01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Strategie rozvoje obcí se staly utopií, teď už jde o »přežití«

Až příliš mnoho obcí a měst si nepromyšleně pořizuje nový majetek. Tváří v tvář nevyhnutelné stagnaci ekonomiky to pro mnohé z nich může být finančním harakiri. Notabene, když už teď nemají ani na udržování stávajícího majetku.

Českou republiku čeká stagnace ekonomiky. Vláda zvedá daně i pojistné, přičemž degradovala slovo »reforma«. Nic takového totiž není na pořadu dne. Tzv. daňová reforma se před pár týdny o rok odložila a už se dokonce ani nevylučuje také odklad »důchodové reformy«. Stát převádí své povinnosti na obce a občany. Bere lidem majetky a příjmy, aby je hodil do hrdla svého plýtvání.

Poslední scénář vlády na rok 2012 počítá s 1% poklesem HDP, ale k opravě stávajícího návrhu zákona o státním rozpočtu, který vychází z ještě dubnových odhadů růstu ekonomiky v příštím roce o 2,5 %, ministr financí přistoupit nehodlá. Argumentuje tím, že počátkem roku 2012 makroekonomické ukazatele budou možná naznačovat dokonce ještě horší vývoj ekonomiky do budoucna - a pak že tedy už opravdu bude stát za to státní rozpočet opravit... S poklesem HDP tedy musíme počítat, a tím pádem i s meziročním úbytkem daňových příjmů obcí přibližně o 5 %. A to ještě v tom lepším případě.

Ekonomický růst je a byl totiž utopií - stejně jako trvale udržitelný rozvoj. Mnozí se mnou nemusí souhlasit, ale žijeme v éře dosud nejvyššího dosaženého blahobytu. A jak ukazuje hospodářská stagnace vyspělého světa, nyní jde již pouze o udržení naší životní úrovně, nikoliv o nějaký zásadnější růst. Jezdíme v autech, spotřebováváme neobnovitelné životní zdroje, devastujeme krajinu, žijeme rychle, dravě, bezohledně - a hlavně draze.

MAJETEK, KTERÝ MŮŽE STÁHNOUT OBCE A MĚSTA KE DNU

Dlouhá řada předchozích generací nám ve městech a obcích odkázala tolik majetku, že jej současná produktivní generace už nezvládá udržovat. Bez ohledu na privatizaci tu však kromě toho ještě existuje obrovitý majetek státu, který rovněž nejsme schopni udržovat. Přesto směle a bez zábran budujeme další a další nový veřejný majetek, aniž bychom pomýšleli na budoucnost. Jde o bezhlavé a nehorázné plýtvání penězi.

Evropská unie, ale hlavně ministerští úředníci - a nakonec i samospráva v leckterých městech a obcích si tak vykopali a mnozí přičinlivě dál hloubí jámu, do níž už dávno padají, aniž by to vůbec zaznamenali. Dárečky v podobě dotací jsou krutě vykoupeny. V kurzu jsou hlavně špatní hospodáři, kteří jsou krmeni podporami, dotacemi a prohlašováni za oběti stagnace.

SPOLEHLIVÝ FINANČNÍ ZABIJÁK

Praxe mně potvrdila, že řeším-li město se špatným stavem financí, nemohla za jeho problémy ekonomická krize, ba ani stát, nýbrž příslušná samospráva. Nejčastější bývají dluhy za nesmyslnou výstavbu nového majetku či velkolepé, až velkopanské rekonstrukce majetku dosavadního, využívaného jen hrstkou obyvatel. Jenže to jsou možná zprvu nenápadné, leč zcela spolehlivé krůčky a kroky k tomu, aby hospodaření daného samosprávného celku zamířilo k úpadku. Stavějí se »evropské« domy, zimní stadiony, nesmyslná infocentra, aquacentra, tenisové kurty, bazény, sportoviště. Peněz se naopak nedostává na obnovu majetku již vybudovaného - komunikace, rekonstrukce center, zastávky, mobiliář...

Samosprávy už nejsou schopny udržovat svůj dosavadní majetek, a přesto si z dotací či bez nich pořizují nový majetek. Vedle rozpadlého kulturního domu tak roste krásná zimní hala. Mechanismus rozdělování evropských dotací nezohledňuje, zda a jak se radnice stará o svůj dosavadní majetek. Zanedbáva-li jej, je »chudinkou« a čile přitom sbírá body v hodnocení. Jistěže existují výjimky, leč dotace dostávají až příliš často špatní hospodáři. Přitom budování nového majetku města a obce finančně zabíjí.

Nůžky mezi příjmy obcí a měst na straně jedné a příjmy státu na straně druhé se dramaticky rozevírají. Stát je však přitom rok od roku čím dál více zadlužený. A reakce samospráv? Plánují výstavbu nového majetku, čerpají investiční dotace a přitom jim klesají běžné příjmy a značně rostou běžné výdaje. Obce zdaleka nemají na odpisy dosavadního majetku, aby jej mohly udržovat! Přežije jen to sídlo, jež minimalizuje majetek, který je stojí peníze a který neprodukuje adekvátní služby a hodnoty pro občany. Jinak řečeno, samosprávy charakterizuje jedno - mnoho majetku, málo kvalitních služeb a hodně výdajů.

CO DĚLAT

Opatření měst a obcí pro »přežití« své budoucnosti určitě nebudou ani populární, ani bezbolestná.

Na straně příjmů lze učinit velmi málo:

Zvýšit místní poplatky.

Zvýšit daň z nemovitostí.

Zvednout pronájmy obecního majetku.

Získat dotace (nikoliv však na výstavbu nového majetku!).

Prodat nepotřebný majetek.

Racionalizovat hospodářskou činnost (vše ziskové) - lesy, skládky apod.

Na straně výdajů:

Provést audit majetku ve vazbě na náklady vs. hodnoty, které produkuje občanům - prodat nepotřebný, obnovit potřebný (praxe potvrzuje úspory zhruba třetiny běžných výdajů).

Provést velké komplexní racionalizace:

- technických služeb (úspora zhruba 25 % běžných výdajů);

- správy a údržby majetku (úspora zhruba 10 % běžných výdajů);

- kultury a sportu (úspora zhruba 20 % běžných výdajů);

- dopravních podniků (úspora zhruba 20 % běžných výdajů;

- nemocnic a zdravotních zařízení (úspora zhruba 15 % běžných výdajů);

- školských zařízení (úspora zhruba 5-10 % běžných výdajů);

- reorganizace společností a organizací měst (úspora zhruba 10 % běžných výdajů)

- úřadu města (úspora zhruba 5-10 % běžných výdajů).

Změnit motivace.

Nastavit procesy.

Stanovit standardy kvality.

Nastavit cíle.

Samospráva své příjmy ovlivní jen málo. Řídit finance obce proto znamená řídit výdaje, nikoliv příjmy. Obec je především vrchní nákupčí veřejných služeb. Budoucnost má pouze strategie přežití s bezvadně udržovaným majetkem, perfektními službami pro občany a bez plýtvání penězi. A pokud možno i bez dotací, zejména bez dotací na investice (vyjma malých obcí, jež se bez investičních dotací, třeba na kanalizace a ČOV, neobejdou).

Jedno je jisté: Peněz na účtech samospráv bude méně. O to více města a obce budou muset učinit dramatické změny ve svých výdajích a organizaci majetku a služeb. Bude nutné provést audity, racionalizace a změnu strategií. Snad se i na tyto projekty dočkáme podpory. Budoucnost samospráv je založena na schopnosti přežít v dobré kondici financí, majetku a služeb.

LUDĚK TESAŘ

ekonom - specialista na veřejné finance a hospodaření obcí www.cityfinance.cz

Přežije jen takové sídlo, jež minimalizuje svůj majetek, který je stojí peníze a neprodukuje žádné adekvátní služby a hodnoty pro občany.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down