01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Střed Opavy je k chodcům vlídnější

V letošním, již 4. ročníku soutěže Zklidňování dopravy ve městech a obcích bylo zvláštní Cenou časopisu Moderní obec oceněno město Opava za dlouhodobou koncepci omezování automobilové dopravy v historickém jádru města.

Program Zklidňování dopravy v centru města Opavy se uskutečňuje již od roku 1995 po etapách. Jednotlivé stavby - pěší zóny Ostrožná, Horní náměstí, Hrnčířská, zklidnění Masarykovy třídy, úprava prostoru před Komerční bankou - byly provedeny podle projektů předem projednaných s představiteli města, přičemž se zohlednily také připomínky občanů i podnikatelů, kterých se úpravy týkaly.

ŘIDIČI SI ZVYKAJÍ POMALU

Následná rekonstrukce Dolního náměstí a přilehlých ulic Solné, Mnišské vyžadovala novou úpravu parkování v centru. Zrušená parkovací stání na Dolním náměstí byla nahrazena krytým parkováním v novém parkovacím domě na přilehlém náměstí Osvoboditelů, které je nejlevnějším parkováním v centru města. Tento způsob parkování řidiči zpočátku málo využívali, ale radnice již zaznamenává postupný nárůst počtu parkujících vozidel, zejména pro krátkodobá stání (jedna až dvě hodiny).

Roční náklady na provoz parkovacího domu činí 1,8 miliónu korun, příjmy z parkovného však pouze 0,8 miliónu. Zhruba jednomiliónová provozní ztráta se hradí z příjmů placeného parkovacího stání v jiných lokalitách města. K lepšímu využití kapacity parkovacího domu přispěje cílená propagace spolu s rozmístěním navigačních velkoplošných informačních tabulí.

Finanční hledisko však není v tomto případě hlavním kritériem. Magistrát za mnohem významnější považuje socioekonomické efekty spočívající ve zklidnění dopravy v historickém jádru města, zlepšení bezpečnosti chodců i cyklistů, zvláště dětí, v ozdravení životního prostředí, a to snížením jak emisí těkavých látek v ovzduší, tak hladiny hluku.

ÚPRAVY OCEŇUJÍ HLAVNĚ PĚŠÍ

Rozporuplné reakce, zejména u řidičů, vzbudila změna dopravního řešení frekventované ulice Ratibořské, silnice I. třídy č. I/46 s průměrnou denní intenzitou osobní a nákladní dopravy 16 až 18 tisíc vozidel. Ratibořská ulice prochází hustě obydleným sídlištěm s 20 tisíci obyvateli a šlo u ní o změnu čtyřproudové komunikace na dva jízdní pruhy s dělicími ostrůvky, doplněné novou světelnou signalizací. Přes počáteční protesty řidičů, kteří namítali, že se doprava zpomalí, se realizované úpravy plně osvědčily a plynulost dopravy nebyla ohrožena. Současnou úpravu oceňují hlavně chodci, zejména rodiče s malými dětmi.

Zkušenosti se systémovým přístupem při řešení zklidnění dopravy v centru Opavy svědčí o tom, že se vedení města nesmí nechat zastrašit neodůvodněnými protesty, ale naopak musí komunikovat s občany a vysvětlovat jim podstatu a návaznost jednotlivých opatření, při zdůraznění jejich příznivých dopadů. Opavští inspiraci hledali v západoevropských městech, ve kterých jsou zásady a principy zklidňování dopravy samozřejmostí.

Proces zklidňování dopravy v centru Opavy má pokračovat dalšími investičními akcemi, mj. rekonstrukcí náměstí Osvoboditelů a vnitrobloků v městské památkové zóně. Celý proces zklidňování dopravy v centru města by měl být ukončen v roce 2008.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down