01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Státní fond rozvoje bydlení směřuje k revolvingovému hospodaření

Zřejmě již v příštím roce přestane Státní fond rozvoje bydlení (SFRB) poskytovat přímé nenávratné dotace, ale bude pracovat zejména s nízkoúročenými úvěry. V rozhovoru pro náš časopis to potvrdil ředitel SFRB JUDr. Jan Wagner. Existuje...

Zřejmě již v příštím roce přestane Státní fond rozvoje bydlení (SFRB) poskytovat přímé nenávratné dotace, ale bude pracovat zejména s nízkoúročenými úvěry. V rozhovoru pro náš časopis to potvrdil ředitel SFRB JUDr. Jan Wagner.

 Existuje rovnováha mezi požadavky obcí na finanční pomoc fondu a jeho možnostmi je uspokojit?

Bohužel, zejména pokud jde o dotace na výstavbu nájemních bytů a domů s pečovatelskou službou, objem žádostí obcí o ně několikrát převyšuje faktické možnosti fondu. Například neuspokojené žádosti o dotace na krytí části nákladů spojených s výstavbou nájemních bytů podané do konce roku 2000 představují celkový objem zhruba šesti miliard korun a uspět má možnost v průměru jen asi každá šestá.

Lépe jsme na tom s možností poskytovat obcím úvěry na opravy a modernizaci bytů. V této oblasti ona vyváženost, na kterou se ptáte, skutečně existuje a i nyní jsme schopni žádosti obcí v tomto směru fakticky vykrýt.

Podobně je tomu s úrokovými dotacemi, které prostřednictvím Českomoravské záruční a rozvojové banky poskytujeme na splácení bankovních úvěrů, které byly poskytnuty na opravy, modernizaci nebo regeneraci panelových domů. Také na žádosti tohoto druhu je k dispozici dostatek peněz na jejich uspokojení. Navíc předpokládáme, že vláda vydá nařízení, podle něhož bude možné, aby nás obce žádaly o úvěry na výstavbu nájemních bytů.

Bude dosavadní mechanismus používání finančních prostředků soustředěných ve fondu zachován i v dalších letech, nebo se bude měnit?

Fond by měl během příštího roku přejít do systému revolvingového hospodaření, což mimochodem byla původní, pak však nerealizovaná myšlenka, s níž bylo připravováno jeho založení. Jinými slovy řečeno, fond by napříště už neposkytoval přímé nenávratné dotace, ale používal by návratné nástroje, především nízkoúročené úvěry, a ručení. Existuje představa, že přímé dotace vztahující se k bydlení by v omezeném objemu poskytovalo už jenom Ministerstvo pro místní rozvoj. Ovšem tyto dotace by mohly být doplněny právě našimi nízkoúročenými úvěry, čímž by se v podstatě složilo financování státní podpory obcí na výstavbu nájemních bytů. Zatím pro tento nový mechanismus chybí příslušné nařízení vlády, ale lze očekávat, že v souvislosti s reformou veřejných financí prostředky na investiční dotace budou zřetelně nižší, než tomu bylo v předchozích letech.

Některé obce nyní dost trápí, že byla znemožněna přímá finanční spoluúčast budoucích nájemníků při výstavbě jejich nájemních bytů...

Nařízení vlády č. 146/2003 Sb. je v podmínkách, které byly nastaveny vůči obcím, skutečně přísnější a vylučuje spoluinvestování. Ale obec si přece může půjčit chybějící peníze formou úvěru. Zároveň je však třeba říci, že dosud dobíhá náš starší program, v němž ještě letos můžeme poskytnout dotace na výstavbu obecních bytů na základě žádostí podaných do konce roku 2000, pokud o tom rozhodne Výbor SFRB.

Může fond podpořit budování technické infrastruktury na pozemcích obcí, s nimiž se počítá pro budoucí bytovou výstavbu?

Podle zákona č.211/2000 Sb., o Státním fondu rozvoje bydlení na výstavbu infrastruktury nemůžeme poskytovat žádné dotace. Smíme finančně podpořit jen výstavbu bytového domu, ale nikoliv budování infrastruktury na pozemku, kde tento dům bude stát. Citovaný zákon však umožňuje poskytnout ručení za úvěry, které si obce vezmou u banky na výstavbu takové infrastruktury. Bohužel však zatím k tomu chybí prováděcí předpis ve formě nařízení vlády, jímž by byly stanoveny podmínky pro poskytnutí tohoto ručení. Společenská objednávka na takový nástroj však nepochybně existuje a já si dokonce myslím, že ještě více než provádět vlastní bytovou výstavbu by obce měly vytvářet podmínky pro ostatní investory. Čili by měly zainvestovávat vhodné pozemky pro bytovou výstavbu, a tak pomáhat soukromým investorům.

Jaké bývají nejčastější nedostatky v žádostech obcí o dotace či úvěry, na co by si měly dávat zejména pozor?

Především by neměly podcenit nutnost dodržování zákona o zadávání veřejných zakázek, zejména s ohledem na řádný výběr dodavatele. Druhým nejčastějším pochybením obcí bývá nerespektování podmínek, podle nichž jim byla dotace poskytnuta. Chtěl bych však při této příležitosti obcím vzkázat, že už během investice, kterou fond podpoří, poskytujeme obcím metodickou pomoc a vítáme, pokud k nám včas přijdou konzultovat případné problémy a nejasnosti. Pracovníci fondu jsou vždy připraveni obcím poradit a je to tak lepší, než na možnou chybu přijít až při závěrečném vyhodnocení investiční akce a dotaci kvůli ní dodatečně snížit či dokonce celou odebrat. Jenom připomínám, že v současné době kvůli různým pochybením ze strany obcí vyžadujeme vrácení přibližně pěti procent objemu poskytnutých dotací.

Fond pomáhá také obcím, které loni v srpnu zasáhly povodně. Mohou o pomoc žádat ještě i nyní?

Některé nástroje na pomoc obcím a občanům postiženým povodněmi realizuje Ministerstvo pro místní rozvoj. Náš fond především poskytuje úvěry na opravy objektů poškozených povodní. Otevřený zůstává i program dotací na výstavbu obecních nájemních bytů pro občany, kteří v důsledku povodní přišli o střechu nad hlavou. Letos v únoru jsme od Ministerstva pro místní rozvoj převzali žádosti o dotace obcí poškozených loni povodní podané v rámci programu MMR s tím, že jim bude poskytnuta dotace z našeho fondu. Několik smluv o poskytnutí dotace v souladu s nařízením vlády č. 104/2003 Sb. jsme již uzavřeli, příprava dalších smluv je v běhu. Důležité je, aby žádosti obcí dostály zmíněnému nařízení vlády. Podle něho poskytujeme přímé dotace ve výši 600 tisíc korun na jeden byt v rámci výstavby obecních nájemních bytů pro občany, kteří v důsledku povodní přišli o nájemní či vlastnické bydlení. V tom jsou zahrnuty i případy, kdy na dům byl kvůli jeho narušení povodní vydán demoliční výměr. A ptáte-li se, zda lze o tuto dotaci žádat ještě teď, pak odpovídám, že to je stále ještě možné a že žádné problémy s vykrytím žádostí finančními prostředky zatím nemáme a že pro tento titul nebylo stanoven ani žádné stop datum.

Opatření SFRB k odstraňování povodňových škod způsobených na bytovém fondu(údaje k 28. 7. 2003)

A) Úvěry na podporu výstavby či koupi rodinného domu, resp. bytu

Přijato žádostí :  293

Zamítnuto žádostí:  24

Dosud uzavřených smluv:  82

Celk. objem dosud přiznaných úvěrů: 65,352 mil. Kč

B) Úvěry obcím k posílení jejich zvláštních fondů na podporu rozvoje bydlení

Podaných žádostí: 24 (celkový objem 1554 mil. Kč)

Dosud uzavřených smluv: 16 (535 mil. Kč)

Odstoupení od žádosti:  2 (0,800 mil. Kč)

Zamítnutých žádostí : 1 (5 mil. Kč)

C) Dotace k úvěrům na opravy panelových domů

Podaných žádostí: 2 (celkový objem 2,984 mil. Kč)

Uzavřených smluv:  2 (2,984 mil. Kč)

Dále SFRB podpořil dotacemi v celkové výši 55,540 mil. Kč výstavbu 160 nájemních bytů v sedmi obcích postižených povodněmi a dotacemi v celkové výši 107,300 mil. Kč výstavbu 171 bytových jednotek v domech s pečovatelskou službou v sedmi obcích, jež tak chtějí řešit bydlení seniorů, kteří přišli o své bydlení. Kromě toho SFRB nyní přiděluje dotace 0,6 mil. Kč na výstavbu obecních nájemních bytů pro občany, kteří v důsledku povodní přišli o bydlení.

Pramen: SFRB

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down