Čeští podnikatelé jsou spokojeni s využíváním on-line prostředí pro komunikaci s bankami a zákazníky, jisté výtky však směřují ke státní správě. „Téměř pětina živnostníků i malých a středních firem označila elektronickou komunikaci s veřejnou správou za složitou. Jedním z důvodů jsou i rozdílné požadavky jednotlivých resortů. Je nezbytně nutné, aby státní správa nejen elektronický režim zjednodušila, ale hlavně aby se úřady sjednotily v požadavcích na podnikatele,“ doplňuje předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR) Karel Havlíček.
Vyplývá to z průzkumu zaměřeného na využívání elektronických nástrojů v podnikání, který pro AMSP mezi malými a středními firmami (5–250 zaměstnanců) a OSVČ provedla v květnu nezávislá agentura Ipsos na vzorku 800 respondentů. Výsledky průzkumu a závěry byly dnes zveřejněny na tiskové konferenci asociace AMSP ČR a České bankovní asociace.
Podnikatelé jsou online příznivci
Drtivá většina českých podnikatelů využívá při své činnosti elektronickou komunikaci. Devět z deseti má on-line bankovnictví, téměř polovina živnostníků a více než 2/3 malých a středních firem pracuje s elektronickými fakturami a formuláři. Elektronicky komunikují s bankami, svými zákazníky i veřejnou správou. Státní správa by ale podle firem i živnostníků měla režim elektronické komunikace zjednodušit. Podnikatelé přecházejí na elektronickou komunikaci, problémem je složitost a nejednotnost požadavků státu.
Klíčovou platformou elektronické komunikace je pro české podnikatele on-line bankovnictví, které využívá 96 % malých a středních podniků a 90 % živnostníků. Kromě toho 48 % živnostníků a 65 % firem využívá elektronickou fakturaci a formuláře. „Jedním z dlouhodobých cílů bank je přinášet inovace a napomáhat úsporám nákladů jak na straně výstavců faktur, tak i příjemců. Proto jsme před rokem vytvořili tzv. Standard elektronické komunikace, který má zjednodušit fakturaci a pomoci podnikatelskému sektoru eliminovat chyby při zadávání plateb. Podnikatelé mají stejný cíl, a tak na tyto změny velmi dobře reagují. Je potěšující, že standard nejen zná 40 % malých a středních firem a dokonce 30 % živnostníků, ale přibližně čtvrtina firem ho také využívá,“ vysvětluje Jan Matoušek, náměstek výkonného ředitele České bankovní asociace.
Motivací je rychlost a jednoduchost
Hlavní motivací pro využívání moderních technologií je rychlost a jednoduchost, desetina podnikatelů za nimi vidí i finanční úspory. „Na druhé straně se zatím neujaly například QR kódy. Důvodem je nedůvěra a neopodstatněné obavy o bezpečnost jejich využívání a také nedostatek informací o jejich přínosech,“ dodává Jan Matoušek.
Podnikatelé přes internet komunikují nejčastěji s bankou (v 90 %), internet je ve vztahu s bankou zároveň preferovanou komunikační platformou. Důvodem využívání tohoto způsobu komunikace je pro 9 z 10 podnikatelů rychlost, polovina oceňuje úsporu nákladů, třetina možnost individuálních nastavení. „Firmy i živnostníci preferují bezhotovostní platby, u třetiny OSVČ ale stále převládá platba v hotovosti. Tento poměr je ještě umocněn v sektoru pohostinství a ubytování,“ upřesňuje Karel Havlíček. Využívané internetové bankovnictví firmy hodnotí pozitivně, a to z hlediska všech sledovaných parametrů – spolehlivost, srozumitelnost, nabídka funkcí i bezpečnost. Pro správu svých financí firmy i živnostníci nejčastěji využívají jednu banku (odpovědělo tak 68 % živnostníků a 52 % firem).*
/TZ, ev/