjet image organizace jako atraktivního zaměstnavatele. |
4. Zvýšit pozitivní vnímání organizace jako ekologicky zaměřené společnosti. |
7. Zvyšovat kvalitu poskytovaných služeb organizace. |
10. Zvyšovat otevřenost a transparentnost chování z organizace vůči okolí. |
2. Zaměřit se na rozvoj a motivaci zaměstnanců organizace. |
5. Udržet rozvoj Integrovaného systému řízení. |
8. Zvyšovat respekt k zákazníkovi. |
11. Rozšiřovat spolupráci organizace v regionu její působnosti. |
3. Udržet bezpečné a příjemné pracovní prostředí. |
6. Dosahovat úspor v oblasti hospodaření s energetickými zdroji. |
9. Preferovat při výběru dodavatelů kvalitu jimi nabízených služeb nad cenou. |
12. Zvyšovat vnímání organizace jako společnosti, kde pracují nejlepší odborníci schopní pomoci i mimo společnost. |
ZDROJ: M.C. TRITON