Státní stavební dohled - dokončení: Je-li důvodná obava z ohrožení veřejných zájmů, je orgán státního stavebního dohledu oprávněn nařídit na náklad stavebníka nebo vlastníka stavby sejmutí a přezkoušení vzorků, zkoušky stavby a přizvat...
Státní stavební dohled - dokončení: Je-li důvodná obava z ohrožení veřejných zájmů, je orgán státního stavebního dohledu oprávněn nařídit na náklad stavebníka nebo vlastníka stavby sejmutí a přezkoušení vzorků, zkoušky stavby a přizvat znalce pro posouzení technicky obtížných nebo neobvyklých staveb (§ 101 stavebního zákona - dále jen s. z.).
Zjistí-li orgán státního stavebního dohledu na stavbě závadu, vyzve podle povahy věci stavebníka, oprávněnou osobu nebo právnickou osobu nebo fyzickou osobu podnikající podle zvláštních předpisů provádějící stavbu, aby zjednali nápravu, nebo upozorní jiný odpovědný orgán, aby učinil potřebná opatření (§ 102 odst. 1 s. z.).
Nedbá-li osoba výzvy orgánu státního stavebního dohledu, vydá stavební úřad rozhodnutí, kterým nařídí zjednání nápravy; při provádění stavby může stavební úřad práce na stavbě zastavit. Odvolání proti rozhodnutí o zastavení prací nemá odkladný účinek.
Po zjednání nápravy lze v pracích na stavbě pokračovat jen na základě nového rozhodnutí stavebního úřadu (§ 102 odst. 2 s. z.).
V rozhodnutí podle odst. 2 může stavební úřad uložit fyzické nebo právnické osobě podle povahy věci též povinnost zdržet se takové činnosti, která nad přípustnou míru stanovenou zvláštními předpisy poškozuje životní prostředí, nebo povinnost provést taková opatření, která sníží nepříznivé účinky jejich činnosti na přípustnou míru. Působnost jiných orgánů podle zvláštních předpisů není dotčena (§ 102 odst. 4 s. z.).
Zjistí-li orgán státního stavebního dohledu na stavbě neodstranitelnou závadu vzniklou při provádění stavby, která brání pokračování v pracích na stavbě, zruší stavební úřad na jeho podnět stavební povolení a určí další postup (§ 102 odst. 4 s. z.). Tento "další postup" je určen ustanovením § 88 odst. 1 písm. c) s. z., podle kterého stavební úřad nařídí odstranění takové stavby (stavby, k níž bylo stavební povolení zrušeno).
Vlastník stavby je povinen dokumentaci skutečného provedení stavby uchovávat po celou dobu jejího užívání; při změně vlastnictví stavby ji odevzdá novému nabyvateli a při odstranění stavby stavebnímu úřadu (§ 103 odst. 1 s. z.).
Vlastníci rozvodných sítí, kanalizace a ostatních liniových staveb a zařízení jsou povinni vést o nich evidenci a z té poskytovat osobám, které prokáží odůvodněnost svého požadavku, ověřené údaje o jejich poloze (§ 103 odst. 2 s. z.).
Nejsou-li zachovány doklady (především ověřená dokumentace), z nichž by bylo možno zjistit účel povolení stavby, platí, že stavba je určena k účelu, pro který je svým stavebně technickým uspořádáním vybavena. Jestliže vybavení stavby nasvědčuje několika účelům, má se za to, že stavba je určena k účelu, ke kterému se užívá bez závad.
(Tímto dílem končí náš seriál článků zabývajících se problematikou stavebního zákona a dalších souvisejících právních předpisů - pozn. redakce.)
právník, odborný asistent
Stavební fakulty ČVUT
Z toho všeho není zřejmá dohledová činnost stavebního úřadu u již dokončených staveb. Tedy pokud již realizovaná stavba ohrožuje životní prostředí, životy nebo zdraví osob. Zdá se mi, že zákon jak je a já jej chápu , míří v podstatě na realizaci staveb v době výstavby, při provádění stavební činnosti. Ale jak je tomu když do domu zatéká a vlhnou zdi a vznikají plísně v bytech a majitel nic nedělá. Jaká je v této situaci úloha stavebního dohledu ?? Může dohledový orgán něco konstatovat a po té vlastníkovi stavby něco nařídit ? A to i za situace, když majitel domu nereaguje na podněty jeho obyvatel a tvrdí, že o nic nejde. Samozřejmě nikoho jiného do domu, aby něco zjistil na jeho technické stavu nevpustí.