Stavební úřad oznámí zahájení stavebního řízení dotčeným orgánům státní správy a všem známým účastníkům řízení a nařídí ústní jednání spojené s místním šetřením. Současně upozorní účastníky, že své námitky mohou uplatnit nejpozději při ústním jednání, jinak k nim nebude přihlédnuto. K připomínkám a...
Stavební úřad oznámí zahájení stavebního řízení dotčeným orgánům státní správy a všem známým účastníkům řízení a nařídí ústní jednání spojené s místním šetřením. Současně upozorní účastníky, že své námitky mohou uplatnit nejpozději při ústním jednání, jinak k nim nebude přihlédnuto. K připomínkám a námitkám, které byly nebo mohly být uplatněny v územním řízení nebo při projednávání regulačního i územního plánu zóny nebo územního projektu zóny, se nepřihlíží (§ 61 odst. 1 stavebního zákona). Od místního šetření, popřípadě též od ústního jednání může stavební úřad upustit, jsou-li mu dobře známy poměry staveniště a žádost poskytuje dostatečný podklad pro posouzení navrhované stavby (§ 61 odst. 2).
Jaké jsou lhůty
Stavební úřad oznámí účastníkům zahájení stavebního řízení nejméně 7 dní před konáním místního šetření, popřípadě ústního jednání. Ve stavebním řízení je tedy místní šetření na rozdíl od územního řízení (§ 36 odst. 1 věta první) obligatorní, může od něj však být upuštěno, budou-li splněny současně obě shora uvedené podmínky. Zda se v konkrétním případě bude konat, či nikoli, je věcí úvahy stavebního úřadu. Upustí-li stavební úřad od ústního jednání, určí, do kdy mohou účastníci uplatnit námitky, a upozorní je, že k později podaným námitkám nebude přihlédnuto; určená lhůta nesmí být kratší než sedm dní (§ 61 odst. 3). U liniových staveb nebo v odůvodněných případech též u staveb zvlášť rozsáhlých, s velkým počtem účastníků řízení, stavební úřad uvědomí účastníky o zahájení stavebního řízení veřejnou vyhláškou nejméně 15 dní před konáním místního šetření, popřípadě ústního jednání, před uplynutím lhůty stanovené podle odst. 3 (§ 61 odst. 4). Obec a orgány státní správy uvědomí stavební úřad vždy jednotlivě. Dotčené orgány jsou povinny sdělit své stanovisko ve stejné lhůtě, ve které mohou uplatnit své námitky účastníci řízení (§ 61 odst. 5). Na rozdíl od územního řízení (§ 36 odst. 3 věta druhá) ve stavebním řízení nemůže dotčený orgán státní správy požádat ve stavebním řízení o prodloužení lhůty k podání svého stanoviska.
Posuzované otázky
Ve stavebním řízení stavební úřad přezkoumá, zda:
dokumentace splňuje podmínky územního rozhodnutí a požadavky týkající se veřejných zájmů (zejména ochrany životního prostředí a zdraví a života),
dokumentace odpovídá obecným technickým požadavkům na výstavbu a zvláštnímu předpisu (vyhl. č. 369/2001 Sb., o obecných technických požadavcích zabezpečujících užívání staveb osobami s omezenou schopností pohybu a orientace),
jsou zajištěny komplexnost a plynulost výstavby a včasné vybudování technického, občanského nebo jiného vybavení potřebného k řádnému užívání,
bude stavbu provádět oprávněná právnická nebo fyzická osoba podnikající podle zvláštních předpisů nebo zda bude u staveb a prací na nich, které budou stavět samy pro sebe nebo svépomocí (§ 44 odst. 2 a 3) bude zajištěno odborné vedení a provádění stavby nebo zda je zajištěn odborný dozor (§ 62 odst. 1).
právník, odborný asistent
Stavební fakulty ČVUT