Studentů ICT oborů po letech opět přibývá, zvýšený zájem hlásí už střední školy

Zatímco ve většině evropských států studenti v ICT oborech přibývají, v Česku byl donedávna trend opačný. Optimistické vyhlídky v tuzemsku přinášejí hlavně střední školy se specializací v informačních technologiích – na nich vzrostl zájem o studium ICT oborů v posledních dvou letech skokově až o čtvrtinu.

Enormně zvýšený zájem o střední IT školy má víc příčin. „Navzdory koroně a nejspíš také díky ní jsme zaznamenali v loňském a předloňském školním roce nárůst přihlášek ke studiu až o 25 procent oproti předchozím létům. Jednak ve společnosti znatelně sílí důležitost orientace v IT a mladé lidi lákají IT obory svou variabilitou a jistotou budoucího uplatnění. Také ale na střední školy přišla nová vlna silných ročníků, která zvyšuje konkurenci u příjímacích řízení,“ uvedl Martin Vodička, ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky (SSŠVT).

V mladé generaci už se také pomalu rozplývají mýty, které těm předchozím v kariéře „ajťáka“ mnohdy bránily. „Letos do prvních ročníků nastoupilo pět procent dívek a jsou velmi vítány. Dřív jsme se setkávali s názory, že jde o zaměření vhodné jen pro kluky, introverty a geniální matematické mozky. Ale ta doba je už snad pryč. I když stále panuje výrazná převaha chlapců. Jak a za jakých podmínek se na školu dostat je nejčastějším dotazem uchazečů, kteří mají stále obavy, že je studium IT nad jejich síly. U nás na webových stránkách naleznou kromě potřebných informací také kalkulačku, která jim řekne, kolik mohou v potenciálním přijímacím řízení dosáhnout bodů. Na tomto základě a z výsledků loňských přijímacích zkoušek se dá velmi přibližně odhadnout šance uchazeče na přijetí,“ popsal Martin Vodička.

Studentů ICT oborů v Česku v posledních deseti letech ubývalo. Letos došlo podle údajů MŠMT na vysokých školách k meziročnímu navýšení o nezanedbatelných 1,3 tisíce studentů. Počty absolventů se však stále drží na hranici podobné roku 2008, a to kolem 3600 vysokoškolsky vzdělaných IT odborníků ročně. „Potřebu IT odborníků v současnosti nejsou školy schopné pokrýt. Ve firmách převažují dvacátníci a třicátníci, ale běžné je zaměstnávat i šikovné středoškoláky. Obory ICT jsou velmi živým organismem, který se neustále posouvá vpřed, spíš než o vysokoškolský titul jde o to, aby měl pracovník o technologie zájem, měl chuť se neustále sám v oboru rozvíjet a zkoušet nové věci. Náročnost studia se od ostatních oborů neliší, ale vysoká potřeba celoživotního vzdělávání mnohé uchazeče odrazuje,“ míní Martin Vodička.

Ve srovnání s Evropou je Česko v procentuálním zastoupení studentů ICT oborů na vysokých školách lehce nad průměrem. Oproti rostoucí tendenci počtů ICT studentů v ostatních evropských zemích však zaostává.

/zr/

 

Tab. 1: Studenti oborů ICT terciálního vzdělávání (% ze všech studentů VŠ)

2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
EU27 658 471 686 514 718 144 724 113 781 863 850 743 827 097
3,8 4,0 4,2 4,2 4,5 4,9 4,9
Česko 24 054 23 608 18 829 18 310 20 474 19 880 19 445
5,6 5,6 4,8 4,9 5,8 6,0 6,1

Zdroj: Eurostat

Úhrnem přišlo Česko od roku 2013 do roku 2019 zhruba o 4,5 tisíce vysokoškolských studentů ICT oborů. A to i přes strmě narůstající podíl studentů cizí národnosti, převážně Slováků, který činil v roce 2020 kolem 29 procent. Podle ředitele Vodičky je pravdou, že mnozí mladí lidé dají přednost lukrativním pracovním nabídkám, studium přeruší a později už ztrácí motivaci se k němu vracet. Ne všechny firmy preferují na prvním místě vysokoškolské vzdělání. Spíš si ‚vychovávají‘ své pracovníky už od střední školy a pro jejich udržení jsou ochotné jim nabídnout řadu benefitů. Poptávka po absolventech v současné době nabrala novou dynamiku. "Běžně pro naše studenty dostáváme několik pracovních nabídek každý měsíc. Jedná se hlavně o pozice Junior PHP a .NET programátor, IT Administrátor, Junior analytik, specialista IT podpory, tester aplikací a podobně,“ vyjmenoval Martin Vodička.

S maturitou nebo nižším dosaženým vzděláním pracuje v Česku 45 procent ICT odborníků, a to převážně na pozicích techniků, opravářů a mechaniků. Vysokoškolské vzdělání pak převažuje mezi manažery, inženýry a specialisty v oblasti ICT, kteří se podílejí na samotném vývoji technologií. „Na současných středních školách zaměřených na IT není výjimkou úzká specializace hned v začátcích studia. Naše filozofie je ale opačná. My studenty učíme komplexně jako odborníky v ICT. I zkušený programátor čerpá ze znalostí počítačových sítí nebo základů grafiky a naopak. Vývoj oborů ICT je rychlý a nikdo nemůže tušit, kam až se dostane, stále vznikají nové varianty uplatnění, jako například v poslední době 3D tiskárny, a student by měl mít šanci vyzkoušet si co nejvíc možností, než se rozhodne, co ho skutečně baví a zajímá. Bezmála všichni naši studenti pak pokračují na vysoké školy, kde široký rozhled a znalosti uplatňují přinejmenším celé bakalářské studium,“ dodal zakladatel středoškolského oboru ICT v Česku Martin Vodička.*

/zr/

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down