01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Stabilita a důvěra na prvním místě

Zeptali jsme se zástupců bank na to, zda jsou pro ně municipality stále důvěryhodným klientem i přes nedůvěru, která nyní vládne na finančních trzích.

ANKETA

1. Jsou obce a města stále důvěryhodným klientem bank? Co na tomto vztahu mění současná krize? Roste nějak významně jejich rizikovost?

2. Jak by se měly municipality zachovat? Na co dát pozor?

3. Může jim banka (finanční skupina) nabídnout alternativní financování než jenom běžný úvěr?

Milan Hašek, ředitel úseku komunální financování České spořitelny:

1. Municipality a ostatní klienty veřejného sektoru považujeme za dobré klienty s relativně nízkým kreditním rizikem. Procento klasifikovaných úvěrů měst a obcí je zcela okrajové v porovnání s celkovým úvěrovým portfoliem. Ratingové nástroje a úvěrová politika jsou v tomto klientském segmentu dobře nastavené a není důvod k tomu, abychom s financováním municipalit přestali nebo ho omezili.

2. Města a obce by měly lépe strukturovat infrastrukturní projekty a také se lépe zajistit proti kurzovým a úrokovým rizikům, zejména v případě projektů spolufinancovaných z evropských fondů. Určitým rizikem může být i nedodržení dotačních kritérií a vracení části dotace v budoucím období. Domnívám se, že větším projektům by rozhodně mohl pomoci outsourcing projektového poradenství a dotačního managementu od renomovaných poradců.

3. Již řadu let nabízíme, vedle investičních úvěrů, i směnečné a dluhopisové programy a také financování formou dodavatelských úvěrů a následný forfaiting takto vzniklých pohledávek. Stále rovněž není naplno využitý potenciál zapojení soukromého sektoru formou PPP.

Lucie Kudrnová, vedoucí Marketingu pro podniky a municipality Komerční banky:

1. Komunální klientela představuje jednu z nejstabilnějších klientských skupin i v době krize. V Komerční bance jsme v této oblasti nezpřísnili podmínky financování a nadále poskytujeme klientům plnou podporu. Zároveň ale municipalitám doporučujeme opatrnost při plánování budoucích příjmů, zejména daňových, které mohou v důsledku krize kolísat.

2. U municipálních klientů s vyšším ukazatelem současné dluhové služby doporučujeme konzultovat s našimi odborníky reálnost plánovaných příjmů a společně definovat bezpečnou hranici pro zadlužení s ohledem na možnou nižší daňovou výtěžnost v budoucích letech. Pro urychlení investic do rozvoje města nebo obce je dnes nezbytné efektivní čerpání evropských dotací. Odborníci KB EU POINT klientům doporučují soustředit se nejen na získání dotace, ale i na její udržení, tzn. správnou administraci projektu. Odebrání již vyplacené dotace může být zejména pro menší obec velmi nebezpečné. Určitou úlevou při financování projektů může být návrh na zvýšení procenta zálohových plateb u projektů spolufinancovaných evropskými dotacemi, který právě projednává Evropská komise v rámci tzv. balíčku pro obnovu.

3. Jako alternativní nástroje financování lze využít forfaiting pohledávek či směnek nebo finanční deriváty (hedging) zajišťující města a obce proti případnému budoucímu růstu úrokových nákladů.

Ing. Štěpán Matějka, Senior Manager Corporate Finance Division, UniCredit Bank Czech Republic:

1. Města a obce považuje UniCredit Bank CR nadále za důvěryhodné klienty. Aniž by banka přehodnocovala svůj postoj k tomuto segmentu, je zjevné, že municipální sféra pocítí dopady hospodářské krize, zejména z důvodů snížení sdílených daňových výnosů a dotací, v souhrnu tvořících základ obecních rozpočtů.

Otázku rizikovosti municipalit posuzujeme vždy individuálně, s ohledem na strukturu příjmů a výdajů rozpočtu a stav zadlužení, respektive přiměřenosti dluhové služby ve vztahu opakujícím se položkám plnění rozpočtu. V tomto směru lze očekávat individuální problémy obcí s profinancováním rozpočtu, popřípadě obsluhou dluhu. Na druhé straně vzhledem k relativně nízké zadluženosti samosprávy (zhruba 80 miliard korun), nerovnoměrnému rozložení dluhu mezi jednotlivé subjekty a k významnému podílu kapitálových výdajů ve struktuře výdajů se domníváme, že existuje prostor pro určitou flexibilitu municipální sféry k překonání krize.

2. Analýza rozpočtů a jejich plnění posledního desetiletí ukazuje, že příjmy byly v rozpočtech podhodnocovány v průměru o 25 %, výdaje o 15 %. Tato systematická chyba vypovídá o kvalitě plánování a nahrávala určitému morálnímu hazardu rozpočtování. Lze též očekávat, že tento polštář nyní "splaskne". Je proto na místě zodpovědnost a obezřetnost při plánování rozpočtových příjmů a z nich odvozených výdajů a struktury rozpočtu.

3. Bankovní skupina UniCredit nabízí několik alternativních, individuálních přístupů řešících potřeby měst a obcí. Jedním z klíčových modelů je tzv. projektové financování, které není postaveno na bonitě města, ale na cash flow plynoucím z investice. Jeho využití je nejčastější v oblasti odpadového hospodářství. Podobnou alternativou jsou finanční struktury blízké tzv. PPP projektům, kdy se město při plnění svých úkolů spojuje s privátní firmou, která zajišťuje financování a nese rizika výstavby a provozu. Výhodou pro město je fakt, že je v pozici uživatele infrastruktury a hradí úplatu za skutečně dodanou službu, popř. dostupnou infrastrukturu. V neposlední řadě mezi specifické, avšak hojně využívané prostředky umožňující strukturovat financování na míru dané obce, patří odkup pohledávek a leasing.

Ing. Petr Merta, vedoucí Veřejného sektoru Volksbank CZ:

1. Municipality nadále patří k nejstabilnějším a nejdůvěryhodnějším klientům banky.

Hospodářská krize zvýraznila rozdíly mezi jednotlivými klientskými segmenty banky z pohledu rizikovosti a paradoxně tak relativně posílila postavení obcí a měst jakožto stabilních klientů. Prozatím nepociťujeme, že by se výrazně dotkla obecních rozpočtů, do budoucna však nelze takový dopad vyloučit, neboť jsou příjmově značně závislé na centrálně vybíraných daních. Vzhledem k české právní úpravě obcím ani v případě platební neschopnosti nehrozí bankrot.

V tuto chvíli neregistrujeme konkrétní známky zvýšených rizik. Dluhová služba poskytnutých municipálních úvěrů probíhá bez problémů, žádné ohrožené úvěrové pohledávky za obcemi nevykazujeme.

2. Obce by nyní rozhodně měly být velmi konzervativní, pokud jde o rozpočtování příjmů ze sdílených daní v roce 2009. Na druhé straně zůstávají stále otevřené možnosti v čerpání dotací EU. Rozhodně bychom nedoporučovali obcím, aby se nyní zadlužovaly v cizích měnách vzhledem k volatilitě kurzu koruny, a to ani v případě lákavých úrokových podmínek.

Při plánování dluhové služby je třeba ponechat v rozpočtech dostatečnou rezervu na možný růst úrokových nákladů.

3. Volksbank nabízí obcím a městům ucelené řešení formou produktového balíčku Konto pro municipality, který obsahuje všechny potřebné produkty jak pro obsluhu platebního styku, tak provozní financování.

/sk/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down