Je nějakým předpisem dána organizační struktura obecního úřadu? Jak zjistím, který odbor úřadu vyřizuje příslušnou agendu? Stanovení organizační struktury obecního úřadu je vnitřní záležitostí obce, právní předpisy stanoví pouze základní pravidla. Zákon o obcích stanoví, že obecní úřad tvoří...
Je nějakým předpisem dána organizační struktura obecního úřadu? Jak zjistím, který odbor úřadu vyřizuje příslušnou agendu?
Stanovení organizační struktury obecního úřadu je vnitřní záležitostí obce, právní předpisy stanoví pouze základní pravidla.
Zákon o obcích stanoví, že obecní úřad tvoří starosta, místostarosta (místostarostové), tajemník obecního úřadu, je-li tato funkce zřízena, a zaměstnanci obce zařazení do obecního úřadu; v čele obecního úřadu je starosta.
Obecní úřad se podle zákona o obcích může členit na odbory a oddělení. Ne každý obecní úřad však musí byt organizačně členěn, k vnitřnímu členění dochází v závislosti na velikosti obce, rozsahu působnosti konkrétního obecního úřadu (například zákon o živnostenských úřadech přímo stanoví, že působnost obecních živnostenských úřadů vykonávají odbory obecních úřadů obcí s rozšířenou působností) a počtu zaměstnanců. Zejména na malých obcích s minimálním počtem zaměstnanců, se obecní úřady zpravidla nečlení.
O organizační struktuře obecního úřadu rozhoduje rada obce, neboť té je podle zákona o obcích vyhrazeno stanovit rozdělení pravomocí v obecním úřadu, zřizovat a zrušovat odbory a oddělení obecního úřadu.
Radou stanovená organizační struktura (stejně jako rozhodnutí rady o tom, že se obecní úřad členit nebude), se odrazí v organizačním řádu obecního úřadu, který podle zákona o obcích rovněž schvaluje rada obce.
Organizační řád musí být vydán pro každý obecní úřad, je to základní organizační předpis, který rozděluje kompetence mezi odbory (oddělení) úřadu, příp. jednotlivé zaměstnance. Vedle organizační struktury by měl organizační řád obsahovat zejména: úřední hodiny pro veřejnost, konkrétní úkoly starosty a místostarosty (pokud je místostarostů více, s uvedením, který z nich zastupuje starostu v době jeho nepřítomnosti), tajemníka obecního úřadu, je-li funkce zřízena, náplň činnosti jednotlivých odborů a oddělení aj.
V obci, kde se rada obce nevolí, rozhodování o rozdělení pravomocí v obecním úřadu, včetně kompetence zřizovat odbory a oddělení obecního úřadu, přechází na zastupitelstvo obce; schvalování organizačního řádu je za takové situace vyhrazeno starostovi, který je rozhodnutím zastupitelstva obce vázán.
Pokud jde o informovanost veřejnosti o struktuře obecního úřadu a činnosti jednotlivých odborů (oddělení), ta je zajištěna zejména prostřednictvím zákona o svobodném přístupu k informacím a zákona o obcích.
Popis organizační struktury obecního úřadu je totiž jednou z informací, které jsou podle zákona o svobodném přístupu k informacím a prováděcího předpisu k němu obce povinny zveřejňovat ve svém sídle a rovněž způsobem umožňujícím dálkový přístup; vedle toho obec takto zveřejňuje informace o tom, kde lze podat žádost či stížnost, předložit návrh, podnět či jiné dožádání a také popis postupů, které musí obec při vyřizování podání dodržovat. V současné době je již zcela běžné, že obce na svých webových stránkách zveřejňují nejenom výše uvedené informace, ale celé texty organizačního řádu obecního úřadu.
Podle zákona o obcích má každý občan právo nahlížet do usnesení přijatých orgány obce, tedy i do usnesení, kterými orgány obcí rozhodly o organizační struktuře obecního úřadu a schválily organizační řád. Odbory bývají také uváděny přímo na písemnostech obecního úřadu - podle § 111 zákona o obcích vypracovávají-li písemnosti odbory obecního úřadu, uvede se pod záhlavím též název odboru, který písemnost vyhotovil.
Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička