01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Střet zájmů u člena rady obce

V radě obce máme člena (podnikatele v rámci dopravy), který by chtěl od obce získat zakázky související s předmětem jeho podnikání (například vývoz velkoobjemových kontejnerů s odpadem při jarním úklidu, dovoz materiálů za účelem oprav a rekonstrukcí atd.). Nebude to z jeho strany porušení zákona o...

V radě obce máme člena (podnikatele v rámci dopravy), který by chtěl od obce získat zakázky související s předmětem jeho podnikání (například vývoz velkoobjemových kontejnerů s odpadem při jarním úklidu, dovoz materiálů za účelem oprav a rekonstrukcí atd.). Nebude to z jeho strany porušení zákona o střetu zájmů?

Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o střetu zájmů), ukládá určitým, v zákoně vymezeným osobám působícím ve veřejné správě (dále jen veřejní funkcionáři), mnohé povinnosti, případně stanoví určitá omezení.

V podmínkách obcí se zákon o střetu zájmů vztahuje na dlouhodobě uvolněné členy zastupitelstva obce, starostu, místostarostu a členy rady obce, kteří nejsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni, a také na některé vedoucí úředníky obce zařazené do obecního úřadu. Na člena rady obce se tedy zákon o střetu zájmů vztahuje vždy, a to bez ohledu na to, zda jde o funkci uvolněnou, nebo neuvolněnou.

Zákon o střetu zájmů mimo jiné stanoví pro veřejné funkcionáře tyto povinnosti:

vykonávat svoji funkci tak, aby nedocházelo ke střetu mezi jejich osobními zájmy a zájmy, které jsou povinni z titulu své funkce prosazovat nebo hájit - tzn., že dojde-li ke střetu veřejného zájmu se zájmem osobním, nesmí veřejný funkcionář upřednostňovat svůj osobní zájem před těmito veřejnými zájmy (zejména nesmí ohrozit veřejný zájem tím, že využije svého postavení, pravomoci nebo informací získaných při výkonu své funkce k získání majetkového nebo jiného prospěchu nebo výhody pro sebe nebo jinou osobu),

podávat oznámení o osobním zájmu - veřejný funkcionář je povinen při jednání orgánu, ve kterém vystoupí v rozpravě, předložit návrh nebo je oprávněn hlasovat, oznámit svůj poměr k projednávané věci, jestliže se zřetelem k výsledku projednání věci by mu mohla vzniknout osobní výhoda nebo újma anebo má-li na věci jiný osobní zájem (to neplatí, jde-li jinak o prospěch nebo zájem obecně zřejmý); takové oznámení podává veřejný funkcionář ústně v průběhu jednání, nejpozději však před tím, než orgán přistoupí k hlasování; obdobnou povinnost pro všechny členy zastupitelstva obce stanoví § 83 odst. 2 zákona o obcích,

podávat oznámení o činnostech, majetku a příjmech, darech a závazcích (dále jen prohlášení) - prohlášení je každý veřejný funkcionář povinen učinit nejpozději do 30. června následujícího kalendářního roku; v prohlášení se uvádí mimo jiné skutečnost, že veřejný funkcionář podniká, včetně předmětu, způsobu a místa výkonu podnikání.

Vedle těchto »obecných« povinností zákon o střetu zájmů ve vztahu k některým kategoriím veřejných funkcionářů stanoví podmínku zákazu výkonu určitých činností (upravuje omezení některých činností veřejných funkcionářů) - veřejný funkcionář nesmí například podnikat nebo provozovat jinou samostatnou výdělečnou činnost apod. Ve vztahu k členům rady obce se však toto omezení neuplatní.

Je na místě poznamenat, že za nesplnění některých zákonem stanovených povinností lze veřejného funkcionáře sankcionovat - přestupku se dopustí veřejný funkcionář, který nepodal oznámení o osobním zájmu, nedodržel lhůtu k podání prohlášení a nepodal jej ani v dodatečné lhůtě, uvedl zjevně nepřesné, neúplné nebo nepravdivé údaje v prohlášení nebo vykonával funkci nebo činnost, kterou tento zákon stanoví jako neslučitelnou s výkonem funkce veřejného funkcionáře.

Zákon o střetu zájmů tedy nezakazuje, aby člen rady obce zároveň podnikal a není ani vyloučeno, aby s ním jako se soukromým podnikatelem obec, ve které je zároveň členem rady, uzavírala smlouvy. Pokud tedy člen rady obce splní v zákoně mu stanovené povinnosti, pak k porušení zákona o střetu zájmů nedojde.

V této souvislosti je ale třeba upozornit, že je povinností obce, coby zadavatele veřejné zakázky, aby při zadávání veřejných zakázek dodržovala zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace.

 

Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down