01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Státní podpora 60 miliónů korun

Česká republika je protkána hustou sítí cyklistických stezek, která se nadále rozšiřuje. Stát jejich zřizování finančně podporuje.

K soustavnému rozšiřování cyklistických stezek přispívá nejen rostoucí obliba cyklistiky, ale také poměrně značná podpora ze strany centrálních orgánů i Evropské unie. Z domácích zdrojů je hlavním finančním přispěvatelem Státní fond dopravní infrastruktury, který poskytuje od roku 1991 dotace na jejich výstavbu, přestavbu, rekonstrukce a údržbu na základě zákona č. 104/2000 Sb. Stezky, na něž se poskytuje státní příspěvek, se pochopitelně nesmějí využívat k podnikatelským účelům a musí být bezplatně přístupné veřejnosti.

Přísná pravidla

Letos požádalo o finanční příspěvek na cyklostezky 59 zájemců. Pokud by měl fond vyhovět všem, potřeboval by na to 139,5 miliónu korun. K dispozici je ale "jen" 60 miliónů. Slovo "jen" do uvozovek skutečně patří, protože oproti roku 2001, kdy se tato dotace poskytovala poprvé, jde o šestinásobek.

Rozdělení uvedených 60 miliónů korun má přispět k výstavbě nebo údržbě asi 27 km stezek. Výsledky výběrového řízení byly sice známy už v polovině května, ale rozdělení peněz podléhá přísným pravidlům, která vynesení konečného verdiktu vždy ještě o něco pozdrží. Závěry hodnotitelské komise jsou totiž platné až poté, kdy je schválí výbor fondu jako jeho nejvyšší orgán jmenovaný vládou. Dohled nad hospodařením fondu má jeho dozorčí rada, kterou volí Poslanecká sněmovna.

I samotné využití rozdělených příspěvků se přísně kontroluje, jednak ze strany fondu, jednak finančních úřadů. Případy, kdy musel příjemce dotace peníze vrátit, jsou sice výjimečné, ale podle náměstka ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury Ing. Jiřího Nováka existují.

Taktičtější je chtít méně

Příspěvek na výstavbu cyklistické stezky nebo její údržbu může dosáhnout až 60 % skutečně vynaložených nákladů.

Žadateli jsou většinou obce, i když o příspěvek může zažádat i stát nebo kraj, resp. jejich organizační složky, a také kterákoli jiná osoba, disponující potřebnými vlastnickými právy k majetku, který je k realizaci výstavby či údržby nutný. Záleží jen na potenciálním příjemci dotace, zda požádá o příspěvek v maximální možné výši, či o něco snížený.

Podle náměstka Nováka je to otázka taktiky. Výběrová komise posuzuje žádosti podle tří základních kritérií, z nichž každé má různou váhu a která zájemci o dotace dobře znají. Vědí proto, že největší, 50% váhu, má kritérium první, bezpečnostní. Výběrová komise především posuzuje, nakolik se podařilo odvést cyklisty z frekventovaných silnic. Dále hodnotí nehodovost na souvisejících úsecích dopravní infrastruktury a jak je zdůvodněna bezpečnost cesty. Druhé v pořadí je svou 30% vahou kritérium ekonomické, kdy se kromě finanční náročnosti propočtené na kilometr stezky hodnotí i míra finanční spoluúčasti žadatele, a tedy i požadavek na státní příspěvek. Je-li žádost nižší než maximálně možných 60 %, je to pro žadatele plus. Konečně se posuzují i kritéria technická s vahou zbývajících 20 % - priorita akce, spolupráce s okolními městy a obcemi na výstavbě i provozování stezek, jejich technická úroveň, společenská a regionální prospěšnost záměru.

"Když chce žadatel hodně, má menší šanci. Je na něm, aby sám nastavil váhy, protože dopředu ví, jak bude jeho záměr zvažován," řekl náměstek Novák. Pohled na žádosti pro letošní rok ale svědčí o tom, že i když zájemci o příspěvek tento fakt znají, příliš ho nerespektují. Pokud požadují méně než maximum, je to většinou jen o procento nebo několik jeho desetin.

Žádají města i vesničky

Cyklistické stezky staví a o státní příspěvek se tudíž ucházejí velká města stejně jako zcela malé obce. Rovněž tak nehraje podle náměstka Nováka žádnou roli velikost místa v měrných nákladech na výstavbu. V letošních žádostech o příspěvek se náklady na postavení kilometru nové stezky pohybovaly mezi 400 tisíci korun a 53 milióny Kč. Miliónová investice znamená, že stavbu prodražuje nutnost překonávat vodní toky, tj. stavět přes ně lávky.

Pokud příjemci dotací nevyčerpají sumu v kalendářním roce, pro který byly peníze vyčleněny, je možné je převést do následujícího období. Loni fond převáděl přes 11 miliónů nevyčerpaných korun. V dřívějších letech se tak dělo automaticky, ale protože se několikrát stalo, že stezka byla mezitím dokončena, fond rozhodl, že nyní musí příslušný příjemce dotace o převod požádat.

Novinkou letošního roku byl požadavek, aby součástí žádosti o příspěvek na výstavbu stezky bylo stavební povolení. Fond tím chce získat záruku, že žadatel přidělenou částku skutečně vyčerpá. Stávalo se totiž, že tomu tak nebylo, čímž byli poškozeni ostatní žadatelé. Kromě toho tento požadavek zvyšuje vážnost záměru. Finanční příspěvky na cyklistické stezky je možné získat i z fondů Evropské unie. Lze je sdružovat i s příspěvky z fondu dopravy, ale na celkových nákladech se pochopitelně musí samotný žadatel určitým podílem vždy účastnit.

Státní příspěvky na cyklistické stezky

Rok 2001 - 10 mil. Kč

Rok 2002 - 30 mil. Kč

Rok 2003 - 60 mil. Kč

Rok 2004 - 60 mil. Kč

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down