České Budějovice, Olomouc a Plzeň se společně chystají vyhlásit boj neukázněným řidičům. Pomoci jim v tom mají radary, které budou měřit rychlost na kritických místech ve městech, a zařízení, která zdokumentují řidiče projíždějící křižovatkou na červenou. Využívání radarů není žádnou novinkou, v...
České Budějovice, Olomouc a Plzeň se společně chystají vyhlásit boj neukázněným řidičům. Pomoci jim v tom mají radary, které budou měřit rychlost na kritických místech ve městech, a zařízení, která zdokumentují řidiče projíždějící křižovatkou na červenou.
Využívání radarů není žádnou novinkou, v řadě zemí EU existuje hustá síť radarových měřičů. Například v německých či britských městech začínaly před lety tyto projekty v malém a nyní tam funguje solidní radarový systém sloužící k prevenci i k postihu. Nikdo nemá šanci spáchat přestupek, aniž by zůstal nepotrestán. Měření rychlosti vozidel se uskutečňuje v lokalitách, které si město či obec sama určí. Například v Domažlicích to bylo na náměstí, protože je tam velké množství chodců a řidiči nedodržují sníženou rychlost. Výstup v podobě protokolu o úředním měření je k dispozici do několika dnů.
"Vycházíme z přestupkového zákona, který poskytuje každému subjektu možnost, aby učinil podání o přestupku. Ve snaze zvýšit dopravně bezpečnostní situaci realizujeme několik pilotních projektů včetně spolupráce s firmou Czech Radar," uvedl Michal Urbášek, vedoucí odboru agendy řidičů a motorových vozidel Magistrátu města Olomouc. Odbor dostane dokument, na němž je vidět typ a registrační značka vozidla, místo a čas přestupku a obličej řidiče. "V konfrontaci s vlastním vozidlem a s vlastní tváří je řidič zcela jednoznačně v situaci, kdy je ochoten přiznat přestupek. Úspěšnost vymožených sankcí za přestupky je za těch několik týdnů spolupráce 50%," dodává Michal Urbášek. Náměstek primátora Českých Budějovic Juraj Thoma však vyjádřil ke zpracování agendy související s množstvím zachycených přestupků mírnou skepsi. "V našem městě by však zdokumentované přestupky řidičů řešil správní odbor," upřesnil.
V Českých Budějovicích je ve spolupráci s Policií ČR vytipováno na deset míst, kam by se dala umístit zařízení měřící rychlost a sledující průjezdy křižovatkami na červenou.
Juraj Thoma se domnívá, že v případě 30 až 40% úspěšnosti vymožených přestupků se projekt může profinancovat: "Dokonce bychom mohli dosáhnout i malého ekonomického profitu. Takto získané prostředky by město využilo na některá pasívní dopravně bezpečnostní opatření či na vylepšení technického zázemí městské policie."
Statistiky z měřicího zařízení umístěného na jedné plzeňské křižovatce ukazují, že přestupku v podobě jízdy vyšší než povolenou rychlostí se dopouští minimálně desetina řidičů, jedno procento projíždí křižovatkou na červenou. "Hledáme proto různé způsoby, jak zlepšit dopravně bezpečnostní situaci v našem městě," uzavřel náměstek Juraj Thoma. Na prosincovém jednání s firmou Czech Radar také vyzval k vytvoření společného pilotního projektu, který by pomohl městům a obcím postupovat proti neukázněným řidičům.