01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Střední Morava: Alokace nevystačí

Celkem 34 žádostí pro oblast podpory 1.3 Bezmotorová doprava v rámci Regionálního operačního programu (ROP) Střední Morava bylo letos k datu uzávěrky pro příjem žádostí (28. 2.) přijato Úřadem Regionální rady. Které z nich budou podpořeny, o tom se rozhodovalo až na samém sklonku června, tedy již...

Celkem 34 žádostí pro oblast podpory 1.3 Bezmotorová doprava v rámci Regionálního operačního programu (ROP) Střední Morava bylo letos k datu uzávěrky pro příjem žádostí (28. 2.) přijato Úřadem Regionální rady. Které z nich budou podpořeny, o tom se rozhodovalo až na samém sklonku června, tedy již po naší redakční uzávěrce. Přesto úřad ještě před konečným verdiktem oceňoval snahu žadatelů navázat svými projekty na síť regionálně významných cyklostezek stejně jako na koncepce obou krajů - Zlínského a Olomouckého, které Region soudržnosti Střední Morava vytvořily.

Mgr. Renata Škrobálková z Úřadu Regionální rady ovšem konstatuje, že celková výše požadované dotace z Regionálního operačního programu byla 539 mil. Kč, tedy téměř čtyřikrát více, než kolik činila předpokládaná alokace (140 mil. Kč) uvedená ve výzvě. Na Střední Moravě očekávají, že pro období let 2007 až 2013 budou na bezmotorovou dopravu alokovat celkem 20,4 mil. eur. "Po ukončení příjmu žádostí v ostatních výzvách budeme moci vyhodnotit skuteč- nou poptávku v rámci jednotlivých oblastí a podoblastí podpory a podle toho případně i přehodnotit výši předpokládané alokace nejen u bezmotorové dopravy," podotkla Mgr. Renata Škrobálková s tím, že tyto kroky jsou však výhradně v kompetenci Výboru Regionální rady.

Při dalším bližším pohledu na předložené akce je zřejmá snaha žadatelů o integrované projekty. Obce při přípravě a plánování tras spolupracují a mají často v rámci mikroregionů či kraje zpracovány rozvojové strategie řešící i oblast bezmotorové dopravy.

A jakých nejčastějších chyb se žadatelé dopouštějí? Mgr. Jana Škrobálková odpovídá: "Například nesouladu mezi údaji uváděnými ve webové žádosti Benefit a studii proveditelnosti. Nebo když výchozí a plánovaná hodnota monitorovacích indikátorů byly totožné a rozdíl byl nesprávně roven 0 či by- la-li špatně stanovena délka referenčního období ve webové aplikaci CBA a finanční analýze. Někdy také scházelo grafické vyjád-ření předmětu projektu. Tyto nedostatky se ovšem standardně vyskytují i u ostatních žádostí o podporu z ROP Střední Morava."

Obcím a sdružením obcí, které se teprve chystají žádost o podporu podat, z Úřadu Regionální rady vzkazují: Určitě se vyplatí dopředu posoudit, zda projekt navazuje na strategie nebo koncepce rozvoje, s nimiž pracují kraje, případně města. Konkrétně u bezmotorové dopravy se vybudování souvislých úseků v návaznosti na jejich plánování a přípravu pozitivně odrazí v celkovém hodnocení projektů. Žadatelé by se neměli vzdát ani možnosti své náměty konzultovat s pracovníky úřadu. Vyhnou se tak případným nesrovnalostem v projektech.

/rš/

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down