Terénní úpravy, práce a zařízení: Povolení stavebního úřadu vyžadují, pokud k tomu nejsou příslušny podle zvláštních předpisů jiné orgány, terénní úpravy, kterými se podstatně mění vzhled prostředí nebo odtokové poměry a dále též...
Terénní úpravy, práce a zařízení: Povolení stavebního úřadu vyžadují, pokud k tomu nejsou příslušny podle zvláštních předpisů jiné orgány, terénní úpravy, kterými se podstatně mění vzhled prostředí nebo odtokové poměry a dále též těžební a jim podobné a s nimi související práce, nejedná-li se o činnost prováděnou hornickým způsobem. Povolení se nevydává, jestliže stavební úřad v územním rozhodnutí od jeho vydání upustil (§ 71 odst. 1 stavebního zákona - dále jen s. z.). Předmětem dalšího výkladu budou pouze terénní úpravy a zařízení.
Terénní úpravy podle stavebního zákona: Jsou stanoveny dvě podmínky, při jejichž splnění (stačí vždy jedné z nich) terénní úpravy podléhají povolení stavebního úřadu. V obou případech vyžadují územní rozhodnutí ve formě rozhodnutí o využití území a v případě, že od něj stavební úřad v územním rozhodnutí neupustil (viz výše), také následné povolení (nikoli stavební povolení, neboť nejde o stavbu). Naopak kolaudační rozhodnutí vyžadují terénní úpravy jen v případech, kdy to stavební úřad v povolení stanovil (viz § 76 odst. 2 s. z.). Na řízení o povolení terénních úprav, prací a zařízení podle § 71 odst. 1 a 4 se vztahují přiměřeně ustanovení oddílu 4 (§ 73 s. z.).
Zařízení podle stavebního zákona: Především je třeba rozlišit reklamní, informační a propagační zařízení a stavby pro tyto účely (např. § 60 vyhlášky č. 137/1998 Sb., o obecných technických požadavcích na výstavbu).
Stavební zákon sám pojem "stavba pro reklamu, informaci a propagaci" nedefinuje ani nepoužívá, ale vzhledem k výše citovanému ustanovení prováděcí vyhlášky (analogické, byť podstatně podrobnější podmínky týkající se těchto staveb a zařízení obsahuje i "pražská" vyhláška - vyhl. č. 26/1999 Sb. hl. m. Prahy) je třeba tyto dvě kategorie zásadně odlišovat.
Posouzení, zda v konkrétním případě jde o zařízení (typicky jde o tzv. billboardy - reklamní panely - umisťované převážně buď na štítových zdech domů nebo na pozemcích) nebo o stavby pro shora uvedené účely, přísluší stavebnímu úřadu. Rozhodujícím kritériem pro toto posouzení je vždy "stavebně technické provedení". Důvodem pro toto rozlišování je, že pokud jde o stavbu, podléhá taková stavba vždy územnímu rozhodnutí, stavebnímu povolení i kolaudačnímu rozhodnutí, zatímco v případě "pouhého" zařízení je proces povolování podstatně jednodušší, když stačí pouhé ohlášení (viz další výklad).
právník, odborný asistent
Stavební fakulty ČVUT