01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Správní rozhodnutí je cílem a výsledkem správního řízení

Obecné správní řízení upravuje v současné době zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů. Od 1. ledna 2006 jej bude upravovat zákon č. 500/2004 Sb., správní řád. Vždy je však nutné přihlédnout k úpravě ve zvláštních právních předpisech. SPRÁVNÍ ROZHODNUTÍ...

Obecné správní řízení upravuje v současné době zákon č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů. Od 1. ledna 2006 jej bude upravovat zákon č. 500/2004 Sb., správní řád. Vždy je však nutné přihlédnout k úpravě ve zvláštních právních předpisech.

SPRÁVNÍ ROZHODNUTÍ PODLE STÁVAJÍCÍHO ZÁKONA

Správní rozhodnutí lze nejjednodušeji charakterizovat jako výsledek správního řízení1), kterým správní orgán určité konkrétní osobě zakládá, mění nebo ruší právo nebo právní povinnost nebo autoritativně stvrzuje, že konkrétní osoba toto právo nebo právní povinnost má, či nikoliv. Není rozhodující, jak je konkrétní akt označen (rozhodnutí, opatření, usnesení, příkaz, povolení atd.).

Rozhodnutí musí být v souladu se zákony a ostatními právními předpisy, musí být vydáno orgánem k tomu příslušným, vycházet ze spolehlivě zjištěného stavu věci a obsahovat předepsané náležitosti2).

LHŮTY PRO VYDÁNÍ ROZHODNUTÍ

Lhůta pro rozhodnutí3) je stanovena odlišně v závislosti na složitosti řízení. V jednoduchých věcech správní orgán rozhoduje bezodkladně. Je to zejména tehdy, může-li správní orgán rozhodnout na podkladě dokladů, které předloží účastník řízení. Ve složitějších případech, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak, je správní orgán povinen rozhodnout ve věci do 30 dnů od zahájení řízení4) a ve zvlášť složitých případech rozhodne nejdéle do 60 dnů; nelze-li však vzhledem k povaze věci rozhodnout ani v této lhůtě, může ji přiměřeně prodloužit odvolací orgán (orgán příslušný rozhodnout o rozkladu)5). Nemůže-li správní orgán rozhodnout do 30, popřípadě do 60 dnů, je povinen o tom účastníka řízení s uvedením důvodů uvědomit.

ZÁKLADNÍ NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ

Základní náležitosti, které zároveň stanoví požadavky na strukturu rozhodnutí, jsou6):

výrok, který obsahuje rozhodnutí ve věci s uvedením ustanovení právního předpisu, podle něhož bylo rozhodnuto, popřípadě též rozhodnutí o povinnosti nahradit náklady řízení. Pokud se v rozhodnutí ukládá účastníkovi řízení povinnost k plnění, stanoví pro ni správní orgán lhůtu; lhůta nesmí být kratší, než stanoví zvláštní právní předpis. Výrok musí být jasný, srozumitelný, určitý a vnitřně nerozporný.

odůvodnění7) obsahující skutečnosti, které byly podkladem rozhodnutí; úvahy, které vedly správní orgán při hodnocení důkazů a použití právních předpisů, na jejichž základě rozhodoval. Odůvodnění není třeba, vyhovuje-li se všem účastníkům řízení v plném rozsahu. Výrok se odůvodňuje jak po stránce skutkové, tak právní.

poučení o odvolání (rozkladu) obsahuje údaj, zda je rozhodnutí konečné, nebo zda se lze proti němu odvolat (podat rozklad), v jaké lhůtě, ke kterému orgánu8), kde lze odvolání podat. Správní orgán poučuje pouze o řádných opravných prostředcích, nikoli o tzv. mimořádných opravných prostředcích.

V písemném vyhotovení rozhodnutí se uvede též orgán, který rozhodnutí vydal, datum vydání rozhodnutí, jméno a příjmení účastníků řízení9). Rozhodnutí musí být opatřeno úředním razítkem a podepsáno s uvedením jména, příjmení a funkce oprávněné osoby. Zvláštní právní předpisy mohou stanovit další náležitosti rozhodnutí.

Bylo-li rozhodnutí vydáno orgánem, který k tomu nebyl vůbec věcně příslušný, nedošlo-li ke zjištění skutečného stavu věci nebo neobsahuje-li rozhodnutí všechny předepsané náležitosti, zakládalo by to důvod pro jeho zrušení10).

Rozhodnutí je možné účastníkům oznámit doručením písemného vyhotovení rozhodnutí do vlastních rukou, ústním vyhlášením, je-li účastník přítomen, nebo veřejnou vyhláškou.

ROZHODNUTÍ PODLE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU

Správní rozhodnutí jako výsledek správního řízení11) je upraveno mnohem podrobněji a rozsáhleji než ve starém správním řádu. Je definováno obecně v § 9 a podrobně v § 67 a násl., § 76 (usnesení jako nová forma rozhodnutí v procesních věcech) a nové typy rozhodnutí jsou upraveny v § 148 až 151 (mezitímní rozhodnutí, rozhodnutí v části věci, rozhodnutí podmíněné závazným stanoviskem, příkaz a vydání dokladu12).

Nový správní řád i nadále stanoví jako nezbytné obsahové náležitosti13) odůvodnění a poučení. Namísto pojmu výrok však pracuje s pojmem výroková část14), která může obsahovat jeden nebo více výroků a vedlejší ustanovení.

Nově jsou stanoveny lhůty, v nichž musí správní orgán rozhodnutí vydat. Základní lhůta bez zbytečného odkladu zůstává zachována. Pokud nelze rozhodnutí vydat bezodkladně, je správní orgán povinen vydat rozhodnutí nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení15). K této lhůtě lze připočítat:

až 30 dnů, jestliže je zapotřebí nařídit ústní jednání nebo místní šetření, je-li třeba někoho předvolat, někoho nechat předvést nebo doručovat veřejnou vyhláškou osobám, jimž se prokazatelně nedaří doručovat, nebo jde-li o zvlášť složitý případ,

nebo doba nutná k provedení dožádání, ke zpracování znaleckého posudku nebo k doručení písemnosti do ciziny.

Rozhodnutí se účastníkům oznamuje doručením stejnopisu písemného vyhotovení do vlastních rukou, ústním vyhlášením nebo veřejnou vyhláškou16).

Poznámky

1) § 1 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů

2) Srov. § 46 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů

3) Srov. § 49 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, nález Ústavního soudu sp. zn. II. ÚS 157/03, II. ÚS 225/01

4) § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů

5) § 58 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů

6) Srov. § 47 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů

7) nález Ústavního soudu sp. zn. III. ÚS 45/02

8) § 54 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů

9) nález Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 600/99

10) blíže Vopálka, Šimůnková, Šolín, Správní řád komentář, 2. vydání, C.H.Beck, 2002, s. 128 a násl.

11) § 9 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, viz. také Břeň, J. Obecná ustanovení o správním řízení 3/, Moderní obec, č. 3/2005, str. 38

12) Kaucký, J. Nový správní řád - zákon č. 500/2004 Sb., příloha časopisu Veřejná správa, 2005, č. 47

13) blíže viz. Ondruš, R. Správní řád, nový zákon s důvodovou zprávou a poznámkami, Linde Praha, 2005, s. 229-235

14) § 69 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád

15) Srov. § 44 a § 46 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád

16) § 25 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád

17) Obecná odvolací lhůta je ve správním řízení 15denní a je stanovena v § 54 odst. 2 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů.

Šárka LIPERTOVÁ

právnička

Vzor

Obecní úřad XX

Odbor

č. j. ..................

ROZHODNUTÍ

Odbor YY obecního úřadu XX jako věcně a místně příslušný správní orgán dle ust. (odkaz na konkrétní zákon, např. stavební, silniční, vodní atd.) rozhodl dne ......... takto:

(Výrok rozhodnutí - vlastní rozhodnutí ve věci samé, obsahuje i identifikaci účastníků řízení - jméno, příjmení, bydliště, eventuálně datum narození)

Odůvodnění

Poučení: proti tomuto rozhodnutí lze podat odvolání do ..... dnů17) ode dne jeho doručení ke Krajskému úřadu v ...... prostřednictvím odboru YY obecního úřadu XX.

Ve XX dne ........................

podpis

jméno, příjmení a funkce oprávněné osoby

úřední razítko

(Rozdělovník - uvedení jména a příjmení všech účastníků, eventuálně jejich adresy)

(Vzhledem k rozmanitosti rozhodnutí, jež jsou ve správním řízení vydávána, je uvedený vzor pouze základním návodem a doporučením. Vždy je nutné přihlédnout k úpravě ve speciálních právních předpisech. Vzor vychází z platné právní úpravy. Lze též doporučit odborné právní publikace, např.: Matrasová, E., Příhoda, P., Šlauf, V., Šmíd, L. Správní řád komentář, Linde Praha, 2003; Ondruš, R. Průvodce úředníka správním řízením se vzory procesních postupů správních úřadů, Linde Praha, 2003 - pozn. autorky.)

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down