Starostové obcí a měst stále nemají přístup k informacím o počtu nakažených covid-19 na svém území. Svaz měst a obcí ČR vyzval v tomto týdnu dopisem ministra zdravotnictví a Ústav zdravotnických informací a statistiky k pravidelnému poskytování těchto informací. Data o počtu nakažených potřebují starostové k efektivnímu krizovému řízení, nastavení lokálních bezpečnostních opatření a režimu veřejných institucí.
„Starostové hrají významnou úlohu v celém systému krizového řízení a musí mít veškeré informace potřebné k zajištění bezpečnosti na území jejich obce. Je absurdní a ostudné, že tomu tak dosud není,“ upozorňuje předseda svazu a starosta Kyjova František Lukl.
SMO ČR poukazuje na problém už od března a opakovaně žádá vládu o nalezení řešení. Až doposud tyto informace starostové získávají buď z médií, nebo musí žádat krajskou hygienickou stanici prostřednictvím žádosti podle zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Informaci tak dokážou získat, ale velmi zdlouhavou a nedůstojnou cestou.
Starosta obce s rozšířenou působností je podle ustanovení § 24b odst. 3 zákona č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení, předsedou krizového štábu obce s rozšířenou působností. Současně jsou obce zřizovatelé sociálních, školských, zdravotnických a dalších zařízení, a provozují veřejnou hromadnou dopravu. Informace o počtu nakažených jsou klíčové pro nastavení krizových opatření na území obce a k zajištění potřebné míry dezinfekce veřejných prostor, nakládání s odpady a dalších záležitostí.
„Jsme přesvědčeni, že tyto informace v praxi výrazně napomohou k rychlému a efektivnímu zacílení a realizaci opatření v návaznosti na Systém pohotovostních stupňů (tzv. semafor), který v tomto týdnu představilo Ministerstvo zdravotnictví,“ dodává František Lukl.
Svaz požaduje, aby byly informace o počtu nakažených poskytovány starostům obcí s rozšířenou působností. Zasílaly by se jednou týdně v návaznosti na aktualizaci Systému pohotovostních stupňů. Klíčový je pro obce také údaj, jaká je rozprostřenost nakažených osob na území jednotlivých spádových obcí v rámci obce s rozšířenou působností.
„Starostové a další představitelé obcí běžně pracují s často velmi citlivými daty, a také v tomto případě budou s veškerými informacemi nakládat v souladu s nařízením GDPR. Obavy, že by byla data nějakým způsobem zneužívána, rozhodně nejsou na místě,“ uzavírá František Lukl.*
/zr/
Mapka nahoře: zdroj – Ministerstvo zdravotnictví