Do letošního veřejného on-line hlasování o grant iniciativy Sázíme budoucnost Nadace Partnerství se přihlásilo 35 projektů, což je nejvyšší účast v historii. Absolutním vítězem s 2667 hlasy se stal projekt Stromy napříč lány přihlášený regionálním centrem Hnutí Brontosaurus Podluží. Partnerem iniciativy je i letos síť velkoobchodů makro Cash & Carry ČR.
Iniciativa Sázíme budoucnost Nadace Partnerství každoročně přispívá na výsadbu stromů ve volné krajině i na jejím rozhraní. Za vítězným projektem Stromy napříč lány stojí regionální centrum Hnutí Brontosaurus Podluží, které ve spolupráci s obcí Mikulčice na Hodonínsku a místními obyvateli připravilo návrh na výsadbu ovocného stromořadí sestávajícího ze 45 stromů, které propojí obce Mikulčice a břeh Kyjovky.
„Výsadba zpestří polní krajinu a přispěje k její udržitelnosti, poskytne také úkryt živočichům. Místním lidem nabídne možnost procházek od obce k řece a v budoucnu i příležitost nasbírat si ovoce. A také jim dá šanci zapojit se do péče o své okolí,” popsali projekt jeho autoři. Výsadba proběhne na podzim, přesný termín bude oznámen v září.
„Z rekordního počtu zapojených projektů máme velkou radost. Vnímáme to jako důkaz, že iniciativa Sázíme budoucnost ve společnosti rezonuje a je o ni stále větší zájem. Je to pro nás velké povzbuzení, ale bereme to i jako závazek nadále tuto energii smysluplně rozvíjet. To, že část prostředků poputuje do oblasti zasažené tornádem je pro nás klíčové. Stromy a zeleň teď v regionu citelně chybějí – a pokud ji neobnovíme tento podzim, příští rok bude na Hodonínsku a Břeclavsku připomínat Saharu. Z toho důvodu jsme v Nadaci Partnerství založili i veřejnou sbírku a pracujeme na plánu dlouhodobé obnovy jižní Moravy,” řekla za Nadaci Partnerství Anna Poledňáková, PR manažerka iniciativy Sázíme budoucnost.
Na druhém místě se umístil projekt Za papír sázíme stromy – Zdislava 2021 s 736 hlasy, který do hlasování přihlásilo sdružení Lemniskáta – život bez bariér, o. p. s. Pomyslnou bronzovou medaili za 668 hlasů si odnesl návrh Revitalizace bývalé skládky ve Štěpánkovicích, jejímž autorem je Sázíme stromy, z. ú.
Stromy místo letáků jsou již dvanáct let společným projektem makro Cash & Carry ČR a Nadace Partnerství. Usiluje o popularizaci přechodu od papírových k elektronickým letákům. Za každého zákazníka, který se přihlásí k odběru elektronického namísto tištěného letáku, makro přispěje nadaci 20 korun na výsadbu stromů. Od roku 2010 tak makro přerozdělilo již více než 1 600 000,- korun mezi celkem 72 projektů přihlášených do grantů Nadace Partnerství, díky čemuž bylo vysázeno 3137 stromů a keřů.
„Letošní ročník trhal rekordy nejen v počtu projektů, které do něj byly přihlášeny, ale také v počtu hlasujících. Děkujeme všem zúčastěným a gratulujeme vítěznému projektu z Mikulčic. Jsme rádi, že tato pozitivní zpráva putuje právě do oblasti potýkající se stále ještě s důsledky nedávného ničivého zásahu tornáda a pevně věříme, že grant autorům projektu udělá stejnou radost jako nám,“ konstatoval Martin Čivrný, manažer udržitelnosti, Makro Cash & Carry ČR, které bylo mezi prvními velkými firmami, které šly oblastem zasaženým tornádem okamžitě také na pomoc. Hned druhý den poté, co se tento ničivý živel Moravou prohnal, expedovalo makro do postižených oblastí suroviny v hodnotě čtvrt milionu, z kterých jejich gastro partneři připravovali jídlo pro pomáhající hasiče, řemeslníky i dobrovolníky.
Více než na globální pomoc se však společnost zaměřila na adresnou pomoc jednotlivcům, kteří se z minuty na minutu ocitli bez živnosti či střechy nad hlavou a bez vyhlídky na pomoc. Jedním z takových byl provozovatel prodejny s potravinami Můj obchod v Moravské Nové Vsi. Neuplynulo ještě ani půl roku ode dne, kdy prodejnu zakoupil, zrenovoval, vybavil sortimentem a otevřel, když se nad jeho obchodem přehnalo tornádo, odneslo mu střechu a rozmetalo vybavení prodejny na kusy. „Když jsme se jeho příběh dozvěděli, neváhali jsme ani minutu a pustili se do obnovy jeho prodejny,“ dodal Martin Čivrný za makro, které majiteli obchodu zajistilo kompletní „potornádový“ servis – zajistilo statika, zaplatilo novou střechu, vybavení obchodu i jeho rebranding.
/zr/
Ilustrační foto: archiv iniciativy Sázíme budoucnost*