Statutární město Brno uskutečňuje rozsáhlý program investic do městské infrastruktury. Tyto investice nemůže plně financovat z vlastních zdrojů. Proto v roce 2000 založilo dluhopisový program, který je primárním zdrojem čerpaných cizích prostředků. V rámci programu jsou emitovány tranše dlouhodobých (7-10 let) dluhopisů. Získané prostředky slouží výhradně k financování kapitálových výdajů města spojených s městskou infrastrukturou.
Dluhopisový program Brnu umožňuje půjčovat si střednědobé finanční prostředky se splatností 1-15 let za výhodných úrokových podmínek. V rámci programu již byly vydány dvě emise dluhopisů a lze jej hodnotit jako velmi úspěšný.
Jediným výraznějším problémem, se kterým se Brno v souvislosti s dluhopisovým programem muselo vypořádat, je, že z emise dluhopisů je načerpán velký objem prostředků (přes 2 mld. Kč) v jeden okamžik a k zapojování těchto prostředků dochází postupně. V situaci, kdy se investiční akce "opožďují" proti původnímu plánu a zapojování prostředků se odkládá, to vede k tomu, že vypůjčené peníze "leží" na účtech města. Zhodnocování cizích prostředků přitom není cílem města (na rozdíl například od bank).
Analýza potřeby cizích zdrojů - kterou Brno uskutečnilo počátkem roku 2004 - ukázala, že uváděný časový nesoulad mezi plánovaným a skutečným zapojením zdrojů stále narůstá. Bylo zřejmé, že vydání třetí emise dluhopisů podle původního plánu (tj. v roce 2004), není nejefektivnější. Proto byla emise odložena na rok 2005 a hledal se způsob, jak vznikající neefektivitu odstranit.
Jaké byly hlavní důvody
Řešením byla myšlenka zkombinovat střednědobé jednorázově čerpané zdroje z emise s flexibilně čerpatelnými zdroji krátkodobými.
Zpočátku se jako vhodný kandidát na produkt splňující potřeby města jevil známý a hojně využívaný bankovní úvěr. Při detailním rozboru se však vynořilo několik problémových vlastností úvěru. Šlo především o následující komplikace:
čerpání a splácení prostředků probíhá podle předem nasmlouvaného harmonogramu,
je třeba počítat s rezervačním poplatkem za nečerpané zdroje,
legislativní regulace (zvláště zákon o zadávání veřejných zakázek) prodlužují dobu potřebnou k získání úvěru,
poskytovatel úvěru vyžaduje vedení (přinejmenším části) platebního styku přes něj.
Pochopitelně tyto nedostatky nelze paušalizovat a je možné vyjednání individuálních podmínek. K tomu je ovšem potřeba předem přesně identifikovat požadavky města.
Právě při identifikaci přesných požadavků a představ města a jejich konfrontaci s dostupnou nabídkou produktů finančního trhu vznikla idea financovat město prostřednictvím směnek. Odtud byl už jen krok k záměru založit - po vzoru velkých korporací - směnečný program.
Po srovnání indikativních nabídek na vedení směnečného programu i úvěrů se ukázalo, že směnky jsou levnější a flexibilnější než úvěr. Zastupitelstvo města Brna proto rozhodlo (snad i díky dobrým zkušenostem s programem dluhopisovým) o založení směnečného programu.
Na základě interního výběrového řízení (podle platné městské Metodiky o zadávání veřejných zakázek) byl určen aranžér programu. Současně byly dodefinovány všechny parametry programu.
Co program městu umožňuje
Po schválení a uzavření všech potřebných smluv (což zabralo asi dva měsíce) má Brno směnečný program, který umožňuje městu flexibilně řídit objem vypůjčených prostředků. Město nemusí čerpat prostředky s předstihem a přitom má garanci, že je bude mít v okamžiku potřeby k dispozici. Kratší splatnosti směnek, v kombinaci s možnosti směnky splácet nebo opětovně čerpat, dává Brnu možnost korigovat objem cizích zdrojů zcela dle potřeby a také podle situace na trhu.
Směnečný program byl založen jako doplněk programu dluhopisového. Vzhledem k plánované emisi dluhopisů v roce 2005 je tedy prozatím jednoroční (s možností prodloužení). Směnky vydané v rámci programu budou splaceny z emise dluhopisů a jejich investiční určení je stejné. Tím bude zároveň dosaženo okamžitého vyššího zapojení zdrojů z emise dluhopisů.
Od prosince 2004, kdy byl směnečný program spuštěn, byly vydány dvě tranše směnek, které se setkaly s kladným přijetím ze strany investorů. Zájem o směnky v rámci programu vydávané je také určitým průzkumem o postavení a kreditu města na finančním trhu a mapuje potenciální zájem o emisi dluhopisů.
Představy, které založení programu motivovaly, byly naplněny. Dokonce lze říci, že - byly díky nečekanému snížení úrokových sazeb ČNB v lednu 2005 i překonány. Financování na bázi pohyblivé úrokové sazby a současné odložení emise dluhopisů Brnu umožňují na tomto poklesu ceny peněz aktivně participovat. Další finanční úspora vyplynula z rozdílu úrovní krátkodobých sazeb použitých pro směnky a dlouhodobých sazeb relevantních pro dluhopisy.
Jako průkopník tohoto způsobu financování v komunální sféře město Brno založilo směnečný program za velmi výhodných podmínek a potvrdilo svoji pověst města, které je otevřené k novým způsobům financování a je připravené teoretické koncepce prakticky implementovat.
Existence směnečného programu dává městu do budoucna také svobodu volby, jakým způsobem se bude financovat, a tvoří konkurenci klasickým úvěrům.
Směnečný program města Brna:
má garantovaný rámec 850 mil Kč,
za nečerpané prostředky se neplatí žádný rezervační poplatek,
je udržován zdarma,
umožňuje vydávat směnky v datech, splatnostech a objemech dle potřeb města,
garantuje cenu financování na úrovni obvyklé ceny financování úvěrem
Připravilo mediální oddělení Magistrátu města Brna