"Růst ekonomiky České republiky zabezpečuje i růst města Zlína," konstatoval v našem rozhovoru první náměstek zlínského primátora Martin Janečka, kterému jsme položili následující otázky:
Jak hospodařilo vaše město v prvním pololetí tohoto roku?
Zlín má pro letošní rok schválený rozpočet ve výši 1,2 miliardy korun. Výsledky za první pololetí se vyvíjely pozitivně. I když jsme rozpočet plánovali a následně schválili jako schodkový, s výší schodku 370 miliónů korun, bylo hospodaření města za první půlrok ziskové. Bylo to dáno zejména dobrým růstovým tempem u daňových příjmů a nižším čerpáním investic. Ty se každoročně více čerpají ve 2. pololetí roku (v závislosti na klimatických podmínkách). I kvůli těmto faktorům město dosáhlo zisk 31 miliónů korun.
Za poslední dva roky vzrostly daňové příjmy do rozpočtu města o 29 miliónů korun. Dynamika jejich růstu však dál pokračuje a v první polovině roku zaznamenala nárůst o dalších 8 miliónů.
Důvod je nezbytné vidět v celkovém velmi dobrém ekonomickém vývoji a hospodářském růstu České republiky. Díky dobře nastartované ekonomické reformě této vlády se obecně lépe vybírají daně do všech rozpočtů. Tedy do rozpočtů obcí, měst, krajů i samotného státu. Tam, kde tomu tak není, nelze hledat příčinu v obecné rovině, ale ve schopnosti si daňové příjmy správně naplánovat, mít správný kvalifikovaný odhad.
Pozitivně se i ve Zlíně vyvíjí zejména výběr daně z přidané hodnoty, což svědčí o tom, že hospodářství celé ČR je nastartováno správným směrem.
Příznivý výsledek hospodaření ovlivní kvalitativně život všech občanů města Zlína, zvýší se míra investic. Do konce letošního roku by mělo být proinvestováno zhruba 750 miliónů korun, což představuje rekordní výši investic za poslední tři roky. Pro zajímavost je to o 70 % investic více než v loňském roce.
To je jistě pro občany Zlína dobrá zpráva. Do kterých oblastí se bude nejvíce investovat?
Zejména do oblasti bydlení, služeb a komunálního rozvoje. Ještě v letošním roce chceme zahájit stavbu Podnikatelského inovačního centra Zlín za 66 miliónů korun - s termínem dokončení v příštím roce. Jednáme o možnosti získat na tuto investici dotaci z EU ve výši asi 50 miliónů korun.
Bude pokračovat výstavba obytného souboru na Jižních svazích a mimo jiné rekonstrukce bytových domů v majetku města (například plánované zateplení obvodového pláště na II. Segmentu na Jižních svazích).
Významnou investiční oblastí je tělovýchova a zájmová činnost. Už jsme dokončili stavbu II. ledové plochy, dále poskytneme finanční prostředky městské obchodní společnosti STEZA na zlepšení budovy Městských lázní ve Zlíně a SK Zlín na výstavbu tribuny na fotbalovém stadionu.
Rovněž do oblasti kultury směřují investiční prostředky, mj. do Kongresového centra Zlín a zejména do obnovy obchodního a společenského centra Malá scéna.
Co se týče dopravní infrastruktury, nejvíce prostředků chceme investovat do rekonstrukce křižovatky Antonínova ul. - 51. budova, cyklostezek, dále do opravy komunikací a chodníků. Zastupitelstvo v loňském roce schválilo přijetí úvěru na tyto investice až do výše 400 miliónů korun. Tento úvěr bude čerpán do roku 2006, nepředpokládáme však, že použijeme celou částku. Počítáme s čerpáním kolem 300 miliónů korun.
Přijetí úvěru v žádném případě neohrozí hospodaření města. Roční dluhová služba se bude pohybovat kolem deseti procent.
Jaká je zadluženost města a do jaké míry zatěžuje jeho rozpočet? Myslíte si, že by se měl současný 30% limit dluhové služby obcí zvýšit?
Podle schváleného závěrečného účtu města za rok 2004 zadluženost dosahovala 90 miliónů korun. Jde o tři úvěry, které byly přijaty v letech 2000 až 2001. Nejvýznamnější z nich - úvěr na stavbu čistírny odpadních vod bude splacen již v letošním roce, zbývající dva úvěry v roce 2006. Aktuálně je výše těchto nesplacených úvěrů 55 miliónů korun. Vzhledem k plánovaným příjmům ve výši 1,309 mld. korun se jeví tato zadluženost jako velmi nízká. V žádném případě nezatěžuje městský rozpočet.
Podle mého názoru není nutné zvyšovat 30% limit dluhové služby obcí. Mimochodem, dluhová služba našeho města se pohybuje okolo 6 %.
Někteří představitelé samospráv požadují pro města a obce, které aktivně podporují rozvoj podnikání na svém území, posílit motivační prvek v podílu na sdílených daních. Je to také váš názor?
V žádném případě s tímto názorem nesouhlasím, protože města a obce nestojí na stejné startovní čáře. Každé město má svá specifika. Já například mohu jakýmkoliv způsobem podporovat rozvoj podnikání ve městě, ale rozhodně nemůžu ovlivnit například geografické podmínky, které jsou pro rozvoj podnikání nezbytné.
Bude se návrh rozpočtu města Zlína na rok 2006 zásadně odlišovat od toho letošního? Které priority bude obsahovat?
Návrh rozpočtu na příští rok se nebude zásadně odlišovat od letošního roku. Prioritou bude oblast dopravy, zejména opravy komunikací a chodníků. V příštím roce se také chceme zaměřit na školství.