Jednou z forem spolupráce mezi obcemi jako územními samosprávnými celky jsou svazky obcí. Obce mají možnost jejich prostřednictvím spojit síly při zajišťování potřeb svých občanů. Postavení svazků obcí upravoval již zákon č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění, na který...
Jednou z forem spolupráce mezi obcemi jako územními samosprávnými celky jsou svazky obcí. Obce mají možnost jejich prostřednictvím spojit síly při zajišťování potřeb svých občanů.
Postavení svazků obcí upravoval již zákon č. 367/1990 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění, na který navazuje nový zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (dále jen ZO), účinný od 12. 11. 2000 (s výjimkou ust. § 147 odst. 4 účinného od 1. 1. 2001). Tento zákon se podle § 150 nevztahuje na Prahu, v němž spolupráci s ostatními kraji a obcemi upravují ustanovení § 20-§ 28 zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze (účinný od 12. 11. 2000).
Podle § 151 odst. 4 zákona o obcích (vedle svazků obcí založených po nabytí účinnosti ZO) jsou svazky obcí dobrovolnými svazky obcí ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona.
Dále jsou jimi (od 12. 11. 2000) také zájmová sdružení právnických osob založená pouze obcemi podle ustanovení § 20f a násl. občanského zákoníku, která do 31. prosince 2001 splní podmínky stanovené v § 50 a § 51 téhož zákona. Pokud zájmové sdružení vzniklo již před 12. listopadem 2000 a nesplní uvedené podmínky, zůstává jeho právní forma podle mého názoru nezměněna a jedná se o výjimku z ust. § 47 odst. 2 ZO.
Svazky obcí jsou upraveny v hlavě II (Samostatná působnost) v jejím dílu 3 nazvaném Spolupráce mezi obcemi (§ 46-§ 55). Účelem jejich vytváření je ochrana a prosazování společných zájmů obcí. Svazek obcí je právnickou osobou. Obce mohou založit nový svazek i vstupovat do svazků obcí již vytvořených. Členy svazků mohou být jen obce.
Rozhodování o spolupráci obce s jinými obcemi a o formě této spolupráce je vyhrazeno zastupitelstvu obce. Zastupitelé také rozhodují o peněžitých a nepeněžitých vkladech do svazků obcí.
VZNIK A ZÁNIK
K vytvoření svazku obcí musí obce uzavřít smlouvu. Obec je návrhem smlouvy vázána ode dne jeho schválení zastupitelstvem do dne stanoveného pro přijetí návrhu smlouvy, pokud jiná obec, které je návrh smlouvy určen, jej neodmítne před uplynutím lhůty pro přijetí návrhu. Smlouva je účinná dnem přijetí jejího návrhu všemi účastníky, nestanoví-li smlouva jinak.
Postavení svazku obcí neupravuje ZO ve všech aspektech a odkazuje na zvláštní právní předpis. Podle § 51 odst. 3 zákona platí o právní způsobilosti svazku obcí, jeho registraci, zrušení a zániku zvláštní zákon. V poznámce k tomuto ustanovení se uvádí § 20i a § 20j občanského zákoníku (zákon č. 40/1964 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
Podle § 20i odst. 1 občanského zákoníku (OZ) je zájmové sdružení právnických osob právnickou osobou, jež odpovídá svým majetkem za nesplnění svých povinností. Podle § 20i odst. 2 OZ nabývá sdružení právní způsobilosti zápisem do registru sdružení vedeného u okresního úřadu příslušného podle sídla sdružení. Do registru se zapisuje název a sídlo sdružení, předmět jeho činnosti, orgány, kterými sdružení jedná, a jména osob vykonávajících jejich působnost. Podle § 20i odst. 3 občanského zákoníku se k návrhu na zápis přikládá zakladatelská smlouva nebo zápis o ustavující členské schůzi spolu se stanovami. Návrh podává osoba zmocněná zakladateli ustavující členskou schůzí.
Ustanovení § 20i OZ platí i pro svazky obcí. K návrhu na zápis svazku obcí se podle mého názoru přikládá smlouva o vytvoření svazku obcí podle § 46 odst. 2 písm. b) zákona o obcích včetně stanov svazku. Návrh na zápis podává osoba zmocněná účastníky smlouvy. Podle § 51 odst. 4 ZO platí pro zrušení svazku obcí a jeho zánik obdobně ust. § 20j OZ, podle kterého se před zánikem zájmového sdružení právnických osob vyžaduje likvidace, jestliže jmění sdružení nepřechází na právního nástupce, a zaniká výmazem z registrace. To platí i pro svazky obcí.
Pokud jde o zrušení svazku obcí, je podle mého názoru třeba vycházet z ustanovení § 20a odst. 1 OZ (obecná úprava postavení právnických osob § 18-§ 20a), neboť jinak není zvláštní právní úprava pro svazky obcí ani v zákoně o obcích ani v ustanoveních občanského zákoníku týkajících se zájmových sdružení právnických osob (§ 20f-§ 20j).
Podle § 20a odst. 1 OZ se právnická osoba zrušuje dohodou, uplynutím doby nebo splněním účelu, pro který byla zřízena, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak.
STANOVY
Přílohou smlouvy o vytvoření svazku obcí jsou stanovy, které je možné podle potřeby změnit. Měly by proto obsahovat pravidla, jakým způsobem je lze měnit. Náležitosti stanov jsou vyjmenovány v § 52 odst. 2 ZO. Domnívám se, že stanovy mohou obsahovat také úpravu dalších záležitostí, které nejsou uvedeny v § 50 odst. 2 zákona o obcích. Náležitosti uvedené v tomto ustanovení jsou obligatorní, není tím však vyloučeno, aby se členové rozhodli zařadit do stanov úpravu dalších otázek, kterou považují za potřebnou. Stanovy však nesmějí být v rozporu s obecně závaznými právními předpisy.
Stanovy musí obsahovat název a sídlo členů svazku obcí, tzn. uvedou se názvy a sídla jednotlivých obcí, které se dohodly na vytvoření svazku obcí a uzavírají smlouvu o jeho vytvoření.
Ve stanovách musí být uveden název a sídlo svazku obcí a předmět jeho činnosti. Předmětem činnosti může být jedna nebo více z činností uvedených v § 50 odst. 1 ZO, případně jiná činnost (viz dále část 3).
Zvlášť významnou součástí stanov je určení orgánů svazku obcí, způsobu jejich ustavování, jejich působnosti a způsobu jejich rozhodování. Zákon o obcích nestanoví v tomto směru žádná závazná pravidla. Lze doporučit, aby svazek obcí měl obdobně jako jiné právnické osoby svůj nejvyšší orgán, rozhodující o nejdůležitějších záležitostech při činnosti svazku obcí, výkonný orgán, případně kontrolní orgán a poradní orgán či orgány. Počet, názvy, způsob jejich ustavování, vymezení působnosti a způsob rozhodování orgánů svazku obcí však závisí výhradně na rozhodnutí obcí, které svazek zakládají.
Další náležitosti
Předpokládá se, že členové svazku vloží při jeho založení určitý majetek. Zákon o obcích či jiný zákon nestanoví, jaká má být minimální výše vkladu, to se ponechává na úvaze zakladatelů. Stanovy by však měly určit majetek členů, který vkládají do svazku obcí.
Další náležitostí stanov by mělo být určení zdrojů příjmů. Mohlo by se jednat např. o pravidelné příspěvky členů na jeho činnost (vedle vkladů při založení, event. při přistoupení nového člena), vlastní příjmy z činnosti svazku apod. Dále by stanovy měly co nejpřesněji vymezit práva a povinnosti členů svazku obcí. Stanovy musí rovněž určit způsob rozdělení zisku a podíl členů na úhradě ztráty svazku obcí.
Vzhledem k tomu, že není vyloučeno přistoupení dalších členů a jejich vystoupení, měly by stanovy určit podmínky přistoupení a vystoupení včetně vypořádání majetkového podílu. Měly by stanovit, v jaké formě a v jaké lhůtě bude majetkový podíl v případě zániku členství vypořádán. Zákon o obcích se nezmiňuje o tom, že by součástí stanov měly být podmínky vyloučení člena ze svazku obcí, např. v případě závažného porušení povinností člena uložených ve stanovách. Podle mého názoru však i např. tato ustanovení mohou být ve stanovách obsažena.
Pozornost je třeba věnovat také stanovení obsahu a rozsahu kontroly obcemi, které svazek vytvořily. Kromě kontroly ze strany členů svazku obcí může docházet ke kontrole jejich hospodaření také při výkonu práv občanů obcí dle § 52 ZO.
Předmětem činnosti svazků obcí mohou být zejména činnosti vyjmenované v § 50 odst. 1 zákona o obcích.
Jedná se o:
a) úkoly v oblasti školství, sociální péče, zdravotnictví, kultury, požární ochrany, veřejného pořádku, ochrany životního prostředí, cestovního ruchu a péče o zvířata,
b) zabezpečování čistoty obce, správy veřejné zeleně a veřejného osvětlení, shromažďování a odvozu komunálních odpadů a jejich nezávadného zpracování, využití nebo zneškodnění, zásobování vodou, odvádění a čištění odpadních vod,
c) zavádění, rozšiřování a zdokonalování inženýrských sítí a systémů veřejné osobní dopravy k zajištění dopravní obslužnosti daného území,
d) úkoly v oblasti ochrany ovzduší, úkoly související se zabezpečováním přestavby vytápění nebo ohřevu vody tuhými palivy na využití ekologicky vhodnějších zdrojů tepelné energie v obytných a jiných objektech ve vlastnictví obcí,
e) provoz lomů, pískoven a zařízení sloužících k těžbě a úpravě nerostných surovin,
f) správa majetku obcí, zejména místních komunikací, lesů, domovního a bytového fondu, sportovních, kulturních zařízení a dalších zařízení spravovaných obcemi.
Není však vyloučeno vytvoření svazku obcí, u něhož jsou předmětem činnosti další činnosti nevyjmenované v § 50 odst. 1 ZO, které rovněž spadají do samostatné působnosti obce. Toto ustanovení obsahuje pouze demonstrativní výčet činností, které mohou být předmětem činnosti svazku obcí.
HOSPODAŘENÍ
Zákon o obcích neupravuje hospodaření svazku obcí, ale odkazuje v § 51 odst. 5 na zvláštní zákon, kterým je zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, účinný od 1. 1. 2001. Hospodaření svazku obcí je upraveno v § 38-§ 39 tohoto zákona. Svazek obcí hospodaří s majetkem, který ze svého vlastního majetku vložily do svazku obcí členské obce podle stanov, a dále s majetkem, který získal svou vlastní činností. Majetek vložený obcí do hospodaření svazku obcí zůstává ve vlastnictví obce.
Orgány svazku obcí s ním mohou nakládat jen v souladu s majetkovými právy, které na ně členská obec přenesla podle stanov svazku obcí. Majetková práva k vlastnímu majetku obcí, která jsou vyhrazena zastupitelstvu obce (§ 85 ZO), nelze převést na orgány svazku obcí.
Svazek obcí hospodaří podle svého rozpočtu (pro rozpočet svazku obcí platí stejně jako pro rozpočty krajů a obcí ustanovení § 4 zákona č. 250/2000 Sb.). Obsahem rozpočtu jsou jeho příjmy a výdaje vyplývající z jeho činností v souladu se stanovami. Svazek obcí je povinen návrh svého rozpočtu vhodným způsobem zveřejnit v obcích, které jsou jeho členy, a to nejméně po dobu 15 dnů před jeho projednáním v orgánu svazku obcí, který jej podle stanov schvaluje, aby se k němu mohli vyjádřit občané členských obcí. Připomínky mohou uplatnit písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění nebo ústně na zasedání orgánu svazku obcí.
Kontrolu hospodaření s majetkem svazku obcí a s jeho finančními prostředky provádí orgán určený k tomu stanovami svazku obcí. Zprávy o výsledcích této kontroly předkládá svazek obcí zastupitelstvům členských obcí.
Návrh závěrečného účtu musí být vhodným způsobem zveřejněn v obcích, které jsou jeho členy, nejméně po dobu 15 dnů před jeho projednáním v orgánu svazku obcí, aby se k němu mohli občané členských obcí vyjádřit. Připomínky k závěrečnému účtu svazku obcí mohou občané členských obcí uplatnit buď písemně ve lhůtě stanovené při jeho zveřejnění, nebo ústně na zasedání orgánu svazku obcí. Závěrečný účet se předkládá zastupitelstvům členských obcí, a to neprodleně po jeho schválení v orgánu svazku obcí.
Svazek obcí dá přezkoumat příslušným okresním úřadem (podle sídla svazku) nebo auditorem hospodaření za uplynulý kalendářní rok. Náklady na přezkoumání hospodaření auditorem uhradí svazek obcí ze svých rozpočtových prostředků. Podle § 53 odst. 3 ZO platí ustanovení § 43 a § 45 téhož zákona pro svazek obcí obdobně. Závěrečný účet spolu se zprávou o výsledcích hospodaření svazku obcí za uplynulý kalendářní rok projedná orgán svazku (orgán určený stanovami) do 30. června následujícího roku a přijme opatření k nápravě nedostatků.
Za nesplnění povinnosti požádat o přezkoumání hospodaření za uplynulý rok do 31. ledna okresní úřad nebo v této lhůtě objednat přezkoumání hospodaření auditorem (zákon č. 524/1992 Sb., o auditorech a Komoře auditorů České republiky bude nahrazen s účinností od 1. 1. 2001 zákonem č. 254/2000 Sb., o auditorech) může být příslušným okresním úřadem uložena svazku obcí ve správním řízení (podle správního řádu) pokuta do výše 100 000 Kč. Přezkoumání hospodaření provede v takovém případě okresní úřad. Oprávnění dle § 45 odst. 1 ZO přísluší ve městech Brně, Ostravě a Plzni Ministerstvu financí nebo jím pověřenému finančnímu úřadu. Výnos pokut je příjmem státního rozpočtu.
PRÁVA OBČANŮ
Občanem obce je podle § 16 odst. 1 ZO fyzická osoba, která je státním občanem ČR (zákon č. 40/1993 Sb., o nabývání a pozbývání státního občanství České republiky, ve znění pozdějších právních předpisů) a je v obci hlášena k trvalému pobytu (zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech). Vedle práv občanů obcí uvedených v § 16 ZO mají občané obcí, jež jsou členem svazku obcí, také další práva, a to vůči tomuto svazku obcí. Zákon o obcích je upravuje v ust. § 52 (další práva občanů obcí jsou uvedena např. v zákoně č. 250/2000 Sb.). V ustanovení § 52 se však neuvádí, zda práva zde uvedená mají pouze občané obce, kteří dosáhli věku 18 let (občany obce jsou i osoby, které nedosáhly 18 let) nebo případně i další občané.
Podle § 52 písm. a) ZO jsou občané obcí, které vytvořily svazek obcí, oprávněni účastnit se zasedání orgánu svazku obcí a nahlížet do zápisů o jeho jednání. Zákon o obcích v tomto ustanovení používá jednotného čísla, tj. toto právo občanů obcí by se podle něj mělo vztahovat pouze na jeden orgán svazku, přičemž svazek může mít i více orgánů /srv. § 50 odst. 2 písm. c) ZO/. Rovněž není řečeno, o který orgán svazku obcí by se mělo jednat.
Podle § 52 písm. b) ZO mají občané obcí, které vytvořily svazek obcí, právo podávat jeho orgánu písemné návrhy. Korespondující povinnost orgánu na tyto návrhy reagovat již však výslovně stanovena není. Rovněž zde není uvedeno, vůči kterému orgánu svazku obcí toto právo občanům obce přísluší.
SPOLUPRÁCE SE SVAZKY OBCÍ JINÝCH STÁTŮ
Svazky obcí mohou uzavírat se svazky obcí jiných států smlouvy o vzájemné spolupráci. Obsahem spolupráce mohou být jen činnosti, které jsou předmětem činnosti svazku obcí, který smlouvu o vzájemné spolupráci uzavřel, tzn. musí jít o předmět činnosti uvedený ve stanovách svazku obcí.
Smlouva musí mít písemnou formu a musí být předem schválena zastupitelstvem obce, jinak je neplatná.
Písemná smlouva musí obsahovat: názvy a sídla účastníků smlouvy (tj. svazků obcí), předmět spolupráce a způsob jejího financování, orgány a způsob jejich ustavování, dobu, na kterou se smlouva uzavírá. Právnická osoba na základě smlouvy o spolupráci uzavřená mezi svazky obcí může vzniknout, jen stanoví-li tak mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána. K takové smlouvě o spolupráci se vyžaduje předchozí souhlas Ministerstva vnitra.
Odepření souhlasu je možné v případě, že smlouva je v rozporu se zákonem nebo mezinárodní smlouvou, kterou je ČR vázána a která byla vyhlášena, anebo s vážným zahraničně politickým zájmem státu. Ministerstvo vnitra vydá souhlas po předchozím projednání s Ministerstvem zahraničních věcí.
HANA NEUMANNOVÁ,
právnička, Okresní úřad Olomouc
K vytvoření svazku obcí musí obce uzavřít smlouvu. Obec je návrhem smlouvy vázána ode dne jeho schválení zastupitelstvem do dne stanoveného pro přijetí návrhu smlouvy, pokud jiná obec, které je návrh smlouvy určen, jej neodmítne před uplynutím lhůty pro přijetí návrhu.