Svazky obcí a majetek Ze zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů není úplně jasné, zda svazky obcí mohou mít vlastní majetek. Výslovně je pouze vyloučeno, aby byly vlastníky majetku, který do hospodaření svazku vložila členská obec. Zákon vůbec nemluví o majetku, který svazek získá při...
Svazky obcí a majetek
Ze zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů není úplně jasné, zda svazky obcí mohou mít vlastní majetek. Výslovně je pouze vyloučeno, aby byly vlastníky majetku, který do hospodaření svazku vložila členská obec. Zákon vůbec nemluví o majetku, který svazek získá při své činnosti na základě stanov. Jak je to s tímto majetkem, má k němu svazek obcí vlastnické právo?
ODPOVĚĎ: Hospodaření svazků obcí (SO) upravuje část pátá zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, zatímco jejich zřizování, působnost a činnost řeší § 49 a násl. zákona č. 128/2000 Sb., o obcích. Podle § 38 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb. svazek obcí hospodaří s majetkem, který do SO vložily ze svého majetku členské obce podle stanov svazku obcí, a dále s majetkem, který získal svou vlastní činností. Podle § 38 odst. 2 tohoto zákona zůstává majetek vložený obcí do hospodaření SO ve vlastnictví obce. Orgány svazku s ním mohou nakládat jen v souladu s majetkovými právy, které na ně členské obce přenesly podle stanov svazku s tím, že majetková práva k vlastnímu majetku obcí, která jsou vyhrazena zastupitelstvu obce, nelze na orgány svazku převést. Z toho jednoznačně vyplývá, že SO se ode dne účinnosti zákona č. 250/2000 Sb., tzn. od 1. 1. 2001, nemůže stát vlastníkem majetku, který do něj po tomto datu členské obce vloží.
Zákon č. 250/2000 Sb. už ale stejně jednoznačným způsobem nevylučuje, aby se vlastnictvím svazku obcí stal majetek, který SO získal na základě stanov při své vlastní činnosti (a nabyl vlastními právními úkony) jako právnická osoba (právnickou osobou je svazek obcí podle § 49 odst. 3 zákona o obcích). Podle § 51 odst. 3 zákona o obcích o právní způsobilosti svazku obcí platí zvláštní zákon, kterým je občanský zákoník. Podle § 19a odst. 1 občanského zákoníku může být způsobilost právnické osoby nabývat práva a povinnosti omezena jen zákonem. Zákon č. 250/2000 Sb. ani zákon č. 128/2000 Sb. nevylučují, aby se SO stal vlastníkem těch věcí, které nabude svou vlastní činností a ve smyslu citovaného ustanovení občanského zákoníku proto nelze než svazku vlastnické právo k těmto věcem zcela jednoznačně přiznat, neboť žádné zákonné omezení v tomto směru neexistuje.
Zákon č. 250/2000 Sb. nevylučuje ani existenci a trvání vlastnického práva svazků obcí k tomu majetku, který svazky obcí nabyly od členských obcí před 1. 1. 2001, tj. před účinností zákona č. 250/2000 Sb., kdy zákonná úprava nestanovila, že majetek vložený obcí do hospodaření svazku zůstává ve vlastnictví obce, a neobsahovala v tomto směru ani žádné jiné omezení. Podle § 20a odst. 3 zákona č. 367/1990 Sb., o obcích, ve znění pozdějších předpisů mohly obce převést na svazek svůj majetek včetně finančních prostředků v rozsahu sloužícím k vykonávání činností, které na svazek přenesly.
Zákon č. 250/2000 Sb. neobsahuje žádné přechodné ustanovení, které by svazkům obcí ukládalo povinnost převést majetek, jehož vlastníky se svazky staly před 1. 1. 2001, na členské obce, natož pak povinnost učinit tak v určité lhůtě. Požadavek, aby něco takového SO učinily, nemá žádnou oporu v zákoně a nelze jej ani dovozovat pouhým výkladem. To potvrzuje i nález Ústavního soudu sp. zn. IV. ÚS 215/94, v němž se uvádí, že "ke znakům právního státu neoddělitelně patří princip právní jistoty a ochrany důvěry občana v právo. Tento postup zahrnuje zákaz retroaktivity právních norem, resp. jejich retroaktivního výkladu".
Lze tedy konstatovat, že zákonná úprava vylučuje pouze existenci vlastnického práva svazku obcí k tomu majetku, který do něj členské obce vložily nebo vloží po 1. 1. 2001, nevylučuje však, aby byl SO vlastníkem majetku vloženého obcemi do svazku před 1. 1. 2001 ani majetku, který svazek získal nebo získá vlastní činností jako právnická osoba.
JUDr. Josef Vedral, Ph.D.,
Kancelář Svazu měst a obcí ČR