ANKETA
V souvislosti s účinností zákonů č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi a č. 108/2006, o sociálních službách, od letošního 1. ledna vyplácejí obce sociální dávky ve větším objemu. Jaké jsou zkušenosti představitelů vybraných obcí s rozšířenou působností s aplikací uvedených zákonů v praxi?
Mgr. Miroslav Neumann,
starosta města Mělník
Zákon o pomoci v hmotné nouzi je zbytečně složitý. V praxi ho doprovázejí zmatky, nejasný výklad, což se řeší "za provozu". Pracovnice odboru sociálních věcí a zdravotnictví (OSVZ) musejí sledovat nové metodické pokyny, učit se nový program a zároveň vyřizovat klienty. Navíc metodický pokyn neobsahuje všechny situace, které mohou při posuzování nároku na dávky vzniknout. Proto jsou nuceni definovat jednotlivé sociální situace a jako dotazy je zasílají nadřízeným orgánům a musejí čekat na jejich stanovisko. Program na zpracování dávek je také neúplný a ještě stále se dotváří. Rovněž zákon o sociálních službách, který vytvořil novou dávku, příspěvek na péči, přinesl jednoznačně nárůst práce pro OSVZ. Před rokem 2007 tuto dávku v jiné podobě (zvýšení důchodu pro bezmocnost) vyplácela okresní správa sociálního zabezpečení. Posuzování pro přiznání dávky však nebylo tak složité a nevyžadovalo od pracovníků tolik úkonů jako dávka nynější (sociální šetření, kontroly). I přesto, že občané byli dostatečně informováni, jsou chodby úřadu plné klientů a pracovnice nemají dost prostoru pro administrativní činnosti. Zůstávají v zaměstnání přesčas a chodí do práce i o víkendech. Snaží se naučit nový software a vyplatit příspěvky co nejdříve. Kvůli vyplácení uvedených příspěvků se nám zvýší provozní i mzdové náklady. Celkovou částku zatím nejsme schopni vyčíslit, určitě bude součástí pololetního rozboru hospodaření města.
Mgr. Jan ČechLovský,
starosta města Chrudim
Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) podcenilo přípravu systému. Program se permanentně dopracovává a stále ještě není plně funkční. Zpracování je administrativně složitější a časově náročnější než dříve. Při výplatě dávek dochází k tomu, že činnost obou oddělení, která agendu zajišťují (u nás oddělení hmotné nouze a oddělení sociálních služeb) se blokuje tím, že do systému zpracování se nelze dostat. Vzhledem ke stávající vybavenosti příslušných oddělení OSVZ a k tomu, že jsme se na celou situaci po provozní stránce dopředu připravovali, nepředpokládám vznik dalších mimořádných výdajů. Pokud nastanou problémy ve fungování výpočetní techniky a v proškolování příslušných pracovníků, logicky očekávám, že tyto náklady ponese příslušné ministerstvo. Půjde zhruba o 8,5 mil. Kč (příspěvkem na péči tato částka měsíčně naroste). Jestliže budou úhrady z MPSV včasné a pravidelné, nemělo by to hospodaření města negativně ovlivnit. Jinak bychom museli předfinancovat úhradu dávek z rozpočtu města buď pomocí rezerv, nebo čerpáním debetu na bankovním účtu. I když z toho nemám radost, jsme připraveni takový případ řešit, zásah do měsíčního rozpočtu výdajů odhadujeme na zhruba 12 mil. Kč. Kdyby to však trvalo déle než dva měsíce, mohlo by nám to způsobit problémy při financování běžného provozu a především velkých investičních akcí, které mají stanoveny harmonogramy plateb. Pevně doufám, že k tomu nedojde.
Ing. Ivan Prchal,
tajemník Městského úřadu Žamberk
Z pozice zástupce městského úřadu vidím jasnou nepřipravenost nového systému. Bylo velmi krátké období od schválení "revolučních" zákonů po zavedení do praxe. Vždyť ještě počátkem ledna nebyl plně funkční program OK nouze, na kterém se dávky zpracovávají (program je jednotný pro celou ČR, vyplývá to z úpravy zákonů, kdy MPSV zajišťuje pro provádění zákonů č. 111/2006 a č. 108/2006 na vlastní náklady aplikační program). Chybí také náležité proškolení sociálních pracovníků, jasná metodika ze strany MPSV. Vše se dopracovává "za pochodu", což je stresující pro sociální pracovníky.
Finanční prostředky na výplaty dávek jsme dostali v první dekádě ledna prostřednictvím ministerstva financí ze státního rozpočtu. Počátkem února už bylo zřejmé, že příspěvek na výkon státní správy na tuto agendu nebude stačit.
Podle dopisu MPSV by mělo připadnout na jednu sociální pracovnici, vyřizující příspěvky na péči 100 až 150, v ideálním případě 80 klientů. K dnešnímu dni máme 598 klientů. Příspěvek na výkon státní správy nám však byl rozpočítán pouze na 1,7 pracovnice. Pokud bychom se skutečně chtěli věnovat individuální práci s klientem, museli bychom mít čtyři až šest pracovníků. Ale příspěvek na výkon státní správy jsme na ně neobdrželi.
Jak je zřejmé, obce si musejí poradit. Každý, kdo na sociální dávku čeká, ví, že má-li na ni ze zákona nárok, musí ji dostat. Možná i za cenu, že mnohé obce zákon poruší a sáhnou hlouběji do svých pokladen.
/hr/