01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Státní fond NABÍZÍ POMOC

Na podoporu cyklistické dopravy bude letos možné využít i finanční prostředky z Ministerstva dopravy a spojů ČR v rámci Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Tato možnost tu byla také v roce 2001. Díky tomuto účelovému fondu například vznikla cyklostezka Hroznětín-Merklín na Karlovarsku,...

Na podoporu cyklistické dopravy bude letos možné využít i finanční prostředky z Ministerstva dopravy a spojů ČR v rámci Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI).

Tato možnost tu byla také v roce 2001. Díky tomuto účelovému fondu například vznikla cyklostezka Hroznětín-Merklín na Karlovarsku, která v rámci daného mikroregionu zlepšila bezpečnost přepravy dětí do škol.

Dotace do šedesáti procent

"Do zákona č. 104 z roku 2000 se dostalo do § 2a právě budování a údržba cyklostezek. V loňském roce, kdy jsme na ně poprvé plánovali finance, to bylo 10 miliónů korun s tím, že obce požadovaly asi 180 mil. Kč. Všichni, to znamená jak management, tak výbor Státního fondu dopravní infrastruktury, jsme si byli vědomi, že nejde o hlavní poslání fondu. Víme však, že na cyklostezky nějaké prostředky máme. Loni o ně byla veliká válka, protože jsou nyní velikou módou a obce se snaží příspěvek na jejich výstavbu získat," řekl nám tajemník a zástupce ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury PaedDr. Josef Láznička.

Fond letos dostal do rozpočtu, který schvaluje Poslanecká sněmovna, na cyklostezky 30 miliónů korun. Neplatí veškeré náklady na výstavbu a provoz cyklostezek, ale jen část, tj. maximálně 60 procent. Podmínkou je spolúčast obce.

Další zásady hovoří například o tom, že cyklostezku není potom možné někomu prodat. Fond zohledňuje i to, že je některá cyklostezka ve výstavbě od loňska, jako například ta u Vysokého Mýta. Jde vždycky o výstavbu. Na opravy by se komise zdráhala peníze dát, protože to je záležitost majitele cyklostezky, který by ji měl udržovat. Jde tedy o pomoc zájemcům, kteří chtějí cyklostezky postavit. Až budou všechny v provozu, může je SFDI pomoci udržovat.

Zájemců hodně, peněz málo

O dotaci zažádalo celkem 50 sdružení obcí, jednotlivých obcí, organizací a dalších subjektů. Jejich požadavky činily na letošní rok 253,5 miliónu korun. V komisi, která o financích rozhoduje, jsou zástupci Ministerstva životního prostředí, Centra dopravního výzkumu v Brně, Ministerstva pro místní rozvoj a Ministerstva dopravy a spojů. Neznají jména zájemců - výběr je anonymní a svoji práci dělají velmi poctivě. Letos nejdříve vybrali 14 cyklostezek tak, aby se "vešli" do 30 miliónů korun. Vzhledem k tomu, že je vybírali na základě bodového hodnocení, stalo se, že i na dalších dvou místech - patnáctém a šestnáctém - byly žádosti, které měly stejně bodů jako na čtrnáctém.

Takže členové komise schválili 16 cyklostezek a ředitel fondu tudíž navrhl výboru SFDI, aby příspěvek dostali i další dva zájemci. Šlo o osm miliónů korun navíc, které fond získá z vlastních úspor.

"O příspěvek poprvé požádala i fyzická osoba, která jej nakonec dostala. Šlo o občana z Jihlavy. Z tohoto města je také ministr dopravy a spojů Jaromír Schling, který se o tom dozvěděl až když se to schvalovalo. Zájemcem je Daniel Rychecký, který chce na cyklostezce na řece Jihlavce ve vlastní režii opravit most. Oprava má stát téměř milión korun, takže dostal příspěvek 510 tisíc korun. Byla stanoveny podmínky, aby příspěvek nemohl být zneužit a on na tom nechtěl sám vydělávat," pokračuje Láznička.

Nejvyšší dotaci ve výši více než 7,6 miliónů korun dostala cyklostezka Ostrava - Beskydy - Staré Město, kterou žádalo město Frýdek-Místek, zhruba 7,6 mil. Kč cyklistické stezky v Ostravě, 7,4 mil. Kč Hodoníně, téměř 5,6 mil. Kč pak Děčín na cyklostezku "Soutok Labe a Ploučnice", téměř 3,9 miliónu cyklostezka Ostrožská Nová Ves-Kunovice a 3,6 mil. Kč cyklostezka Lanškroun-Albrechtice. Praha také podala žádost, ale špatně a pozdě.

Mohou zavolat kdykoliv

"Pravidla jsou víceméně daná na všechna léta, i když metodický pokyn, který zájemci naleznou na stránkách SFDI na adrese www.sfdi.cz, se stále dolaďuje. Poslední den pro podání žádosti je obvykle 30. březen. Zájemci pošlou žádost, která musí obsahovat stavební povolení i doklad o vlastnictví pozemku, což pro obec není vždy jednoduché. Bohužel řada z nich dělá tu chybu, že pošle jen prostou žádost. Z jejich hlediska je to chyba, pro nás naopak výhoda, protože jejich žádost můžeme lehce vyřadit. Když v ní mají všechno, hůře se o ni, vzhledem k velkému počtu zájemců, rozhoduje," vysvětluje Josef Láznička.

I když prostředky na výstavbu cyklostezek jsou omezené, výbor SFDI nehodlá pro příští léta částku 30 miliónů korun příliš zvyšovat. Na druhé straně však nabízí všem, kteří mají o dotace zájem, pomoc.

"Jde o to, aby se nás zájemci o příspěvek na budování cyklostezek - zejména obce - obrátily včas. Optimální doba, kdy by své žádosti měly posílat, je leden nebo únor. Je lepší, když si je připraví v závěru roku, aby potom měli čas na dolaďování různých záležitostí, které se týkají například vlastnictví pozemků. Zástupci obcí i další zájemci mohou k nám na fond zavolat nebo přijet. Těm, kteří to vědí, již pomáháme. Bohužel je hodně těch, kteří to nevědí. Zájemcům o výstavbu cyklostezek jsme ochotni pomoci kdykoliv," dodává tajemník a zástupce ředitele SFDI.

Karel ŽÍTEK

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down